h1

Roger Waters, Praha 13.4.

April 14th, 2007

Na málokterou akci jsem se v poslednĂ­ dobÄ› těšil tak jako na koncert Rogera Waterse, aneb autora vÄ›tšiny repertoáru Pink Floyd a taky nÄ›kolika skvÄ›lĂ˝ch sĂłlovek. Jako všechny vÄ›tší koncerty poslednĂ­ doby se odehrál v HušákovÄ› ArĂ©nÄ› ve VysoÄŤanech, kterou fakt nemusĂ­m, ale dneska mÄ› vcelku příjemnÄ› pĹ™ekvapila – vstup byl relativnÄ› rychlej a ochranku uĹľ oÄŤividnÄ› nauÄŤili slušnĂ˝mu chovánĂ­, takĹľe na rozdĂ­l od nÄ›kolika pĹ™edešlĂ˝ch koncertĹŻ nezaÄŤala akce opruzem.

Začátek byl vĂ˝bornej – uĹľ v dobÄ›, kdy se plocha plnila lidmi, se na projekÄŤnĂ­ ploše za pĂłdiem rozsvĂ­tila stará monochromatická fotka obĂ˝vákovĂ˝ho zátiší s antikvárnĂ­m rádiem, popelnĂ­kem, flaškou whisky a sklenicĂ­. Dlouhou dobu vypadala jako běžná dekorace, jenĹľe pĹ™esnÄ› v 8 hodin oĹľila a objevila se v nĂ­ ruka, která odklepla do popelnĂ­ku popel z cigára, nalila panáka whisky a naladila na rádiu stanici s nÄ›jakĂ˝m swingem. Ten pak vystřídal rock’n’roll a vzápÄ›tĂ­ Abba, coĹľ se ruce nelĂ­bilo, chvĂ­li pĹ™elaÄŹovala a pak chytila frekvenci, kde zrovna zaÄŤĂ­nalo In the Flesh. A to uĹľ nebylo rádio, ale Waters s kapelou na Ĺľivo.

In the Flesh je vĹŻbec vĂ˝bornej otvĂ­rák, WatersĹŻv smysl pro humor je nutno ocenit. (Pro neznalĂ©: skladba z alba The Wall je vlastnÄ› monolog fašistickĂ˝ho diktátora na sjezdu vÄ›rnĂ˝ch souputnĂ­kĹŻ.) BodovĂ˝ reflektory kĹ™iĹľovaly publikum a Waters do toho zpĂ­val (a velmi srozumitelnou gestikulacĂ­ doprovázel) starej známej text: „Jsou tu v sále nÄ›jakĂ˝ buzny? Ke zdi s nima. Hele, támhleten se mi nelĂ­bĂ­ – ke zdi s nĂ­m. Tenhle vypadá jak Ĺľidák, támhle je negr – kdo sem pustil tuhle verbeĹľ? Tamten kouří jointa a tenhle má beÄŹary – kdyby bylo po mĂ˝m, nechal bych vás všechny postřílet!“ PĹ™i poslednĂ­m verši samozĹ™ejmÄ› hudba vygradovala a publikum vybuchlo nadšenĂ­m, coĹľ Waterse zjevnÄ› pobavilo. MÄ› taky :-).

Následoval prĹŻĹ™ez FloydĂ­mi pĂ­snÄ›mi, z The Wall pĹ™išla ještÄ› Mother, pak staĹ™iÄŤká a skvÄ›lá Set the Controls for the Heart of the Sun. Kapela hrála vĂ˝bornÄ›, i kdyĹľ je fakt, Ĺľe kromÄ› Set the Controls…, která s klarinetovĂ˝m sĂłlem a jazzovĂ˝m spodkem pĹ™ipomĂ­nala tĹ™eba Stinga, byly všechny vÄ›ci hranĂ˝ vĂ­cemĂ©nÄ› stejnÄ› jako na desce a skoro žádnĂ˝ muzikantskĂ˝ pĹ™ekvapenĂ­ se nekonaly. Velmi příjemnou vĂ˝jimkou byla Have a Cigar, aneb nářez jak svinÄ›. PĹ™i Shine On You Crazy Diamond osprchovaly publikum bublinky z automatickĂ˝ho bublifuku, vĂ˝bornĂ˝ Wish You Were Here zase doprovázel moc pÄ›knej videoklip s Ĺ™adou svĂ­ÄŤek, kterĂ˝ postupnÄ› sfoukával vĂ­tr.

