
Koa, Ĺ vandovo divadlo
Wednesday, March 19th, 2008
Skupinu Koa jsme s Jarmilou naposled viděli ještě se Zuzanou
Navarovou na podzim 2004 a moc jsme se těšili na dalšĂ
koncert po vánocĂch. JenĹľe jednoho hnusnĂ©ho prosincovĂ©ho
rána pĹ™išla zpráva, Ĺľe uĹľ žádnĂ˝ dalšĂ
vystoupenà v původnà sestavě nikdy nebude, a já
nějakou dobu vůbec netušil, že kapela smrt svý zpěvačky,
autorky a duše přežila a hraje dál. Nedávno jsem ale
zaregistroval docela pochvalnou recenzi na novou desku a tak jsme se vyrazili
podĂvat, jak to Mario Bihári, Omar Khaouaj, František Raba a Camilo
Caller po tÄ›ch letech zvládajĂ.
Začátek byl docela prima, bÄ›hem prvnĂ pĂsniÄŤky
(názvem podobně jako u 90% repertoáru nemohu z výše
uvedenĂ˝ch dĹŻvodĹŻ slouĹľit) se ve zpÄ›vu vystĹ™Ădali
všichni ÄŤtyĹ™i muzikanti a kdyĹľ zvukaĹ™i po chvĂli
váhánĂ zesĂlili i Maria tak, aby byl slyšet,
znělo to skvěle. Muzikantsky celá kapela za ty roky hodně
vyrostla, pánové jsou sehranà na jedničku a
v nejlepšĂch momentech jsme si oba s Jarmilou vybavili
nedávnej londĂ˝nskej zážitek s kapelou Solenca –
o moc vĂc uĹľ chválit neumĂm. Po
instrumentálnà stránce jsou na tom všichni výborně a
bubenĂk Camilo asi nejlĂp (bez záruky, Ĺ tÄ›pán by
možná totéž tvrdil o kytaristovi Omarovi :)).
Jenže hráčská virtuozita nenà všechno a Koa
dĹ™Ăv stála pĹ™edevšĂm na skvÄ›lĂ˝ch
pĂsniÄŤkách, coĹľ je dneska bohuĹľel trochu problĂ©m. Ne Ĺľe
by Bihári a spol. nedokázali napsat silnou melodii, ale čas od času
hodnÄ› ujĂĹľdÄ›jĂ ke kýči –
v navarovskĂ˝ch ÄŤasech se pĂsniÄŤky typu Amen nebo E
drabára zastavily tÄ›snÄ› pĹ™ed jeho hranicĂ, dneska uĹľ
jsou mĂsty daleko za nĂ a pár vÄ›cĂ mi pĹ™ipadalo
jako slušná nedvědovina. A dalšà problém je
zpěv. Mario Bihári samozřejmě nemá problém
s technikou, ale to jeho plačtivý tremolo mi vadilo už před
lety a kdyĹľ teÄŹ funguje jako hlavnĂ frontman, je toho sirupu
v hlase trochu moc. Druhým zpěvákem je basista Raba, ten
s výrazem problém nemá, ale s intonacà občas
bohuĹľel ano. Ve vĂ˝sledku se buÄŹ nyje a muĹľnÄ› trpĂ, nebo
„jasnopákovsky“ deklamuje. ObojĂ je dost smutnĂ˝
u kapely, ve kterĂ˝ zpĂvala Navarová.
ObecnÄ› lze Ĺ™Ăct, Ĺľe rytmiÄŤtÄ›jšà a
tvrdšà věci zněly velmi dobře, jakmile se ovšem kapela
ztišila, nastal problém. V prvnà půlce bohužel
převažovaly pomalejšà skladby, po přestávce se kapela
slušně rozjela a konec normálnà hracà doby byl
skvÄ›lej. JenĹľe v pĹ™ĂdavcĂch Koa zahrála Soske a
Taši delĂ© (Caller zpĂval docela slušnÄ› part NavarovĂ˝) a
mnÄ› došlo, co mi celej koncert pocitovÄ› pĹ™ipomĂnal –
totiž ty dvě desky, který udělali Doors po Morrisonově smrti.
VirtuĂłznĂ hráči, špiÄŤkovĂ˝ instrumentálnĂ
výkony, ale chybà tomu vůdčà myšlenka, pevný
autorstvà a hlavně dotek génia. Kapela hraje skvěle, ale
jakoby nevÄ›dÄ›la, co chce vlastnÄ› hrát – dala se dohromady
jako doprovodná skupina geniálnĂ autorky a jejĂ mĂsto
nedokáže nikdo ze současných členů nahradit. Bylo by
skvělý, kdyby se nakonec prosadila ta tvrdšà a
rytmiÄŤtÄ›jšà podoba, ovšem v tom pĹ™ĂpadÄ›
by musel zpĂvat nÄ›kdo jinej neĹľ Mario a těžko
Ĺ™Ăct, kdo by na to vlastnÄ› mÄ›l. KaĹľdopádnÄ› jsme se
shodli, Ĺľe za dalšĂch pár let vyrazĂme na Kou znovu a
uvidĂme, jestli se to nÄ›kam vyvinulo…
Skupinu Koa jsme s Jarmilou naposled vidÄ›li ještÄ› se Zuzanou Navarovou na podzim 2004 a moc jsme se těšili na dalšà koncert po vánocĂch. JenĹľe jednoho hnusnĂ©ho prosincovĂ©ho rána pĹ™išla zpráva, Ĺľe uĹľ žádnĂ˝ dalšà vystoupenĂ v pĹŻvodnĂ sestavÄ› nikdy nebude, a já nÄ›jakou dobu vĹŻbec netušil, Ĺľe kapela smrt svĂ˝ zpÄ›vaÄŤky, autorky a duše pĹ™eĹľila a hraje dál. Nedávno jsem ale zaregistroval docela pochvalnou recenzi na novou desku a tak jsme se vyrazili podĂvat, jak to Mario Bihári, Omar Khaouaj, František Raba a Camilo Caller po tÄ›ch letech zvládajĂ.
