
Children of Men - Potomci lidĂ
Tuesday, December 26th, 2006
Ještě jsme si ani nestačili vyčistit hlavu od nářezu
jmĂ©nem The Proposition (viz nĂĹľe) a absolvovali jsme, tentokrát
v kinÄ›, dalšà velmi optimistickej a pozitivnĂ
vánočnà film. Tentokrát se odehrává (podobně jako
dalšà letošnà perla V for Vendetta)
v nepĹ™Ăliš vzdálenĂ˝ budoucnosti v Anglii a
stejně jako Vendetta tu budoucnost předvádà v takových
barvách, že se jà skutečně nemůžu dočkat.
Novinářům se Potomci lidĂ vÄ›tšinou dost lĂbili
a tak jste asi v nějakým časopise zaregistrovali recenzi a jste
tudĂĹľ v obraze, nicmĂ©nÄ› pro pĹ™ipomenutĂ: Rok
2027, svÄ›t je vĂcemĂ©nÄ› v rozkladu, jen Británie je
jakĹľtakĹľ stabilnĂ – ovšem za cenu toho, Ĺľe se
změnila ve fašistickou diktaturu (opět analogie s Vendettou), ve
který se s přistěhovalci zacházà dost podobně jako
s Židy v nacistickým Německu. Důvodů
celosvÄ›tovĂ˝ krize je vĂc, ovšem jeden je zcela
zásadnĂ – uĹľ 18 let se na celĂ˝ planetÄ› nenarodilo
jedinĂ˝ dĂtÄ› a lidstvo chápe, Ĺľe vymĂrá. Jednoho
dne se ale v jedný poněkud zmatený
spirituálně-teroristický komunitě objevà mladá
černoška Kee (pochopitelně ilegálka) v osmým
mÄ›sĂci. VĹŻdkynÄ› komunity se obrátĂ na bĂ˝valĂ˝ho
manĹľela Thea, dnes státnĂho úřednĂka, s prosbou,
aby holce pomohl ze zemÄ› do bezpeÄŤĂ. JenĹľe se to celĂ˝
sepsuje a Theo, aÄŤ v podstatÄ› proti svĂ˝ vĹŻli, nakonec
musà Kee zachranovat nejen před policià a armádou, ale
i před bývalými kámoši.
Hlavnà motiv (pár bezbranných proti všem) sám
o sobÄ› tedy nenĂ nijak dvakrát originálnĂ, jenĹľe
tenhle film točil geniálnà Mexičan Alfonso Cuarón a je to
vidět. Fantasticky se tu pracuje hlavně s atmosférou a detaily.
U filmĹŻ z budoucnosti, antiutopie typu Minority Report
nevyjĂmaje, bĂ˝vá zvykem pĹ™edvádÄ›t
nejrůznějšà dechberoucà technologie, jenže
Cuarónova Anglie 2027 je špinavá, ošuntělá a
zanedbaná (jako v Orwellově 1984) a nebýt futurologických
elektronických hraček (navigace v autě, hernà konzole
etc.), vypadá jak Mostecko z 80. let. Taky se těšĂm, aĹľ
film přijde na DVD a budu si moct zastavit scénu
s vĂ˝stĹ™iĹľky z novin na zdi – i z tÄ›ch pár
vteřin na plátně je jasný, že v nich jsou celý
dějiny od současnosti až do doby děje filmu (všiml jsem si
tĹ™eba, Ĺľe Rusko vyzkoušelo novou atomovku a tĂm zmizel
z mapy Kazachstán). HodnÄ› hustá je scĂ©na pĹ™Ăjezdu
do sbÄ›rnĂ˝ho lágru uprchlĂkĹŻ – nádraĹľĂ
pĹ™ipomĂná osvÄ›timskou rampu ze Sophiiny volby nebo
Schindlerova seznamu, ovšem s přesně reprodukovanými
výjevy z Guantanáma nebo Abu Ghraibu.
A pĹ™edzávÄ›reÄŤná bojová scĂ©na má sĂlu
ĂşvodnĂch 20 minut VojĂna Ryana, jen s tĂm
rozdĂlem, Ĺľe dvÄ› ĂşstĹ™ednĂ postavy jsou ozbrojenĂ˝
pouze novorozeným miminem.
Zkrátka a dobře výtečnej film. Pokud vám tenhle temnej
žánr vyhovuje, jdÄ›te na nÄ›j co nejrychleji, neĹľ zmizĂ
z kin – v sále pro cca 250 lidĂ nás bylo asi
20. Minimálně poslednà půlhodina si fakt zasluhuje velký
plátno…
JeštÄ› jsme si ani nestaÄŤili vyÄŤistit hlavu od nářezu jmĂ©nem The Proposition (viz nĂĹľe) a absolvovali jsme, tentokrát v kinÄ›, dalšà velmi optimistickej a pozitivnĂ vánoÄŤnĂ film. Tentokrát se odehrává (podobnÄ› jako dalšà letošnĂ perla V for Vendetta) v nepĹ™Ăliš vzdálenĂ˝ budoucnosti v Anglii a stejnÄ› jako Vendetta tu budoucnost pĹ™edvádĂ v takovĂ˝ch barvách, Ĺľe se jĂ skuteÄŤnÄ› nemĹŻĹľu doÄŤkat.
