
Leonard Cohen, Praha, 29.8.2009
Sunday, August 30th, 2009
Pokud bude tenhle zápis někomu připadat poněkud chaotický a
neuspořádanĂ˝, omlouvám se – koncert jednoho
z nejslavnÄ›jšĂch pĂsniÄŤkářů všech dob
skončil cca před 2 hodinami a já se z něj pořád
nemĹŻĹľu docela vzpamatovat, tudĂĹľ neÄŤekejte nic souvislĂ©ho.
Ostatně v novinách a časopisech bude
v přÚtĂch dnech/tĂ˝dnech seriĂłznĂch
recenzĂ jistÄ› neĂşrekom, takĹľe si dovolĂm spĂše
bezprostřednà dojmy.
Pro ty, co tam nebyli, ale znajĂ napĹ™. CD/DVD Live in London
z loñský šñůry nebo některý z mnoha live
záznamů stažitelných z netu: žádný velký změny
v setlistu se nekonaly, oproti tomu LondĂ˝nu probÄ›hla tušĂm
jen jedna zmÄ›na, mĂsto Democracy se hrál The Partisan. PĹ™esto
se zážitek z živýho koncertu s filmem absolutně
nedá srovnat – to platĂ obecnÄ›, ale u Cohena
ještÄ› vĂc neĹľ normálnÄ›. Jeho neskuteÄŤnĂ˝ charisma
lze totiž zakonzervovat jen velmi částečně, zato ze
dvacetimetrovĂ˝ blĂzkosti (obÄŤas se vyplácĂ kupovat
lĂstky hned prvnĂ den pĹ™edprodeje) ÄŤlovÄ›k dostane plnej
zásah rovnou na komoru.
OK, tak přece jen trochu systematičtěji: úvod se nesl
v trochu rychlejšĂm (na cohenovskĂ˝ pomÄ›ry) duchu, trojka
Dance Me to the End of Love, The Future a Ain't no Cure for Love byla velmi
pĹ™Ăjemná. Kapela vedená basákem Roscoe Beckem hrála od
prvnĂch tĂłnĹŻ fantasticky, pochopitelnÄ› nikdo nemÄ›l
potĹ™ebu exhibovat (to v tÄ›ch pĂsniÄŤkách snad ani
nejde), zato sehraný byli všichni dokonale a každej tón měl
smysl – takhle vypadá perfekcionismus ve svĂ˝ nejlepšĂ
podobě. (Jedinýho miniklopýtnutà se dopustil sám Cohen,
když si při klávesový vyhrávce v Tower of Song trošku
nespoÄŤĂtal doby a asi skonÄŤil o dva takty dĹ™Ăv
než chtěl, ale to vem čert, naopak to působilo docela mile :)).
VynikajĂcĂ byl i zvuk, celĂ˝ to bylo docela potichu, ale
aspoñ šel rozlišit každej tón. Naprosto mě ovšem dostala
práce se zpÄ›vem – dost ÄŤasto to nebyl Cohen & sboristky, ale
tři až čtyři rovnocenný hlasy dohromady
vyrábÄ›jĂcĂ vÄ›ci neslĂ˝chanĂ˝.
Setlist tvořily v podstatě jen hodně známý věci,
nemĹŻĹľu se ale ubránit dojmu, Ĺľe jsem spoustu z nich lĂp
ještÄ› nikdy neslyšel. Pár pĹ™ĂkladĹŻ: In My Secret
Life, kterĂ˝ oproti studiovĂ˝ verzi na Ten New Songs Cohen odzpĂval
celý coby duet se Sharon Robinson a mělo to úplně jinej náboj.
Everybody Knows a Bird on the Wire, obojàs neskutečným
„spodnĂm tahem“, dĂky kterĂ˝mu stály chlupy na
zádech asi nejen mně. Hallelujah, rychlejšà než na všech
mnÄ› známĂ˝ch Ĺľivákách, s dechberoucĂm sborem
v refrĂ©nech. JiĹľ zmĂnÄ›nej The Partisan, kterej mi
strojovým rytmem a dynamikou trochu připomněl Dylanovo High Water
z poslednĂho koncertu z Ostravy. Fantasticky vláčná So
Long Marianne. Má snad nejoblĂbenÄ›jšà Closing Time coby
jeden z poslednĂch pĹ™ĂdavkĹŻ, dĂky
famĂłznÄ› šramlovitĂ˝mu klarinetu lĂp neĹľ kdy jindy
evokujĂcĂ atmosfĂ©ru toho podivnĂ˝ho baru pĹ™i
zavĂracĂ hodinÄ›. A mohl bych pokraÄŤovat ještÄ›
dlouho.
Z muzikantĹŻ těžko nÄ›koho konkrĂ©tnĂho
vyzdvihovat, jak už bylo řečeno, hrála fantasticky celá kapela.
