
Roger Waters, Praha 13.4.
April 14th, 2007Na málokterou akci jsem se v poslednĂ dobÄ› těšil tak jako na koncert Rogera Waterse, aneb autora vÄ›tšiny repertoáru Pink Floyd a taky nÄ›kolika skvÄ›lĂ˝ch sĂłlovek. Jako všechny vÄ›tšà koncerty poslednĂ doby se odehrál v HušákovÄ› ArĂ©nÄ› ve VysoÄŤanech, kterou fakt nemusĂm, ale dneska mÄ› vcelku pĹ™ĂjemnÄ› pĹ™ekvapila – vstup byl relativnÄ› rychlej a ochranku uĹľ oÄŤividnÄ› nauÄŤili slušnĂ˝mu chovánĂ, takĹľe na rozdĂl od nÄ›kolika pĹ™edešlĂ˝ch koncertĹŻ nezaÄŤala akce opruzem.
Začátek byl vĂ˝bornej – uĹľ v dobÄ›, kdy se plocha plnila lidmi, se na projekÄŤnĂ ploše za pĂłdiem rozsvĂtila stará monochromatická fotka obĂ˝vákovĂ˝ho zátišà s antikvárnĂm rádiem, popelnĂkem, flaškou whisky a sklenicĂ. Dlouhou dobu vypadala jako běžná dekorace, jenĹľe pĹ™esnÄ› v 8 hodin oĹľila a objevila se v nĂ ruka, která odklepla do popelnĂku popel z cigára, nalila panáka whisky a naladila na rádiu stanici s nÄ›jakĂ˝m swingem. Ten pak vystĹ™Ădal rock’n’roll a vzápÄ›tĂ Abba, coĹľ se ruce nelĂbilo, chvĂli pĹ™elaÄŹovala a pak chytila frekvenci, kde zrovna zaÄŤĂnalo In the Flesh. A to uĹľ nebylo rádio, ale Waters s kapelou na Ĺľivo.
In the Flesh je vĹŻbec vĂ˝bornej otvĂrák, WatersĹŻv smysl pro
humor je nutno ocenit. (Pro neznalé: skladba z alba The Wall je
vlastně monolog fašistickýho diktátora na sjezdu věrných
souputnĂkĹŻ.) BodovĂ˝ reflektory kĹ™iĹľovaly publikum a Waters
do toho zpĂval (a velmi srozumitelnou gestikulacĂ doprovázel)
starej známej text: „Jsou tu v sále nějaký buzny? Ke zdi
s nima. Hele, támhleten se mi nelĂbà – ke zdi
s nĂm. Tenhle vypadá jak Ĺľidák, támhle je negr –
kdo sem pustil tuhle verbež? Tamten kouřà jointa a tenhle má
beďary – kdyby bylo po mým, nechal bych vás všechny
postĹ™Ălet!“ PĹ™i poslednĂm verši
samozĹ™ejmÄ› hudba vygradovala a publikum vybuchlo nadšenĂm,
coĹľ Waterse zjevnÄ› pobavilo. MÄ› taky .
Následoval prĹŻĹ™ez FloydĂmi pĂsnÄ›mi, z The Wall pĹ™išla ještÄ› Mother, pak staĹ™iÄŤká a skvÄ›lá Set the Controls for the Heart of the Sun. Kapela hrála vĂ˝bornÄ›, i kdyĹľ je fakt, Ĺľe kromÄ› Set the Controls…, která s klarinetovĂ˝m sĂłlem a jazzovĂ˝m spodkem pĹ™ipomĂnala tĹ™eba Stinga, byly všechny vÄ›ci hranĂ˝ vĂcemĂ©nÄ› stejnÄ› jako na desce a skoro žádnĂ˝ muzikantskĂ˝ pĹ™ekvapenĂ se nekonaly. Velmi pĹ™Ăjemnou vĂ˝jimkou byla Have a Cigar, aneb nářez jak svinÄ›. PĹ™i Shine On You Crazy Diamond osprchovaly publikum bublinky z automatickĂ˝ho bublifuku, vĂ˝bornĂ˝ Wish You Were Here zase doprovázel moc pÄ›knej videoklip s Ĺ™adou svĂÄŤek, kterĂ˝ postupnÄ› sfoukával vĂtr.
