A Weekend in London - Solenca, Doris Salcedo a mnoho dalšího
Monday, February 25th, 2008
Víkend v Londýně byl Jarmilin nápad, bez diskuse vynikající.
Letadlo nám z Ruzyně letělo v pátek před sedmou ráno, vraceli
jsme se v neděli večer, což znamenalo něco přes dva dny v tom
fantasticky živým, barevným a příjemným městě – jasně, není to
moc, ale když se člověk snaží, vidí toho spoustu. Dobrá rada pro podobné
situace: vykašlete se na hromadnou dopravu (stejně je drahá, jako ostatně
v Londýně všechno) a choďte pěšky, uvidíte toho mnohem víc a
dostanete se k věcem, který byste jinak přehlídli.
Příklad: kdybychom nebyli v jednu chvíli v pátek po poledni
celí uchození, nesedli bychom si na lavičku na nábřeží naproti Parlamentu
a určitě bychom tak přehlídli nenápadnej plakát zvoucí na stejnej den
v podvečer do Queen Elisabeth Hall na koncert kapely Solenca, údajně
hrající fusion soulu a world music. Nic nám to neříkalo, ta charakteristika
dnes platí na každou druhou kapelu, ale přišlo nám to jako zajímavá
možnost, jak strávit kus dne, tak jsme zašli. A rovnou řeknu, že tak
dobrej koncert jsem neviděl od lo�?skýho letního Gabriela
v Drážďanech. Plakát nelhal, soulu tam znělo hodně a severoafrických
rytmů taky, ale hlavně to byla úžasně svobodná a barevná muzika,
nesvázaná žádnými rockovými, popovými ani žádnými jinými klišé,
hravá, krásně dynamická a přitom skvěle zahraná. Hodně se sólovalo
(hlavně kytarista a dechař střídající saxofon s klarinetem), ale
přitom nikdo zbytečně neexhiboval, sóla byly relativně krátký a hlavně
chytře vystavěný, žádný pidlikání ve stupnicích odshora dolů. Bubny a
basa šlapaly jak vlak a nad vším poletovala vynikající zpěvačka Claudia
Kennaugh, která (jak jsem se po návratu dočetl) zpívala třeba
s Dominikem Millerem (Stingovo kytarista). Vynikající, přesně takhle si
představuju ideální moderní muziku. Pokud sem někdy přijedou,
neváhejte.
Tím londýnský zážitky samozřejmě nekončily. K těm dalším
výrazným patřila třeba instalace Shibboleth v galerii Tate Modern,
kterou tam pořídila kolumbijská sochařka Doris Salcedo. Něco takovýho jsem
ještě neviděl – je to prasklina vyfrézovaná do betonový podlahy po
celý dýlce velkýho sálu Turbine Hall (Tate Modern je bývalá elektrárna a
ta hala má snad 100 metrů na dýlku). Prasklina se sálem táhne jak
miniaturní řeka, zpočátku nepatrná, na konci tak 30 čísel široká a
metr hluboká. Není nijak ohraničená, lidi jí přeskakujou nebo do ní
stoupaj, malý děti se v ní zkoušej schovat, zblízka vypadá úplně
jinak než třeba z balkónu. Význam si v tom může najít každej
sám, autorčin „návod k použití“ je třeba tady,
my tam strávili snad hodinu a tak nás to naplnilo dojmy, že už se do nás
pak nevešla ani výstava surrealistů v hořejším patře, jinak jistě
zajímavá. Ani tohle samozřejmě nebylo všechno – výborný byli
i performeři na nábřeží u obřího kola London Eye, výstava
fotek mých oblíbených anglických krajinářů (Guy Edwardes, Joe Cornish,
David Ward etc.) v galerii Oxo, noční pohled na mosty přes Temži,
procházka v City aneb od středověku k hypermoderní architektuře
během deseti metrů, slavnostní výzdoba k čínskýmu novýmu roku
v Soho – byla toho spousta.
Foťák byl samozřejmě celou dobu v pohotovosti, byť tedy počasí
nebylo zrovna ideální – slunce za celou dobu svítilo asi tak hodinu
v neděli dopoledne, jinak bylo klasicky olověný nebe (zas ale
naštěstí nepršelo). Vzhledem k momentálnímu návalu práce asi fotky
nebudou úplně hned, ale až je zpracuju, určitě nějaký pověsím do
galerie a tady dám vědět. Každopádně Londýn vřele doporučuju –
ten víkend vydal za dva běžný týdny, co se zážitků týče. Už se tam
těším znova.
