
Petar Ralčev a Georgi Janev v Roxy aneb Balkán nenà jenom dechovka
Thursday, November 24th, 2005
KdyĹľ Jarmila pĹ™išla s nápadem jĂt do Roxy na koncert
moderně-folklórnà bulharský muziky, čekal jsem něco na
zpĹŻsob Bregoviće, zkrátka to, ÄŤemu se Ĺ™Ăká
„balkánská dechovka“ a bejvá to vÄ›tšinou hroznej
nářez. Proto mě překvapilo, že celej orchestr tvořili
2 hráči, harmonikář a… ne dirigent, ale houslista
. Harmonikář RalÄŤev ovšem nebyl ledajakej, pĂše se
o nÄ›m jako o jednom z nejlepšĂch
akordeonistů v Evropě a ačkoli tomu nástroji nijak
zvlášť nerozumĂm, pĹ™išel mi hodnÄ› dobrej. Houslista
Janev jakbysmet, akorát by mohl semtam zpomalit, mĂsty jeho hra
pĹ™ipomĂnala bluegrassovĂ˝ pidlikánĂ. NicmĂ©nÄ› pokud
si oba sedli, bylo to fakt zajĂmavĂ˝. MĂstnĂ BulhaĹ™i,
kterých se v Roxy sešlo docela dost, si párkrát zatančili
choro, mÄ› vĂc bavily mĂ©nÄ› tradiÄŤnĂ vÄ›ci
– hlavnÄ› jedna Janevova skorobluesovka (hráli ji druhou
v poĹ™adĂ) a pak lidovka z Varny, kterou pánovĂ©
rozdÄ›lali asi na 15 minut a nejdelšà a nejlepšĂ
část tvořila hodně rytmická pasáž ve
stĹ™ĂdavĂ˝m 5/4 a 7/4 taktu – ze všeho nejvĂc mi to
pĹ™ipomĂnalo Chicka Coreu s Return to Forever, coĹľ je pĹ™i
dvou nástrojĂch docela dobrĂ˝
. Tou bohuĹľel
konÄŤila dobrá část koncertu – poslednĂ cca ÄŤtvrtka
padla na takový ty bezpohlavnà mixy lidovýho čehokoli (dobrej
postřeh měla skorošvagrová Jana, která si v jednu
chvĂli postěžovala, Ĺľe je to takovĂ˝ Bavorsko – a
BulhaĹ™i v tu chvĂli zaÄŤali hrát upravenĂ˝ ProÄŤ bychom
se netěšili. Sehr gut, Herr Smetana…
). Ale
i tak to bylo zajĂmavĂ˝.
KdyĹľ Jarmila pĹ™išla s nápadem jĂt do Roxy na koncert
moderně-folklórnà bulharský muziky, čekal jsem něco na
zpĹŻsob Bregoviće, zkrátka to, ÄŤemu se Ĺ™Ăká
„balkánská dechovka“ a bejvá to vÄ›tšinou hroznej
nářez. Proto mě překvapilo, že celej orchestr tvořili
2 hráči, harmonikář a… ne dirigent, ale houslista . Harmonikář RalÄŤev ovšem nebyl ledajakej, pĂše se
o nÄ›m jako o jednom z nejlepšĂch
akordeonistů v Evropě a ačkoli tomu nástroji nijak
zvlášť nerozumĂm, pĹ™išel mi hodnÄ› dobrej. Houslista
Janev jakbysmet, akorát by mohl semtam zpomalit, mĂsty jeho hra
pĹ™ipomĂnala bluegrassovĂ˝ pidlikánĂ. NicmĂ©nÄ› pokud
si oba sedli, bylo to fakt zajĂmavĂ˝. MĂstnĂ BulhaĹ™i,
kterých se v Roxy sešlo docela dost, si párkrát zatančili
choro, mÄ› vĂc bavily mĂ©nÄ› tradiÄŤnĂ vÄ›ci
– hlavnÄ› jedna Janevova skorobluesovka (hráli ji druhou
v poĹ™adĂ) a pak lidovka z Varny, kterou pánovĂ©
rozdÄ›lali asi na 15 minut a nejdelšà a nejlepšĂ
část tvořila hodně rytmická pasáž ve
stĹ™ĂdavĂ˝m 5/4 a 7/4 taktu – ze všeho nejvĂc mi to
pĹ™ipomĂnalo Chicka Coreu s Return to Forever, coĹľ je pĹ™i
dvou nástrojĂch docela dobrĂ˝
. Tou bohuĹľel
konÄŤila dobrá část koncertu – poslednĂ cca ÄŤtvrtka
padla na takový ty bezpohlavnà mixy lidovýho čehokoli (dobrej
postřeh měla skorošvagrová Jana, která si v jednu
chvĂli postěžovala, Ĺľe je to takovĂ˝ Bavorsko – a
BulhaĹ™i v tu chvĂli zaÄŤali hrát upravenĂ˝ ProÄŤ bychom
se netěšili. Sehr gut, Herr Smetana…
). Ale
i tak to bylo zajĂmavĂ˝.