Debris, Dejvické divadlo
Monday, May 18th, 2009
Je skvělý, když někdo úspěšnej a slavnej občas opustí osvědčený
vyjetý koleje a pustí se do něčeho, co ho očividně baví, ačkoli se to
vymyká obvyklýmu standardu a výsledek je po všech stránkách nejistej.
Peter Gabriel takhle občas udělá skvělou scénickou nebo filmovou hudbu (Ovo
apod.), Paul Verhoeven natočil po všech těch Terminátorech vynikající
Černou knihu a v Dejvicích hrajou Debris od Dennise Kellyho. Po
Tereminovi, Hamletovi, Dračím doupěti, 39 stupních atd. něco úplně
jinýho, čistě z ekonomickýho hlediska možná krok vedle (nebylo
vyprodáno, což je v Dejvicích unikát). Nicméně režírující Krobot
zaslouží za odvahu pochvalu zvíci Kilimandžára.
Výše uvedené hry Dejvičáků se vyznačujou mimo jiné skvěle
vystavěným příběhem a vcelku strhujícím dějem, na což u Debris
můžete rovnou zapomenout. V celý hodinu a půl dlouhý hře se
vyskytujou jen dvě postavy-sourozenci (Martha Issová a Václav Neužil),
navíc si skoro nepovídaj, 90% času zabírají monology jednoho nebo druhýho.
A hned první dva opravdu stojej za to – bratříček líčí
bizarní sebevraždu otce (ukřižování), sestra zase smrt matky těsně před
porodem (udušení kostí z kuřete). V podobným duchu se odvíjí
spousta scén hry. Děj nečekejte, nejdůležitější myšlenka zní zhruba
takhle: pokud vyrůstáte v dostatečně deformovaným prostředí, budou
vám všechny deformace připadat v zásadě normální, ať si okolí
myslí cokoli. Kdo chce, může hledat paralelu třeba s dětma vyrostlýma
v ghettu v Terezíně nebo na podobných místech. Není úplně
jasný, co je realita a co jen představa/halucinace/hra, ale když
něčí život takjakotak připomíná noční můru, je to v podstatě
jedno. Každopádně budete mít o čem cestou z divadla mluvit.
Hry podobnýho typu mají většinou v repertoáru hlavně amatérský
divadla. Absolutně nic proti nim, ba naopak. Nicméně je skvělý vidět
tenhle kus v totálně profesionáním provedení. Herci, zvuk,
nasvícení, to nemělo chybu. Pokud vám nevadí experimenty, neváhejte.
A nebojte se, o občasný hodně zábavný momenty tu není nouze
– například píseñ Dead Puppies Aren't Much Fun (pokračování: They
don't come when you call / They don't chase squirrels at all) nás rozchechtala
zcela spolehlivě…
Je skvělý, když někdo úspěšnej a slavnej občas opustí osvědčený vyjetý koleje a pustí se do něčeho, co ho očividně baví, ačkoli se to vymyká obvyklýmu standardu a výsledek je po všech stránkách nejistej. Peter Gabriel takhle občas udělá skvělou scénickou nebo filmovou hudbu (Ovo apod.), Paul Verhoeven natočil po všech těch Terminátorech vynikající Černou knihu a v Dejvicích hrajou Debris od Dennise Kellyho. Po Tereminovi, Hamletovi, Dračím doupěti, 39 stupních atd. něco úplně jinýho, čistě z ekonomickýho hlediska možná krok vedle (nebylo vyprodáno, což je v Dejvicích unikát). Nicméně režírující Krobot zaslouží za odvahu pochvalu zvíci Kilimandžára.
Výše uvedené hry Dejvičáků se vyznačujou mimo jiné skvěle vystavěným příběhem a vcelku strhujícím dějem, na což u Debris můžete rovnou zapomenout. V celý hodinu a půl dlouhý hře se vyskytujou jen dvě postavy-sourozenci (Martha Issová a Václav Neužil), navíc si skoro nepovídaj, 90% času zabírají monology jednoho nebo druhýho. A hned první dva opravdu stojej za to – bratříček líčí bizarní sebevraždu otce (ukřižování), sestra zase smrt matky těsně před porodem (udušení kostí z kuřete). V podobným duchu se odvíjí spousta scén hry. Děj nečekejte, nejdůležitější myšlenka zní zhruba takhle: pokud vyrůstáte v dostatečně deformovaným prostředí, budou vám všechny deformace připadat v zásadě normální, ať si okolí myslí cokoli. Kdo chce, může hledat paralelu třeba s dětma vyrostlýma v ghettu v Terezíně nebo na podobných místech. Není úplně jasný, co je realita a co jen představa/halucinace/hra, ale když něčí život takjakotak připomíná noční můru, je to v podstatě jedno. Každopádně budete mít o čem cestou z divadla mluvit.
Hry podobnýho typu mají většinou v repertoáru hlavně amatérský divadla. Absolutně nic proti nim, ba naopak. Nicméně je skvělý vidět tenhle kus v totálně profesionáním provedení. Herci, zvuk, nasvícení, to nemělo chybu. Pokud vám nevadí experimenty, neváhejte. A nebojte se, o občasný hodně zábavný momenty tu není nouze – například píseñ Dead Puppies Aren't Much Fun (pokračování: They don't come when you call / They don't chase squirrels at all) nás rozchechtala zcela spolehlivě…