Víkend v Londýně byl Jarmilin nápad, bez diskuse vynikající. Letadlo nám z Ruzyně letělo v pátek před sedmou ráno, vraceli jsme se v neděli večer, což znamenalo něco přes dva dny v tom fantasticky živým, barevným a příjemným městě – jasně, není to moc, ale když se člověk snaží, vidí toho spoustu. Dobrá rada pro podobné situace: vykašlete se na hromadnou dopravu (stejně je drahá, jako ostatně v Londýně všechno) a choďte pěšky, uvidíte toho mnohem víc a dostanete se k věcem, který byste jinak přehlídli.
Příklad: kdybychom nebyli v jednu chvíli v pátek po poledni celí uchození, nesedli bychom si na lavičku na nábřeží naproti Parlamentu a určitě bychom tak přehlídli nenápadnej plakát zvoucí na stejnej den v podvečer do Queen Elisabeth Hall na koncert kapely Solenca, údajně hrající fusion soulu a world music. Nic nám to neříkalo, ta charakteristika dnes platí na každou druhou kapelu, ale přišlo nám to jako zajímavá možnost, jak strávit kus dne, tak jsme zašli. A rovnou řeknu, že tak dobrej koncert jsem neviděl od lo�?skýho letního Gabriela v Drážďanech. Plakát nelhal, soulu tam znělo hodně a severoafrických rytmů taky, ale hlavně to byla úžasně svobodná a barevná muzika, nesvázaná žádnými rockovými, popovými ani žádnými jinými klišé, hravá, krásně dynamická a přitom skvěle zahraná. Hodně se sólovalo (hlavně kytarista a dechař střídající saxofon s klarinetem), ale přitom nikdo zbytečně neexhiboval, sóla byly relativně krátký a hlavně chytře vystavěný, žádný pidlikání ve stupnicích odshora dolů. Bubny a basa šlapaly jak vlak a nad vším poletovala vynikající zpěvačka Claudia Kennaugh, která (jak jsem se po návratu dočetl) zpívala třeba s Dominikem Millerem (Stingovo kytarista). Vynikající, přesně takhle si představuju ideální moderní muziku. Pokud sem někdy přijedou, neváhejte.
Tím londýnský zážitky samozřejmě nekončily. K těm dalším výrazným patřila třeba instalace Shibboleth v galerii Tate Modern, kterou tam pořídila kolumbijská sochařka Doris Salcedo. Něco takovýho jsem ještě neviděl – je to prasklina vyfrézovaná do betonový podlahy po celý dýlce velkýho sálu Turbine Hall (Tate Modern je bývalá elektrárna a ta hala má snad 100 metrů na dýlku). Prasklina se sálem táhne jak miniaturní řeka, zpočátku nepatrná, na konci tak 30 čísel široká a metr hluboká. Není nijak ohraničená, lidi jí přeskakujou nebo do ní stoupaj, malý děti se v ní zkoušej schovat, zblízka vypadá úplně jinak než třeba z balkónu. Význam si v tom může najít každej sám, autorčin „návod k použití“ je třeba tady, my tam strávili snad hodinu a tak nás to naplnilo dojmy, že už se do nás pak nevešla ani výstava surrealistů v hořejším patře, jinak jistě zajímavá. Ani tohle samozřejmě nebylo všechno – výborný byli i performeři na nábřeží u obřího kola London Eye, výstava fotek mých oblíbených anglických krajinářů (Guy Edwardes, Joe Cornish, David Ward etc.) v galerii Oxo, noční pohled na mosty přes Temži, procházka v City aneb od středověku k hypermoderní architektuře během deseti metrů, slavnostní výzdoba k čínskýmu novýmu roku v Soho – byla toho spousta.
Foťák byl samozřejmě celou dobu v pohotovosti, byť tedy počasí nebylo zrovna ideální – slunce za celou dobu svítilo asi tak hodinu v neděli dopoledne, jinak bylo klasicky olověný nebe (zas ale naštěstí nepršelo). Vzhledem k momentálnímu návalu práce asi fotky nebudou úplně hned, ale až je zpracuju, určitě nějaký pověsím do galerie a tady dám vědět. Každopádně Londýn vřele doporučuju – ten víkend vydal za dva běžný týdny, co se zážitků týče. Už se tam těším znova.