
A Weekend in London - Solenca, Doris Salcedo a mnoho dalšĂho
Monday, February 25th, 2008
VĂkend v LondĂ˝nÄ› byl Jarmilin nápad, bez diskuse
vynikajĂcĂ. Letadlo nám z RuzynÄ› letÄ›lo
v pátek před sedmou ráno, vraceli jsme se v neděli
večer, což znamenalo něco přes dva dny v tom fantasticky
ĹľivĂ˝m, barevnĂ˝m a pĹ™ĂjemnĂ˝m mÄ›stÄ› –
jasnÄ›, nenĂ to moc, ale kdyĹľ se ÄŤlovÄ›k snaĹľĂ,
vidà toho spoustu. Dobrá rada pro podobné situace: vykašlete se
na hromadnou dopravu (stejně je drahá, jako ostatně
v LondĂ˝nÄ› všechno) a choÄŹte pěšky, uvidĂte toho
mnohem vĂc a dostanete se k vÄ›cem, kterĂ˝ byste jinak
pĹ™ehlĂdli.
PĹ™Ăklad: kdybychom nebyli v jednu chvĂli
v pátek po poledni celĂ uchozenĂ, nesedli bychom si na
lavičku na nábřežà naproti Parlamentu a určitě bychom
tak pĹ™ehlĂdli nenápadnej plakát zvoucĂ na stejnej den
v podveÄŤer do Queen Elisabeth Hall na koncert kapely Solenca,
ĂşdajnÄ› hrajĂcĂ fusion soulu a world music. Nic nám to
neĹ™Ăkalo, ta charakteristika dnes platĂ na kaĹľdou druhou
kapelu, ale pĹ™išlo nám to jako zajĂmavá moĹľnost, jak
strávit kus dne, tak jsme zašli. A rovnou řeknu, že tak dobrej
koncert jsem nevidÄ›l od loďż˝?skĂ˝ho letnĂho Gabriela
v Drážďanech. Plakát nelhal, soulu tam znělo hodně a
severoafrických rytmů taky, ale hlavně to byla úžasně
svobodná a barevná muzika, nesvázaná žádnými rockovými,
popovými ani žádnými jinými klišé, hravá, krásně
dynamická a přitom skvěle zahraná. Hodně se sólovalo
(hlavnÄ› kytarista a dechaĹ™ stĹ™ĂdajĂcĂ saxofon
s klarinetem), ale přitom nikdo zbytečně neexhiboval, sóla
byly relativně krátký a hlavně chytře vystavěný,
žádnĂ˝ pidlikánĂ ve stupnicĂch odshora dolĹŻ. Bubny a
basa šlapaly jak vlak a nad všĂm poletovala
vynikajĂcĂ zpÄ›vaÄŤka Claudia Kennaugh, která (jak jsem se
po návratu doÄŤetl) zpĂvala tĹ™eba s Dominikem Millerem
(Stingovo kytarista). VynikajĂcĂ, pĹ™esnÄ› takhle si
představuju ideálnà modernà muziku. Pokud sem někdy
přijedou, neváhejte.
TĂm londĂ˝nskĂ˝ zážitky samozĹ™ejmÄ› nekonÄŤily.
K tÄ›m dalšĂm vĂ˝raznĂ˝m patĹ™ila tĹ™eba instalace
Shibboleth v galerii Tate Modern, kterou tam poĹ™Ădila
kolumbijská sochařka Doris Salcedo. Něco takovýho jsem
ještÄ› nevidÄ›l – je to prasklina vyfrĂ©zovaná do
betonový podlahy po celý dýlce velkýho sálu Turbine Hall (Tate
Modern je bývalá elektrárna a ta hala má snad 100 metrů na
dýlku). Prasklina se sálem táhne jak miniaturnà řeka,
zpočátku nepatrná, na konci tak 30 ÄŤĂsel široká a
metr hluboká. NenĂ nijak ohraniÄŤená, lidi jĂ
pĹ™eskakujou nebo do nĂ stoupaj, malĂ˝ dÄ›ti se v nĂ
zkoušej schovat, zblĂzka vypadá ĂşplnÄ› jinak neĹľ tĹ™eba
z balkĂłnu. VĂ˝znam si v tom mĹŻĹľe najĂt kaĹľdej
sám, autorÄŤin „návod k pouĹľitĂ“ je tĹ™eba
tady,
my tam strávili snad hodinu a tak nás to naplnilo dojmy, že už se do
nás pak nevešla ani výstava surrealistů
v hoĹ™ejšĂm patĹ™e, jinak jistÄ› zajĂmavá. Ani
tohle samozĹ™ejmÄ› nebylo všechno – vĂ˝bornĂ˝ byli
i performeĹ™i na nábĹ™ežà u obĹ™Ăho kola
London Eye, vĂ˝stava fotek mĂ˝ch oblĂbenĂ˝ch anglickĂ˝ch
krajinářů (Guy Edwardes, Joe Cornish, David Ward etc.) v galerii
Oxo, nočnà pohled na mosty přes Temži, procházka v City
aneb od středověku k hypermodernà architektuře během
deseti metrĹŻ, slavnostnĂ vĂ˝zdoba k ÄŤĂnskĂ˝mu
novĂ˝mu roku v Soho – byla toho spousta.