Nejviditelnějšà byl asi kytarista a mandolinista Javier Mas a
dechaĹ™, resp. pĹ™ĂleĹľitostnej pianista Dino Soldo. Ale mnÄ›
se stejnÄ› dobĹ™e lĂbil tĹ™eba nenápadnej, ale dokonale
pĹ™esnej bubenĂk Rafael Bernardo Gayol. A samozĹ™ejmÄ›
zmĂnÄ›nĂ˝ zpÄ›vaÄŤky… a vĹŻbec, prostÄ› kaĹľdej na
pĂłdiu.
Nic se ale nevyrovná pohledu na samotnýho Cohena, jak si celej podnik
dokonale uĹľĂvá. NÄ›kolikrát za veÄŤer se nechal slyšet,
jak je poctÄ›n tĂm, Ĺľe se o jeho pĂsniÄŤky stará
tak špiÄŤková parta, a já si nemĹŻĹľu pomoct – co by mi
u jiných připadalo jako teatrálnà gesto (např.
neustálý klaněnà se muzikantům po každým povedeným
sĂłle), to tu vidĂm jako zcela autentickej projev radosti. Bez
nà by ostatně asi nedokázal už druhým rokem táhnout
koncerty trvajĂcĂ pĹ™es tĹ™i hodiny ÄŤistĂ˝ho ÄŤasu
hranĂ – v 75 letech jde o nadpozemskej Ăşkaz.
Ĺ˝e to obÄŤas vyznĂvá aĹľ pĹ™Ăliš propracovanÄ›
a nÄ›kterĂ˝ pĂsniÄŤky balancujou na hranici kýče?
MoĹľná, ale to ke Cohenovi patřà odjakĹľiva a navĂc
cesta k dokonalosti obÄŤas vede právÄ› po zmĂnÄ›nĂ˝
hranici, jen je dobrý ji nepřekročit. A nemůžu si pomoct,
právÄ› jsme vidÄ›li mistrovskej pĹ™Ăklad, jak na to.
Pokud bude tenhle zápis nÄ›komu pĹ™ipadat ponÄ›kud chaotickĂ˝ a neuspořádanĂ˝, omlouvám se – koncert jednoho z nejslavnÄ›jšĂch pĂsniÄŤkářů všech dob skonÄŤil cca pĹ™ed 2 hodinami a já se z nÄ›j pořád nemĹŻĹľu docela vzpamatovat, tudĂĹľ neÄŤekejte nic souvislĂ©ho. OstatnÄ› v novinách a ÄŤasopisech bude v přÚtĂch dnech/tĂ˝dnech seriĂłznĂch recenzĂ jistÄ› neĂşrekom, takĹľe si dovolĂm spĂše bezprostĹ™ednĂ dojmy.
Pro ty, co tam nebyli, ale znajĂ napĹ™. CD/DVD Live in London z loñskĂ˝ šñůry nebo nÄ›kterĂ˝ z mnoha live záznamĹŻ staĹľitelnĂ˝ch z netu: žádnĂ˝ velkĂ˝ zmÄ›ny v setlistu se nekonaly, oproti tomu LondĂ˝nu probÄ›hla tušĂm jen jedna zmÄ›na, mĂsto Democracy se hrál The Partisan. PĹ™esto se zážitek z ĹľivĂ˝ho koncertu s filmem absolutnÄ› nedá srovnat – to platĂ obecnÄ›, ale u Cohena ještÄ› vĂc neĹľ normálnÄ›. Jeho neskuteÄŤnĂ˝ charisma lze totiĹľ zakonzervovat jen velmi částeÄŤnÄ›, zato ze dvacetimetrovĂ˝ blĂzkosti (obÄŤas se vyplácĂ kupovat lĂstky hned prvnĂ den pĹ™edprodeje) ÄŤlovÄ›k dostane plnej zásah rovnou na komoru.
OK, tak pĹ™ece jen trochu systematiÄŤtÄ›ji: Ăşvod se nesl v trochu rychlejšĂm (na cohenovskĂ˝ pomÄ›ry) duchu, trojka Dance Me to the End of Love, The Future a Ain't no Cure for Love byla velmi pĹ™Ăjemná. Kapela vedená basákem Roscoe Beckem hrála od prvnĂch tĂłnĹŻ fantasticky, pochopitelnÄ› nikdo nemÄ›l potĹ™ebu exhibovat (to v tÄ›ch pĂsniÄŤkách snad ani nejde), zato sehranĂ˝ byli všichni dokonale a kaĹľdej tĂłn mÄ›l smysl – takhle vypadá perfekcionismus ve svĂ˝ nejlepšà podobÄ›. (JedinĂ˝ho miniklopĂ˝tnutĂ se dopustil sám Cohen, kdyĹľ si pĹ™i klávesovĂ˝ vyhrávce v Tower of Song trošku nespoÄŤĂtal doby a asi skonÄŤil o dva takty dĹ™Ăv neĹľ chtÄ›l, ale to vem ÄŤert, naopak to pĹŻsobilo docela mile :)). VynikajĂcĂ byl i zvuk, celĂ˝ to bylo docela potichu, ale aspoñ šel rozlišit kaĹľdej tĂłn. Naprosto mÄ› ovšem dostala práce se zpÄ›vem – dost ÄŤasto to nebyl Cohen & sboristky, ale tĹ™i aĹľ ÄŤtyĹ™i rovnocennĂ˝ hlasy dohromady vyrábÄ›jĂcĂ vÄ›ci neslĂ˝chanĂ˝.