Začátek byl docela prima, bÄ›hem prvnĂ pĂsniÄŤky (názvem podobnÄ› jako u 90% repertoáru nemohu z výše uvedenĂ˝ch dĹŻvodĹŻ slouĹľit) se ve zpÄ›vu vystĹ™Ădali všichni ÄŤtyĹ™i muzikanti a kdyĹľ zvukaĹ™i po chvĂli váhánĂ zesĂlili i Maria tak, aby byl slyšet, znÄ›lo to skvÄ›le. Muzikantsky celá kapela za ty roky hodnÄ› vyrostla, pánovĂ© jsou sehranĂ na jedniÄŤku a v nejlepšĂch momentech jsme si oba s Jarmilou vybavili nedávnej londĂ˝nskej zážitek s kapelou Solenca – o moc vĂc uĹľ chválit neumĂm. Po instrumentálnĂ stránce jsou na tom všichni vĂ˝bornÄ› a bubenĂk Camilo asi nejlĂp (bez záruky, Ĺ tÄ›pán by moĹľná totĂ©Ĺľ tvrdil o kytaristovi Omarovi :)).
JenĹľe hráčská virtuozita nenĂ všechno a Koa dĹ™Ăv stála pĹ™edevšĂm na skvÄ›lĂ˝ch pĂsniÄŤkách, coĹľ je dneska bohuĹľel trochu problĂ©m. Ne Ĺľe by Bihári a spol. nedokázali napsat silnou melodii, ale ÄŤas od ÄŤasu hodnÄ› ujĂĹľdÄ›jĂ ke kýči – v navarovskĂ˝ch ÄŤasech se pĂsniÄŤky typu Amen nebo E drabára zastavily tÄ›snÄ› pĹ™ed jeho hranicĂ, dneska uĹľ jsou mĂsty daleko za nĂ a pár vÄ›cĂ mi pĹ™ipadalo jako slušná nedvÄ›dovina. A dalšà problĂ©m je zpÄ›v. Mario Bihári samozĹ™ejmÄ› nemá problĂ©m s technikou, ale to jeho plaÄŤtivĂ˝ tremolo mi vadilo uĹľ pĹ™ed lety a kdyĹľ teÄŹ funguje jako hlavnĂ frontman, je toho sirupu v hlase trochu moc. DruhĂ˝m zpÄ›vákem je basista Raba, ten s vĂ˝razem problĂ©m nemá, ale s intonacĂ obÄŤas bohuĹľel ano. Ve vĂ˝sledku se buÄŹ nyje a muĹľnÄ› trpĂ, nebo „jasnopákovsky“ deklamuje. ObojĂ je dost smutnĂ˝ u kapely, ve kterĂ˝ zpĂvala Navarová.
ObecnÄ› lze Ĺ™Ăct, Ĺľe rytmiÄŤtÄ›jšà a tvrdšà vÄ›ci znÄ›ly velmi dobĹ™e, jakmile se ovšem kapela ztišila, nastal problĂ©m. V prvnĂ pĹŻlce bohuĹľel pĹ™evaĹľovaly pomalejšà skladby, po pĹ™estávce se kapela slušnÄ› rozjela a konec normálnĂ hracĂ doby byl skvÄ›lej. JenĹľe v pĹ™ĂdavcĂch Koa zahrála Soske a Taši delĂ© (Caller zpĂval docela slušnÄ› part NavarovĂ˝) a mnÄ› došlo, co mi celej koncert pocitovÄ› pĹ™ipomĂnal – totiĹľ ty dvÄ› desky, kterĂ˝ udÄ›lali Doors po MorrisonovÄ› smrti. VirtuĂłznĂ hráči, špiÄŤkovĂ˝ instrumentálnĂ vĂ˝kony, ale chybĂ tomu vĹŻdÄŤĂ myšlenka, pevnĂ˝ autorstvĂ a hlavnÄ› dotek gĂ©nia. Kapela hraje skvÄ›le, ale jakoby nevÄ›dÄ›la, co chce vlastnÄ› hrát – dala se dohromady jako doprovodná skupina geniálnĂ autorky a jejĂ mĂsto nedokáže nikdo ze souÄŤasnĂ˝ch ÄŤlenĹŻ nahradit. Bylo by skvÄ›lĂ˝, kdyby se nakonec prosadila ta tvrdšà a rytmiÄŤtÄ›jšà podoba, ovšem v tom pĹ™ĂpadÄ› by musel zpĂvat nÄ›kdo jinej neĹľ Mario a těžko Ĺ™Ăct, kdo by na to vlastnÄ› mÄ›l. KaĹľdopádnÄ› jsme se shodli, Ĺľe za dalšĂch pár let vyrazĂme na Kou znovu a uvidĂme, jestli se to nÄ›kam vyvinulo…