Novinářům se Potomci lidĂ vÄ›tšinou dost lĂbili a tak jste asi v nÄ›jakĂ˝m ÄŤasopise zaregistrovali recenzi a jste tudĂĹľ v obraze, nicmĂ©nÄ› pro pĹ™ipomenutĂ: Rok 2027, svÄ›t je vĂcemĂ©nÄ› v rozkladu, jen Británie je jakĹľtakĹľ stabilnĂ – ovšem za cenu toho, Ĺľe se zmÄ›nila ve fašistickou diktaturu (opÄ›t analogie s Vendettou), ve kterĂ˝ se s pĹ™istÄ›hovalci zacházĂ dost podobnÄ› jako s Ĺ˝idy v nacistickĂ˝m NÄ›mecku. DĹŻvodĹŻ celosvÄ›tovĂ˝ krize je vĂc, ovšem jeden je zcela zásadnĂ – uĹľ 18 let se na celĂ˝ planetÄ› nenarodilo jedinĂ˝ dĂtÄ› a lidstvo chápe, Ĺľe vymĂrá. Jednoho dne se ale v jednĂ˝ ponÄ›kud zmatenĂ˝ spirituálnÄ›-teroristickĂ˝ komunitÄ› objevĂ mladá ÄŤernoška Kee (pochopitelnÄ› ilegálka) v osmĂ˝m mÄ›sĂci. VĹŻdkynÄ› komunity se obrátĂ na bĂ˝valĂ˝ho manĹľela Thea, dnes státnĂho úřednĂka, s prosbou, aby holce pomohl ze zemÄ› do bezpeÄŤĂ. JenĹľe se to celĂ˝ sepsuje a Theo, aÄŤ v podstatÄ› proti svĂ˝ vĹŻli, nakonec musĂ Kee zachranovat nejen pĹ™ed policiĂ a armádou, ale i pĹ™ed bĂ˝valĂ˝mi kámoši.
HlavnĂ motiv (pár bezbrannĂ˝ch proti všem) sám o sobÄ› tedy nenĂ nijak dvakrát originálnĂ, jenĹľe tenhle film toÄŤil geniálnĂ MexiÄŤan Alfonso CuarĂłn a je to vidÄ›t. Fantasticky se tu pracuje hlavnÄ› s atmosfĂ©rou a detaily. U filmĹŻ z budoucnosti, antiutopie typu Minority Report nevyjĂmaje, bĂ˝vá zvykem pĹ™edvádÄ›t nejrĹŻznÄ›jšà dechberoucĂ technologie, jenĹľe CuarĂłnova Anglie 2027 je špinavá, ošuntÄ›lá a zanedbaná (jako v OrwellovÄ› 1984) a nebĂ˝t futurologickĂ˝ch elektronickĂ˝ch hraÄŤek (navigace v autÄ›, hernĂ konzole etc.), vypadá jak Mostecko z 80. let. Taky se těšĂm, aĹľ film pĹ™ijde na DVD a budu si moct zastavit scĂ©nu s vĂ˝stĹ™iĹľky z novin na zdi – i z tÄ›ch pár vteĹ™in na plátnÄ› je jasnĂ˝, Ĺľe v nich jsou celĂ˝ dÄ›jiny od souÄŤasnosti aĹľ do doby dÄ›je filmu (všiml jsem si tĹ™eba, Ĺľe Rusko vyzkoušelo novou atomovku a tĂm zmizel z mapy Kazachstán). HodnÄ› hustá je scĂ©na pĹ™Ăjezdu do sbÄ›rnĂ˝ho lágru uprchlĂkĹŻ – nádražà pĹ™ipomĂná osvÄ›timskou rampu ze Sophiiny volby nebo Schindlerova seznamu, ovšem s pĹ™esnÄ› reprodukovanĂ˝mi vĂ˝jevy z Guantanáma nebo Abu Ghraibu. A pĹ™edzávÄ›reÄŤná bojová scĂ©na má sĂlu ĂşvodnĂch 20 minut VojĂna Ryana, jen s tĂm rozdĂlem, Ĺľe dvÄ› ĂşstĹ™ednĂ postavy jsou ozbrojenĂ˝ pouze novorozenĂ˝m miminem.
Zkrátka a dobĹ™e vĂ˝teÄŤnej film. Pokud vám tenhle temnej žánr vyhovuje, jdÄ›te na nÄ›j co nejrychleji, neĹľ zmizĂ z kin – v sále pro cca 250 lidĂ nás bylo asi 20. MinimálnÄ› poslednĂ pĹŻlhodina si fakt zasluhuje velkĂ˝ plátno…