Foťák byl samozřejmě celou dobu v pohotovosti, byť tedy
poÄŤasĂ nebylo zrovna ideálnĂ – slunce za celou dobu
svĂtilo asi tak hodinu v nedÄ›li dopoledne, jinak bylo klasicky
olověný nebe (zas ale naštěstà nepršelo). Vzhledem
k momentálnĂmu návalu práce asi fotky nebudou ĂşplnÄ›
hned, ale aĹľ je zpracuju, urÄŤitÄ› nÄ›jakĂ˝ povÄ›sĂm do
galerie a tady dám vědět. Každopádně Londýn vřele
doporuÄŤuju – ten vĂkend vydal za dva běžnĂ˝ tĂ˝dny,
co se zážitkĹŻ týče. UĹľ se tam těšĂm znova.
VĂkend v LondĂ˝nÄ› byl Jarmilin nápad, bez diskuse vynikajĂcĂ. Letadlo nám z RuzynÄ› letÄ›lo v pátek pĹ™ed sedmou ráno, vraceli jsme se v nedÄ›li veÄŤer, coĹľ znamenalo nÄ›co pĹ™es dva dny v tom fantasticky ĹľivĂ˝m, barevnĂ˝m a pĹ™ĂjemnĂ˝m mÄ›stÄ› – jasnÄ›, nenĂ to moc, ale kdyĹľ se ÄŤlovÄ›k snaĹľĂ, vidĂ toho spoustu. Dobrá rada pro podobnĂ© situace: vykašlete se na hromadnou dopravu (stejnÄ› je drahá, jako ostatnÄ› v LondĂ˝nÄ› všechno) a choÄŹte pěšky, uvidĂte toho mnohem vĂc a dostanete se k vÄ›cem, kterĂ˝ byste jinak pĹ™ehlĂdli.
PĹ™Ăklad: kdybychom nebyli v jednu chvĂli v pátek po poledni celĂ uchozenĂ, nesedli bychom si na laviÄŤku na nábĹ™ežà naproti Parlamentu a urÄŤitÄ› bychom tak pĹ™ehlĂdli nenápadnej plakát zvoucĂ na stejnej den v podveÄŤer do Queen Elisabeth Hall na koncert kapely Solenca, ĂşdajnÄ› hrajĂcĂ fusion soulu a world music. Nic nám to neĹ™Ăkalo, ta charakteristika dnes platĂ na kaĹľdou druhou kapelu, ale pĹ™išlo nám to jako zajĂmavá moĹľnost, jak strávit kus dne, tak jsme zašli. A rovnou Ĺ™eknu, Ĺľe tak dobrej koncert jsem nevidÄ›l od loďż˝?skĂ˝ho letnĂho Gabriela v Drážďanech. Plakát nelhal, soulu tam znÄ›lo hodnÄ› a severoafrickĂ˝ch rytmĹŻ taky, ale hlavnÄ› to byla úžasnÄ› svobodná a barevná muzika, nesvázaná žádnĂ˝mi rockovĂ˝mi, popovĂ˝mi ani žádnĂ˝mi jinĂ˝mi klišé, hravá, krásnÄ› dynamická a pĹ™itom skvÄ›le zahraná. HodnÄ› se sĂłlovalo (hlavnÄ› kytarista a dechaĹ™ stĹ™ĂdajĂcĂ saxofon s klarinetem), ale pĹ™itom nikdo zbyteÄŤnÄ› neexhiboval, sĂłla byly relativnÄ› krátkĂ˝ a hlavnÄ› chytĹ™e vystavÄ›nĂ˝, žádnĂ˝ pidlikánĂ ve stupnicĂch odshora dolĹŻ. Bubny a basa šlapaly jak vlak a nad všĂm poletovala vynikajĂcĂ zpÄ›vaÄŤka Claudia Kennaugh, která (jak jsem se po návratu doÄŤetl) zpĂvala tĹ™eba s Dominikem Millerem (Stingovo kytarista). VynikajĂcĂ, pĹ™esnÄ› takhle si pĹ™edstavuju ideálnĂ modernĂ muziku. Pokud sem nÄ›kdy pĹ™ijedou, neváhejte.
