Koa, Švandovo divadlo
Wednesday, March 19th, 2008
Skupinu Koa jsme s Jarmilou naposled viděli ještě se Zuzanou
Navarovou na podzim 2004 a moc jsme se těšili na další koncert po
vánocích. Jenže jednoho hnusného prosincového rána přišla zpráva, že
už žádný další vystoupení v původní sestavě nikdy nebude, a já
nějakou dobu vůbec netušil, že kapela smrt svý zpěvačky, autorky a duše
přežila a hraje dál. Nedávno jsem ale zaregistroval docela pochvalnou
recenzi na novou desku a tak jsme se vyrazili podívat, jak to Mario Bihári,
Omar Khaouaj, František Raba a Camilo Caller po těch letech zvládají.
Začátek byl docela prima, během první písničky (názvem podobně jako
u 90% repertoáru nemohu z výše uvedených důvodů sloužit) se ve
zpěvu vystřídali všichni čtyři muzikanti a když zvukaři po chvíli
váhání zesílili i Maria tak, aby byl slyšet, znělo to skvěle.
Muzikantsky celá kapela za ty roky hodně vyrostla, pánové jsou sehraní na
jedničku a v nejlepších momentech jsme si oba s Jarmilou vybavili
nedávnej londýnskej zážitek s kapelou Solenca – o moc víc
už chválit neumím. Po instrumentální stránce jsou na tom všichni
výborně a bubeník Camilo asi nejlíp (bez záruky, Štěpán by možná
totéž tvrdil o kytaristovi Omarovi :)).
Jenže hráčská virtuozita není všechno a Koa dřív stála především
na skvělých písničkách, což je dneska bohužel trochu problém. Ne že by
Bihári a spol. nedokázali napsat silnou melodii, ale čas od času hodně
ujíždějí ke kýči – v navarovských časech se písničky typu
Amen nebo E drabára zastavily těsně před jeho hranicí, dneska už jsou
místy daleko za ní a pár věcí mi připadalo jako slušná nedvědovina.
A další problém je zpěv. Mario Bihári samozřejmě nemá problém
s technikou, ale to jeho plačtivý tremolo mi vadilo už před lety a
když teď funguje jako hlavní frontman, je toho sirupu v hlase trochu
moc. Druhým zpěvákem je basista Raba, ten s výrazem problém nemá, ale
s intonací občas bohužel ano. Ve výsledku se buď nyje a mužně trpí,
nebo „jasnopákovsky“ deklamuje. Obojí je dost smutný
u kapely, ve který zpívala Navarová.
Obecně lze říct, že rytmičtější a tvrdší věci zněly velmi dobře,
jakmile se ovšem kapela ztišila, nastal problém. V první půlce
bohužel převažovaly pomalejší skladby, po přestávce se kapela slušně
rozjela a konec normální hrací doby byl skvělej. Jenže v přídavcích
Koa zahrála Soske a Taši delé (Caller zpíval docela slušně part Navarový)
a mně došlo, co mi celej koncert pocitově připomínal – totiž ty dvě
desky, který udělali Doors po Morrisonově smrti. Virtuózní hráči,
špičkový instrumentální výkony, ale chybí tomu vůdčí myšlenka, pevný
autorství a hlavně dotek génia. Kapela hraje skvěle, ale jakoby nevěděla,
co chce vlastně hrát – dala se dohromady jako doprovodná skupina
geniální autorky a její místo nedokáže nikdo ze současných členů
nahradit. Bylo by skvělý, kdyby se nakonec prosadila ta tvrdší a
rytmičtější podoba, ovšem v tom případě by musel zpívat někdo
jinej než Mario a těžko říct, kdo by na to vlastně měl. Každopádně
jsme se shodli, že za dalších pár let vyrazíme na Kou znovu a uvidíme,
jestli se to někam vyvinulo…
Skupinu Koa jsme s Jarmilou naposled viděli ještě se Zuzanou Navarovou na podzim 2004 a moc jsme se těšili na další koncert po vánocích. Jenže jednoho hnusného prosincového rána přišla zpráva, že už žádný další vystoupení v původní sestavě nikdy nebude, a já nějakou dobu vůbec netušil, že kapela smrt svý zpěvačky, autorky a duše přežila a hraje dál. Nedávno jsem ale zaregistroval docela pochvalnou recenzi na novou desku a tak jsme se vyrazili podívat, jak to Mario Bihári, Omar Khaouaj, František Raba a Camilo Caller po těch letech zvládají.
Začátek byl docela prima, během první písničky (názvem podobně jako u 90% repertoáru nemohu z výše uvedených důvodů sloužit) se ve zpěvu vystřídali všichni čtyři muzikanti a když zvukaři po chvíli váhání zesílili i Maria tak, aby byl slyšet, znělo to skvěle. Muzikantsky celá kapela za ty roky hodně vyrostla, pánové jsou sehraní na jedničku a v nejlepších momentech jsme si oba s Jarmilou vybavili nedávnej londýnskej zážitek s kapelou Solenca – o moc víc už chválit neumím. Po instrumentální stránce jsou na tom všichni výborně a bubeník Camilo asi nejlíp (bez záruky, Štěpán by možná totéž tvrdil o kytaristovi Omarovi :)).
Jenže hráčská virtuozita není všechno a Koa dřív stála především na skvělých písničkách, což je dneska bohužel trochu problém. Ne že by Bihári a spol. nedokázali napsat silnou melodii, ale čas od času hodně ujíždějí ke kýči – v navarovských časech se písničky typu Amen nebo E drabára zastavily těsně před jeho hranicí, dneska už jsou místy daleko za ní a pár věcí mi připadalo jako slušná nedvědovina. A další problém je zpěv. Mario Bihári samozřejmě nemá problém s technikou, ale to jeho plačtivý tremolo mi vadilo už před lety a když teď funguje jako hlavní frontman, je toho sirupu v hlase trochu moc. Druhým zpěvákem je basista Raba, ten s výrazem problém nemá, ale s intonací občas bohužel ano. Ve výsledku se buď nyje a mužně trpí, nebo „jasnopákovsky“ deklamuje. Obojí je dost smutný u kapely, ve který zpívala Navarová.
Obecně lze říct, že rytmičtější a tvrdší věci zněly velmi dobře, jakmile se ovšem kapela ztišila, nastal problém. V první půlce bohužel převažovaly pomalejší skladby, po přestávce se kapela slušně rozjela a konec normální hrací doby byl skvělej. Jenže v přídavcích Koa zahrála Soske a Taši delé (Caller zpíval docela slušně part Navarový) a mně došlo, co mi celej koncert pocitově připomínal – totiž ty dvě desky, který udělali Doors po Morrisonově smrti. Virtuózní hráči, špičkový instrumentální výkony, ale chybí tomu vůdčí myšlenka, pevný autorství a hlavně dotek génia. Kapela hraje skvěle, ale jakoby nevěděla, co chce vlastně hrát – dala se dohromady jako doprovodná skupina geniální autorky a její místo nedokáže nikdo ze současných členů nahradit. Bylo by skvělý, kdyby se nakonec prosadila ta tvrdší a rytmičtější podoba, ovšem v tom případě by musel zpívat někdo jinej než Mario a těžko říct, kdo by na to vlastně měl. Každopádně jsme se shodli, že za dalších pár let vyrazíme na Kou znovu a uvidíme, jestli se to někam vyvinulo…