Pak pĹ™išly dvÄ› vÄ›ci z Final Cut (Southampton Dock a Fletcher Memorial Home) a koncert dostal trochu jinej smÄ›r, Ĺ™eknÄ›me podstatnÄ› politiÄŤtÄ›jšĂ. Waters je pořád stejnej militantnĂ pacifista jako v dobÄ› The Wall, jen v „obludáriu“ ve druhĂ˝ ze jmenovanĂ˝ch skladeb pĹ™ibyly k Reaganovi, ThatcherovĂ˝, BreĹľnÄ›vovi, Maovi nebo McCarthymu novÄ›jšà postavy (bin Ládin, Saddám etc.) Pak pĹ™išla jediná (to je škoda!) vÄ›c z WatersovĂ˝ch sĂłlovek, totiĹľ Perfect Sense z Amused to Death. Na CD mi pĹ™ipadalo, Ĺľe zbyteÄŤnÄ› tlaÄŤĂ na pilu, ovšem tady se stadionovĂ˝m sborem dopadla skvÄ›le, mrazĂ mÄ› doteÄŹ. „Politická“ část gradovala novinkou Leaving Beirut, v nĂĹľ Waters oslovuje Blaira a Bushe podobnÄ› adresnÄ› jako kdysi Thatcherovou, a Sheep z Animals, pĹ™i nĂĹľ se halou proletÄ›lo obligátnĂ gumovĂ˝ prase – ovšem popsanĂ˝ protibushovskĂ˝mi hesly. JasnÄ›, mĂsty to bylo trochu naivnĂ, ovšem to k Watersovi patĹ™ilo vĹľdycky, rozhodnÄ› ho nelze podezĂrat z nÄ›jakĂ˝ho momentálnĂho hurápostoje – ostatnÄ› za poslednĂch tĹ™icet let, poÄŤĂnaje albem Animals (1977), udÄ›lal jen jedinou zcela „apolitickou“ desku, totiĹľ The Pros and Cons of Hitch Hiking, ze kterĂ˝ tu k mĂ˝ velikĂ˝ lĂtosti nezaznÄ›la ani nota.
Po Sheep Waters ohlásil čtvrthodinovou pauzu (to jsem na velkých
koncertech taky zažil poprvý), po který následovalo živý
provedenĂ kompletnĂ Dark Side of the Moon. ProvedenĂ to
bylo opravdu věrný, dokonce mezi skladbami hrály z playbacku
stejnĂ˝ promluvy jako na desce, Waters zpĂval jen svoje
originálnà party, takže se k mikrofonu docela hodně
dostali i ostatnà (zejména skvělej kytarista Dave Kilminster,
kterej sice vypadá jak člen hardrockový kapely z okresu
RakovnĂk, ale hraje a zpĂvá jak… no, jak Gilmour ). Na jednu stranu bylo skvÄ›lĂ˝ naĹľivo zaĹľĂt
tĹ™eba „kosmickej let“ v On the Run nebo famĂłznĂ
výkon sboristky v The Great Gig in the Sky, ovšem toho muzea tam na
mÄ› moĹľná bylo aĹľ pĹ™Ăliš, hlavnÄ›
v prvnĂ pĹŻlce jsem si mĂsty Ĺ™Ăkal, jestli je
fakt nutný, aby všechny noty hrály přesně stejně jako na
desce. Ovšem závěr dojem hodně vylepšil – Any Colour You
Like byla podstatně živějšà a taky delšà než
na albu a výborně vygradoval i závěr Dark Side, tj. Brain
Damage a Eclipse. A snad nejlepšà část koncertu
pĹ™išla v pĹ™ĂdavcĂch – byly vĂ˝hradnÄ›
z The Wall (The Happiest Days of Our Lives, pochopitelnÄ› Another Brick
in the Wall pt2, Vera, Bring the Boys Back Home a Comfortably Numb) a kapela se
při nich vyřádila jak utržená ze řetězu (po tý
archeologický práci v Dark Side nebylo divu).
JasnÄ›, v poslednĂm roce jsem zaĹľil pár muzikantsky pĹ™ekvapivÄ›jšĂch koncertĹŻ, Floydi nikdy nebyli žádnĂ improvizátoĹ™i a nÄ›jakĂ˝ kapelnĂ jiskĹ™enĂ na pĂłdiu se asi ani nedalo ÄŤekat. Na druhou stranu to ani na vteĹ™inu nesklouzlo do nudy, Watersovi to pořád skvÄ›le zpĂvá, zvuk byl famĂłznĂ a koneckoncĹŻ dvÄ› a pĹŻl hodiny muziky ÄŤistĂ˝ho ÄŤasu (tu pauzu tam nepoÄŤĂtám), to dnes taky ÄŤlovÄ›k zaĹľije málokdy. A pĹ™edevšĂm: ten ÄŤlovÄ›k má opravdu neskuteÄŤnĂ˝ charisma, dĂky kterĂ˝mu mu lze zcela bez problĂ©mĹŻ věřit kaĹľdĂ˝ slovo i v tÄ›ch naivnÄ›jšĂch momentech. Hned bych si to dal znova.