TĂm londĂ˝nskĂ˝ zážitky samozĹ™ejmÄ› nekonÄŤily. K tÄ›m dalšĂm vĂ˝raznĂ˝m patĹ™ila tĹ™eba instalace Shibboleth v galerii Tate Modern, kterou tam poĹ™Ădila kolumbijská sochaĹ™ka Doris Salcedo. NÄ›co takovĂ˝ho jsem ještÄ› nevidÄ›l – je to prasklina vyfrĂ©zovaná do betonovĂ˝ podlahy po celĂ˝ dĂ˝lce velkĂ˝ho sálu Turbine Hall (Tate Modern je bĂ˝valá elektrárna a ta hala má snad 100 metrĹŻ na dĂ˝lku). Prasklina se sálem táhne jak miniaturnĂ Ĺ™eka, zpočátku nepatrná, na konci tak 30 ÄŤĂsel široká a metr hluboká. NenĂ nijak ohraniÄŤená, lidi jĂ pĹ™eskakujou nebo do nĂ stoupaj, malĂ˝ dÄ›ti se v nĂ zkoušej schovat, zblĂzka vypadá ĂşplnÄ› jinak neĹľ tĹ™eba z balkĂłnu. VĂ˝znam si v tom mĹŻĹľe najĂt kaĹľdej sám, autorÄŤin „návod k pouĹľitĂ“ je tĹ™eba tady, my tam strávili snad hodinu a tak nás to naplnilo dojmy, Ĺľe uĹľ se do nás pak nevešla ani vĂ˝stava surrealistĹŻ v hoĹ™ejšĂm patĹ™e, jinak jistÄ› zajĂmavá. Ani tohle samozĹ™ejmÄ› nebylo všechno – vĂ˝bornĂ˝ byli i performeĹ™i na nábĹ™ežà u obĹ™Ăho kola London Eye, vĂ˝stava fotek mĂ˝ch oblĂbenĂ˝ch anglickĂ˝ch krajinářů (Guy Edwardes, Joe Cornish, David Ward etc.) v galerii Oxo, noÄŤnĂ pohled na mosty pĹ™es TemĹľi, procházka v City aneb od stĹ™edovÄ›ku k hypermodernĂ architektuĹ™e bÄ›hem deseti metrĹŻ, slavnostnĂ vĂ˝zdoba k ÄŤĂnskĂ˝mu novĂ˝mu roku v Soho – byla toho spousta.
Foťák byl samozĹ™ejmÄ› celou dobu v pohotovosti, byĹĄ tedy poÄŤasĂ nebylo zrovna ideálnĂ – slunce za celou dobu svĂtilo asi tak hodinu v nedÄ›li dopoledne, jinak bylo klasicky olovÄ›nĂ˝ nebe (zas ale naštÄ›stĂ nepršelo). Vzhledem k momentálnĂmu návalu práce asi fotky nebudou ĂşplnÄ› hned, ale aĹľ je zpracuju, urÄŤitÄ› nÄ›jakĂ˝ povÄ›sĂm do galerie a tady dám vÄ›dÄ›t. KaĹľdopádnÄ› LondĂ˝n vĹ™ele doporuÄŤuju – ten vĂkend vydal za dva běžnĂ˝ tĂ˝dny, co se zážitkĹŻ týče. UĹľ se tam těšĂm znova.