Children of Men - Potomci lidí
Tuesday, December 26th, 2006
Ještě jsme si ani nestačili vyčistit hlavu od nářezu jménem The
Proposition (viz níže) a absolvovali jsme, tentokrát v kině, další
velmi optimistickej a pozitivní vánoční film. Tentokrát se odehrává
(podobně jako další letošní perla V for Vendetta) v nepříliš
vzdálený budoucnosti v Anglii a stejně jako Vendetta tu budoucnost
předvádí v takových barvách, že se jí skutečně nemůžu
dočkat.
Novinářům se Potomci lidí většinou dost líbili a tak jste asi
v nějakým časopise zaregistrovali recenzi a jste tudíž v obraze,
nicméně pro připomenutí: Rok 2027, svět je víceméně v rozkladu, jen
Británie je jakžtakž stabilní – ovšem za cenu toho, že se změnila
ve fašistickou diktaturu (opět analogie s Vendettou), ve který se
s přistěhovalci zachází dost podobně jako s Židy
v nacistickým Německu. Důvodů celosvětový krize je víc, ovšem jeden
je zcela zásadní – už 18 let se na celý planetě nenarodilo
jediný dítě a lidstvo chápe, že vymírá. Jednoho dne se ale v jedný
poněkud zmatený spirituálně-teroristický komunitě objeví mladá
černoška Kee (pochopitelně ilegálka) v osmým měsíci. Vůdkyně
komunity se obrátí na bývalýho manžela Thea, dnes státního úředníka,
s prosbou, aby holce pomohl ze země do bezpečí. Jenže se to celý
sepsuje a Theo, ač v podstatě proti svý vůli, nakonec musí Kee
zachranovat nejen před policií a armádou, ale i před bývalými
kámoši.
Hlavní motiv (pár bezbranných proti všem) sám o sobě tedy není
nijak dvakrát originální, jenže tenhle film točil geniální Mexičan
Alfonso Cuarón a je to vidět. Fantasticky se tu pracuje hlavně
s atmosférou a detaily. U filmů z budoucnosti, antiutopie typu
Minority Report nevyjímaje, bývá zvykem předvádět nejrůznější
dechberoucí technologie, jenže Cuarónova Anglie 2027 je špinavá,
ošuntělá a zanedbaná (jako v Orwellově 1984) a nebýt futurologických
elektronických hraček (navigace v autě, herní konzole etc.), vypadá
jak Mostecko z 80. let. Taky se těším, až film přijde na DVD a budu si
moct zastavit scénu s výstřižky z novin na zdi – i z
těch pár vteřin na plátně je jasný, že v nich jsou celý dějiny od
současnosti až do doby děje filmu (všiml jsem si třeba, že Rusko
vyzkoušelo novou atomovku a tím zmizel z mapy Kazachstán). Hodně hustá
je scéna příjezdu do sběrnýho lágru uprchlíků – nádraží
připomíná osvětimskou rampu ze Sophiiny volby nebo Schindlerova seznamu,
ovšem s přesně reprodukovanými výjevy z Guantanáma nebo Abu
Ghraibu. A předzávěrečná bojová scéna má sílu úvodních
20 minut Vojína Ryana, jen s tím rozdílem, že dvě ústřední
postavy jsou ozbrojený pouze novorozeným miminem.
Zkrátka a dobře výtečnej film. Pokud vám tenhle temnej žánr vyhovuje,
jděte na něj co nejrychleji, než zmizí z kin – v sále pro
cca 250 lidí nás bylo asi 20. Minimálně poslední půlhodina si fakt
zasluhuje velký plátno…
Ještě jsme si ani nestačili vyčistit hlavu od nářezu jménem The Proposition (viz níže) a absolvovali jsme, tentokrát v kině, další velmi optimistickej a pozitivní vánoční film. Tentokrát se odehrává (podobně jako další letošní perla V for Vendetta) v nepříliš vzdálený budoucnosti v Anglii a stejně jako Vendetta tu budoucnost předvádí v takových barvách, že se jí skutečně nemůžu dočkat.
Novinářům se Potomci lidí většinou dost líbili a tak jste asi v nějakým časopise zaregistrovali recenzi a jste tudíž v obraze, nicméně pro připomenutí: Rok 2027, svět je víceméně v rozkladu, jen Británie je jakžtakž stabilní – ovšem za cenu toho, že se změnila ve fašistickou diktaturu (opět analogie s Vendettou), ve který se s přistěhovalci zachází dost podobně jako s Židy v nacistickým Německu. Důvodů celosvětový krize je víc, ovšem jeden je zcela zásadní – už 18 let se na celý planetě nenarodilo jediný dítě a lidstvo chápe, že vymírá. Jednoho dne se ale v jedný poněkud zmatený spirituálně-teroristický komunitě objeví mladá černoška Kee (pochopitelně ilegálka) v osmým měsíci. Vůdkyně komunity se obrátí na bývalýho manžela Thea, dnes státního úředníka, s prosbou, aby holce pomohl ze země do bezpečí. Jenže se to celý sepsuje a Theo, ač v podstatě proti svý vůli, nakonec musí Kee zachranovat nejen před policií a armádou, ale i před bývalými kámoši.
Hlavní motiv (pár bezbranných proti všem) sám o sobě tedy není nijak dvakrát originální, jenže tenhle film točil geniální Mexičan Alfonso Cuarón a je to vidět. Fantasticky se tu pracuje hlavně s atmosférou a detaily. U filmů z budoucnosti, antiutopie typu Minority Report nevyjímaje, bývá zvykem předvádět nejrůznější dechberoucí technologie, jenže Cuarónova Anglie 2027 je špinavá, ošuntělá a zanedbaná (jako v Orwellově 1984) a nebýt futurologických elektronických hraček (navigace v autě, herní konzole etc.), vypadá jak Mostecko z 80. let. Taky se těším, až film přijde na DVD a budu si moct zastavit scénu s výstřižky z novin na zdi – i z těch pár vteřin na plátně je jasný, že v nich jsou celý dějiny od současnosti až do doby děje filmu (všiml jsem si třeba, že Rusko vyzkoušelo novou atomovku a tím zmizel z mapy Kazachstán). Hodně hustá je scéna příjezdu do sběrnýho lágru uprchlíků – nádraží připomíná osvětimskou rampu ze Sophiiny volby nebo Schindlerova seznamu, ovšem s přesně reprodukovanými výjevy z Guantanáma nebo Abu Ghraibu. A předzávěrečná bojová scéna má sílu úvodních 20 minut Vojína Ryana, jen s tím rozdílem, že dvě ústřední postavy jsou ozbrojený pouze novorozeným miminem.
Zkrátka a dobře výtečnej film. Pokud vám tenhle temnej žánr vyhovuje, jděte na něj co nejrychleji, než zmizí z kin – v sále pro cca 250 lidí nás bylo asi 20. Minimálně poslední půlhodina si fakt zasluhuje velký plátno…