
Orquesta Buena Vista Social Club v Pakulu
Monday, April 27th, 2009
A když jsme u těch muzikantů seniorů, nelze se
nezmĂnit o koncertu tohohle slavnĂ˝ho bigbandu z Havany (kdo
má rád latinskou muziku, patrně viděl stejnojmennej Wendersův
film nebo z nÄ›j aspoďż˝? slyšel soundtrack, pro ostatnĂ:
BVSC nenà ani tak regulérnà kapela jako spÚ volný
a promÄ›nlivĂ˝ sdruĹľenĂ hudebnĂkĹŻ
hrajĂcĂch ve zmĂnÄ›nĂ˝m klubu, nejvÄ›tšĂ
hvězdou byl zpěvák Ibrahim Ferrer, po jeho smrti občas parta
muzikantů z klubu vyjede do světa bez něj). Kapela vystupovala
v Kongresovým centru alias Pakulu a já byl před začátkem
trochu skeptickej, jestli se v tomhle studenĂ˝m a sterilnĂm
prostředà vůbec podobná muzika může chytit, ale
naštěstà se obavy nepotvrdily a Orquesta (podobně jako kdysi
Patti Smith nebo Lou Reed) tu koženou atmosféru rychle rozbila. Pravda,
podle prvnĂch dvou skladeb by se mohlo zdát, Ĺľe koncert pojede
podle populárnĂho jazzovĂ˝ho schĂ©matu chorus na ÄŤtyĹ™i
akordy – mraky sĂłl – chorus – konec, coĹľ mÄ›
obecnÄ› moc nebavĂ, ale zhruba od tĹ™etĂ pĂsnÄ›
sólový exhibice hodně ustoupily, muzikanti začali hrát mnohem
vĂc do kapely a byla to vážnÄ› paráda. Podle plakátĹŻ
byli hvÄ›zdami orchestru pĹ™edevšĂm elektrickej kytarista Manuel
Galbán, trumpetista Guajiro Mirabal, trombonista Aguaje Ramos a basák
Cachaito LĂłpez, parádnĂ práci ale odvedli i ostatnĂ
– napĹ™. oba o generaci mladšà zpÄ›váci (jmĂ©na
si nepamatuju), podobnÄ› mladej pianista Chocolatito nebo akustickej
kytarista/mandolinista (nebo co to bylo za nástroj) Barbarito Torres.
A mě z pochopitelných důvodů totálně odvařila
rytmická sekce tvořená třemi perkusisty- každej z nich
hrál většinou něco úplně jinýho a v pravidelných
intervalech se všichni sešli dohromady, což kupodivu absolutně
nepĹŻsobilo chaoticky, naopak to pĂsnĂm dodávalo
nesmĂrnÄ› zajĂmavej spodek. No, z nÄ›kterejch tÄ›ch
rytmů se mi nohy klepaly ještě ráno po koncertě. Pánové
navĂc navzdory vysokĂ˝mu vÄ›ku hráli skoro dvÄ› a pĹŻl
hodiny, pod pĂłdiem se zhruba od pĹŻlky tanÄŤilo jak o Ĺľivot,
zkrátka skvÄ›lej zážitek. Ale stejnÄ›… to by to fakt
přÚtÄ› nešlo udÄ›lat tĹ™eba v LucernÄ›?
A kdyĹľ jsme u tÄ›ch muzikantĹŻ seniorĹŻ, nelze se nezmĂnit o koncertu tohohle slavnĂ˝ho bigbandu z Havany (kdo má rád latinskou muziku, patrnÄ› vidÄ›l stejnojmennej WendersĹŻv film nebo z nÄ›j aspoďż˝? slyšel soundtrack, pro ostatnĂ: BVSC nenĂ ani tak regulĂ©rnĂ kapela jako spĂš volnĂ˝ a promÄ›nlivĂ˝ sdruĹľenĂ hudebnĂkĹŻ hrajĂcĂch ve zmĂnÄ›nĂ˝m klubu, nejvÄ›tšà hvÄ›zdou byl zpÄ›vák Ibrahim Ferrer, po jeho smrti obÄŤas parta muzikantĹŻ z klubu vyjede do svÄ›ta bez nÄ›j). Kapela vystupovala v KongresovĂ˝m centru alias Pakulu a já byl pĹ™ed začátkem trochu skeptickej, jestli se v tomhle studenĂ˝m a sterilnĂm prostĹ™edĂ vĹŻbec podobná muzika mĹŻĹľe chytit, ale naštÄ›stĂ se obavy nepotvrdily a Orquesta (podobnÄ› jako kdysi Patti Smith nebo Lou Reed) tu koĹľenou atmosfĂ©ru rychle rozbila. Pravda, podle prvnĂch dvou skladeb by se mohlo zdát, Ĺľe koncert pojede podle populárnĂho jazzovĂ˝ho schĂ©matu chorus na ÄŤtyĹ™i akordy – mraky sĂłl – chorus – konec, coĹľ mÄ› obecnÄ› moc nebavĂ, ale zhruba od tĹ™etĂ pĂsnÄ› sĂłlovĂ˝ exhibice hodnÄ› ustoupily, muzikanti zaÄŤali hrát mnohem vĂc do kapely a byla to vážnÄ› paráda. Podle plakátĹŻ byli hvÄ›zdami orchestru pĹ™edevšĂm elektrickej kytarista Manuel Galbán, trumpetista Guajiro Mirabal, trombonista Aguaje Ramos a basák Cachaito LĂłpez, parádnĂ práci ale odvedli i ostatnĂ – napĹ™. oba o generaci mladšà zpÄ›váci (jmĂ©na si nepamatuju), podobnÄ› mladej pianista Chocolatito nebo akustickej kytarista/mandolinista (nebo co to bylo za nástroj) Barbarito Torres. A mÄ› z pochopitelnĂ˝ch dĹŻvodĹŻ totálnÄ› odvaĹ™ila rytmická sekce tvoĹ™ená tĹ™emi perkusisty- kaĹľdej z nich hrál vÄ›tšinou nÄ›co ĂşplnÄ› jinĂ˝ho a v pravidelnĂ˝ch intervalech se všichni sešli dohromady, coĹľ kupodivu absolutnÄ› nepĹŻsobilo chaoticky, naopak to pĂsnĂm dodávalo nesmĂrnÄ› zajĂmavej spodek. No, z nÄ›kterejch tÄ›ch rytmĹŻ se mi nohy klepaly ještÄ› ráno po koncertÄ›. PánovĂ© navĂc navzdory vysokĂ˝mu vÄ›ku hráli skoro dvÄ› a pĹŻl hodiny, pod pĂłdiem se zhruba od pĹŻlky tanÄŤilo jak o Ĺľivot, zkrátka skvÄ›lej zážitek. Ale stejnÄ›… to by to fakt přÚtÄ› nešlo udÄ›lat tĹ™eba v LucernÄ›?