Pak pĹ™išly dvÄ› vÄ›ci z Final Cut (Southampton Dock a Fletcher Memorial Home) a koncert dostal trochu jinej smÄ›r, Ĺ™eknÄ›me podstatnÄ› politiÄŤtÄ›jší. Waters je pořád stejnej militantnĂ­ pacifista jako v dobÄ› The Wall, jen v â€žobludáriu“ ve druhĂ˝ ze jmenovanĂ˝ch skladeb pĹ™ibyly k Reaganovi, ThatcherovĂ˝, BreĹľnÄ›vovi, Maovi nebo McCarthymu novÄ›jší postavy (bin Ládin, Saddám etc.) Pak pĹ™išla jediná (to je škoda!) vÄ›c z WatersovĂ˝ch sĂłlovek, totiĹľ Perfect Sense z Amused to Death. Na CD mi pĹ™ipadalo, Ĺľe zbyteÄŤnÄ› tlaÄŤĂ­ na pilu, ovšem tady se stadionovĂ˝m sborem dopadla skvÄ›le, mrazĂ­ mÄ› doteÄŹ. „Politická“ část gradovala novinkou Leaving Beirut, v nĂ­Ĺľ Waters oslovuje Blaira a Bushe podobnÄ› adresnÄ› jako kdysi Thatcherovou, a Sheep z Animals, pĹ™i nĂ­Ĺľ se halou proletÄ›lo obligátnĂ­ gumovĂ˝ prase – ovšem popsanĂ˝ protibushovskĂ˝mi hesly. JasnÄ›, mĂ­sty to bylo trochu naivnĂ­, ovšem to k Watersovi patĹ™ilo vĹľdycky, rozhodnÄ› ho nelze podezĂ­rat z nÄ›jakĂ˝ho momentálnĂ­ho hurápostoje – ostatnÄ› za poslednĂ­ch tĹ™icet let, poÄŤĂ­naje albem Animals (1977), udÄ›lal jen jedinou zcela „apolitickou“ desku, totiĹľ The Pros and Cons of Hitch Hiking, ze kterĂ˝ tu k mĂ˝ velikĂ˝ lĂ­tosti nezaznÄ›la ani nota.

Po Sheep Waters ohlásil ÄŤtvrthodinovou pauzu (to jsem na velkĂ˝ch koncertech taky zaĹľil poprvĂ˝), po kterĂ˝ následovalo ĹľivĂ˝ provedenĂ­ kompletnĂ­ Dark Side of the Moon. ProvedenĂ­ to bylo opravdu vÄ›rnĂ˝, dokonce mezi skladbami hrály z playbacku stejnĂ˝ promluvy jako na desce, Waters zpĂ­val jen svoje originálnĂ­ party, takĹľe se k mikrofonu docela hodnÄ› dostali i ostatnĂ­ (zejmĂ©na skvÄ›lej kytarista Dave Kilminster, kterej sice vypadá jak ÄŤlen hardrockovĂ˝ kapely z okresu RakovnĂ­k, ale hraje a zpĂ­vá jak… no, jak Gilmour :-) ). Na jednu stranu bylo skvÄ›lĂ˝ naĹľivo zažít tĹ™eba „kosmickej let“ v On the Run nebo famĂłznĂ­ vĂ˝kon sboristky v The Great Gig in the Sky, ovšem toho muzea tam na mÄ› moĹľná bylo aĹľ příliš, hlavnÄ› v prvnĂ­ pĹŻlce jsem si mĂ­sty říkal, jestli je fakt nutnĂ˝, aby všechny noty hrály pĹ™esnÄ› stejnÄ› jako na desce. Ovšem závÄ›r dojem hodnÄ› vylepšil – Any Colour You Like byla podstatnÄ› ĹľivÄ›jší a taky delší neĹľ na albu a vĂ˝bornÄ› vygradoval i závÄ›r Dark Side, tj. Brain Damage a Eclipse. A snad nejlepší část koncertu pĹ™išla v přídavcĂ­ch – byly vĂ˝hradnÄ› z The Wall (The Happiest Days of Our Lives, pochopitelnÄ› Another Brick in the Wall pt2, Vera, Bring the Boys Back Home a Comfortably Numb) a kapela se pĹ™i nich vyřádila jak utrĹľená ze Ĺ™etÄ›zu (po tĂ˝ archeologickĂ˝ práci v Dark Side nebylo divu).

JasnÄ›, v poslednĂ­m roce jsem zaĹľil pár muzikantsky pĹ™ekvapivÄ›jších koncertĹŻ, Floydi nikdy nebyli žádnĂ­ improvizátoĹ™i a nÄ›jakĂ˝ kapelnĂ­ jiskĹ™enĂ­ na pĂłdiu se asi ani nedalo ÄŤekat. Na druhou stranu to ani na vteĹ™inu nesklouzlo do nudy, Watersovi to pořád skvÄ›le zpĂ­vá, zvuk byl famĂłznĂ­ a koneckoncĹŻ dvÄ› a pĹŻl hodiny muziky ÄŤistĂ˝ho ÄŤasu (tu pauzu tam nepoÄŤĂ­tám), to dnes taky ÄŤlovÄ›k zaĹľije málokdy. A pĹ™edevším: ten ÄŤlovÄ›k má opravdu neskuteÄŤnĂ˝ charisma, dĂ­ky kterĂ˝mu mu lze zcela bez problĂ©mĹŻ věřit kaĹľdĂ˝ slovo i v tÄ›ch naivnÄ›jších momentech. Hned bych si to dal znova.

Leave a Comment