Na málokterou akci jsem se v poslednà době těšil
tak jako na koncert Rogera Waterse, aneb autora většiny repertoáru
Pink Floyd a taky několika skvělých sólovek. Jako všechny
většà koncerty poslednà doby se odehrál
v Hušákově Aréně ve Vysočanech, kterou fakt
nemusĂm, ale dneska mÄ› vcelku pĹ™ĂjemnÄ› pĹ™ekvapila
– vstup byl relativně rychlej a ochranku už očividně
nauÄŤili slušnĂ˝mu chovánĂ, takĹľe na rozdĂl od
několika předešlých
koncertĹŻ nezaÄŤala akce opruzem.
Začátek byl výbornej – už v době, kdy se plocha
plnila lidmi, se na projekÄŤnĂ ploše za pĂłdiem rozsvĂtila
stará monochromatická fotka obĂ˝vákovĂ˝ho zátišĂ
s antikvárnĂm rádiem, popelnĂkem, flaškou whisky a
sklenicĂ. Dlouhou dobu vypadala jako běžná dekorace, jenĹľe
přesně v 8 hodin ožila a objevila se v nà ruka,
která odklepla do popelnĂku popel z cigára, nalila panáka
whisky a naladila na rádiu stanici s nějakým swingem. Ten pak
vystĹ™Ădal rock’n’roll a vzápÄ›tĂ Abba,
coĹľ se ruce nelĂbilo, chvĂli pĹ™elaÄŹovala a pak chytila
frekvenci, kde zrovna zaÄŤĂnalo In the Flesh. A to uĹľ nebylo
rádio, ale Waters s kapelou na živo.
In the Flesh je vĹŻbec vĂ˝bornej otvĂrák, WatersĹŻv smysl pro
humor je nutno ocenit. (Pro neznalé: skladba z alba The Wall je
vlastně monolog fašistickýho diktátora na sjezdu věrných
souputnĂkĹŻ.) BodovĂ˝ reflektory kĹ™iĹľovaly publikum a Waters
do toho zpĂval (a velmi srozumitelnou gestikulacĂ doprovázel)
starej známej text: „Jsou tu v sále nějaký buzny? Ke zdi
s nima. Hele, támhleten se mi nelĂbà – ke zdi
s nĂm. Tenhle vypadá jak Ĺľidák, támhle je negr –
kdo sem pustil tuhle verbež? Tamten kouřà jointa a tenhle má
beďary – kdyby bylo po mým, nechal bych vás všechny
postĹ™Ălet!“ PĹ™i poslednĂm verši
samozĹ™ejmÄ› hudba vygradovala a publikum vybuchlo nadšenĂm,
coĹľ Waterse zjevnÄ› pobavilo. MÄ› taky
.
Následoval prĹŻĹ™ez FloydĂmi pĂsnÄ›mi, z The
Wall přišla ještě Mother, pak stařičká a skvělá
Set the Controls for the Heart of the Sun. Kapela hrála výborně,
i kdyĹľ je fakt, Ĺľe kromÄ› Set the Controls…, která
s klarinetovĂ˝m sĂłlem a jazzovĂ˝m spodkem pĹ™ipomĂnala
tĹ™eba Stinga, byly všechny vÄ›ci hranĂ˝ vĂcemĂ©nÄ›
stejně jako na desce a skoro žádný muzikantský
pĹ™ekvapenĂ se nekonaly. Velmi pĹ™Ăjemnou vĂ˝jimkou byla
Have a Cigar, aneb nářez jak svině. Při Shine On You Crazy
Diamond osprchovaly publikum bublinky z automatickýho bublifuku,
výborný Wish You Were Here zase doprovázel moc pěknej videoklip
s Ĺ™adou svĂÄŤek, kterĂ˝ postupnÄ› sfoukával
vĂtr.
Pak přišly dvě věci z Final Cut (Southampton Dock a
Fletcher Memorial Home) a koncert dostal trochu jinej směr, řekněme
podstatnÄ› politiÄŤtÄ›jšĂ. Waters je pořád stejnej
militantnĂ pacifista jako v dobÄ› The Wall, jen
v „obludáriu“ ve druhý ze jmenovaných skladeb
přibyly k Reaganovi, Thatcherový, Brežněvovi, Maovi nebo
McCarthymu novějšà postavy (bin Ládin, Saddám etc.) Pak
přišla jediná (to je škoda!) věc z Watersových
sĂłlovek, totiĹľ Perfect Sense z Amused to Death. Na CD mi
připadalo, že zbytečně tlačà na pilu, ovšem tady se
stadionovým sborem dopadla skvěle, mrazà mě doteď.