Setlist tvoĹ™ily v podstatÄ› jen hodnÄ› známĂ˝ vÄ›ci, nemĹŻĹľu se ale ubránit dojmu, Ĺľe jsem spoustu z nich lĂp ještÄ› nikdy neslyšel. Pár pĹ™ĂkladĹŻ: In My Secret Life, kterĂ˝ oproti studiovĂ˝ verzi na Ten New Songs Cohen odzpĂval celĂ˝ coby duet se Sharon Robinson a mÄ›lo to ĂşplnÄ› jinej náboj. Everybody Knows a Bird on the Wire, obojĂ s neskuteÄŤnĂ˝m „spodnĂm tahem“, dĂky kterĂ˝mu stály chlupy na zádech asi nejen mnÄ›. Hallelujah, rychlejšà neĹľ na všech mnÄ› známĂ˝ch Ĺľivákách, s dechberoucĂm sborem v refrĂ©nech. JiĹľ zmĂnÄ›nej The Partisan, kterej mi strojovĂ˝m rytmem a dynamikou trochu pĹ™ipomnÄ›l Dylanovo High Water z poslednĂho koncertu z Ostravy. Fantasticky vláčná So Long Marianne. Má snad nejoblĂbenÄ›jšà Closing Time coby jeden z poslednĂch pĹ™ĂdavkĹŻ, dĂky famĂłznÄ› šramlovitĂ˝mu klarinetu lĂp neĹľ kdy jindy evokujĂcĂ atmosfĂ©ru toho podivnĂ˝ho baru pĹ™i zavĂracĂ hodinÄ›. A mohl bych pokraÄŤovat ještÄ› dlouho.
Z muzikantĹŻ těžko nÄ›koho konkrĂ©tnĂho vyzdvihovat, jak uĹľ bylo Ĺ™eÄŤeno, hrála fantasticky celá kapela. NejviditelnÄ›jšà byl asi kytarista a mandolinista Javier Mas a dechaĹ™, resp. pĹ™ĂleĹľitostnej pianista Dino Soldo. Ale mnÄ› se stejnÄ› dobĹ™e lĂbil tĹ™eba nenápadnej, ale dokonale pĹ™esnej bubenĂk Rafael Bernardo Gayol. A samozĹ™ejmÄ› zmĂnÄ›nĂ˝ zpÄ›vaÄŤky… a vĹŻbec, prostÄ› kaĹľdej na pĂłdiu.
Nic se ale nevyrovná pohledu na samotnĂ˝ho Cohena, jak si celej podnik dokonale uĹľĂvá. NÄ›kolikrát za veÄŤer se nechal slyšet, jak je poctÄ›n tĂm, Ĺľe se o jeho pĂsniÄŤky stará tak špiÄŤková parta, a já si nemĹŻĹľu pomoct – co by mi u jinĂ˝ch pĹ™ipadalo jako teatrálnĂ gesto (napĹ™. neustálĂ˝ klanÄ›nĂ se muzikantĹŻm po kaĹľdĂ˝m povedenĂ˝m sĂłle), to tu vidĂm jako zcela autentickej projev radosti. Bez nĂ by ostatnÄ› asi nedokázal uĹľ druhĂ˝m rokem táhnout koncerty trvajĂcĂ pĹ™es tĹ™i hodiny ÄŤistĂ˝ho ÄŤasu hranĂ – v 75 letech jde o nadpozemskej Ăşkaz. Ĺ˝e to obÄŤas vyznĂvá aĹľ pĹ™Ăliš propracovanÄ› a nÄ›kterĂ˝ pĂsniÄŤky balancujou na hranici kýče? MoĹľná, ale to ke Cohenovi patřà odjakĹľiva a navĂc cesta k dokonalosti obÄŤas vede právÄ› po zmĂnÄ›nĂ˝ hranici, jen je dobrĂ˝ ji nepĹ™ekroÄŤit. A nemĹŻĹľu si pomoct, právÄ› jsme vidÄ›li mistrovskej pĹ™Ăklad, jak na to.