„Politická“ část gradovala novinkou Leaving Beirut,
v nĂĹľ Waters oslovuje Blaira a Bushe podobnÄ› adresnÄ› jako
kdysi Thatcherovou, a Sheep z Animals, pĹ™i nĂĹľ se halou
proletělo obligátnà gumový prase – ovšem popsaný
protibushovskĂ˝mi hesly. JasnÄ›, mĂsty to bylo trochu naivnĂ,
ovšem to k Watersovi patřilo vždycky, rozhodně ho nelze
podezĂrat z nÄ›jakĂ˝ho momentálnĂho hurápostoje
– ostatnÄ› za poslednĂch tĹ™icet let, poÄŤĂnaje
albem Animals (1977), udělal jen jedinou zcela „apolitickou“
desku, totiĹľ The Pros and Cons of Hitch Hiking, ze kterĂ˝ tu k mĂ˝
velikĂ˝ lĂtosti nezaznÄ›la ani nota.
Po Sheep Waters ohlásil čtvrthodinovou pauzu (to jsem na velkých
koncertech taky zažil poprvý), po který následovalo živý
provedenĂ kompletnĂ Dark Side of the Moon. ProvedenĂ to
bylo opravdu věrný, dokonce mezi skladbami hrály z playbacku
stejnĂ˝ promluvy jako na desce, Waters zpĂval jen svoje
originálnà party, takže se k mikrofonu docela hodně
dostali i ostatnà (zejména skvělej kytarista Dave Kilminster,
kterej sice vypadá jak člen hardrockový kapely z okresu
RakovnĂk, ale hraje a zpĂvá jak… no, jak Gilmour
). Na jednu stranu bylo skvÄ›lĂ˝ naĹľivo zaĹľĂt
tĹ™eba „kosmickej let“ v On the Run nebo famĂłznĂ
výkon sboristky v The Great Gig in the Sky, ovšem toho muzea tam na
mÄ› moĹľná bylo aĹľ pĹ™Ăliš, hlavnÄ›
v prvnĂ pĹŻlce jsem si mĂsty Ĺ™Ăkal, jestli je
fakt nutný, aby všechny noty hrály přesně stejně jako na
desce. Ovšem závěr dojem hodně vylepšil – Any Colour You
Like byla podstatně živějšà a taky delšà než
na albu a výborně vygradoval i závěr Dark Side, tj. Brain
Damage a Eclipse. A snad nejlepšà část koncertu
pĹ™išla v pĹ™ĂdavcĂch – byly vĂ˝hradnÄ›
z The Wall (The Happiest Days of Our Lives, pochopitelnÄ› Another Brick
in the Wall pt2, Vera, Bring the Boys Back Home a Comfortably Numb) a kapela se
při nich vyřádila jak utržená ze řetězu (po tý
archeologický práci v Dark Side nebylo divu).
JasnÄ›, v poslednĂm roce jsem zaĹľil pár muzikantsky
pĹ™ekvapivÄ›jšĂch koncertĹŻ, Floydi nikdy nebyli
žádnĂ improvizátoĹ™i a nÄ›jakĂ˝ kapelnĂ
jiskřenà na pódiu se asi ani nedalo čekat. Na druhou stranu to
ani na vteřinu nesklouzlo do nudy, Watersovi to pořád skvěle
zpĂvá, zvuk byl famĂłznĂ a koneckoncĹŻ dvÄ› a pĹŻl
hodiny muziky ÄŤistĂ˝ho ÄŤasu (tu pauzu tam nepoÄŤĂtám), to
dnes taky ÄŤlovÄ›k zaĹľije málokdy. A pĹ™edevšĂm:
ten ÄŤlovÄ›k má opravdu neskuteÄŤnĂ˝ charisma, dĂky
kterýmu mu lze zcela bez problémů věřit každý slovo
i v tÄ›ch naivnÄ›jšĂch momentech. Hned bych si to dal
znova.