Oněgin byl Rusák
Monday, May 26th, 2008
Povídá se, že středoškolský roky patřej v životě
k nejdůležitějším, a já s tím docela souhlasím –
pamatuju si z nich daleko víc než z leckterý doby potom, prožil
jsem v nich mnohý ze zásadních životních zážitků a mimo jiné jsme
se na jejich konci poznali s Jarmilou. Všechno se to odehrávalo
v druhý půlce 80. let a já od tý doby čekal na film, hru, písničku
nebo cokoli podobnýho, co by tohle období z pohledu tehdejších
gymnazistů opravdu věrně zachytilo. A po mnoha marných pokusech se
konečně zadařilo – hru Oněgin byl Rusák napsala Irena Dousková,
hraje ji Divadlo v Dlouhé a kdyby autorka nebyla cca o pět let
starší a nechodila na jinej pražskej gympl, asi bych nevěřil, že nejsme
spolužáci, natolik je to přesný.
Hra v podstatě nemá žádnej zvláštní děj, spíš jde
o takový souvislý pásmo tehdejších typických motivů a zážitků,
ovšem fantasticky věrně podaných. Modří (tedy pamětníci vrstevníci)
vědí a tak mohou srovnávat: taky jste měli ve škole učitele(-ky)
v rozsahu od hnusných všeho schopných bolševiček přes relativně
hodný, ale ustrašený páprdy až po slušný lidi, co sice dávno přišli
o iluze, ale ještě dokázali v nejhorším pomoct? Taky jste se
snažili dělat cokoli (muziku, divadlo, básničky, recitaci, co já vím) a
vedli dlouhý debaty o Dostojevským a Čechovovi, protože oficiální
náplñ studia byla k uzoufání na nic? Taky jste sedávali na Karlově
mostě, poslouchali (nebo hráli) Chytit vítr od Merty, sledovali onoho
maniakálního portétistu (sedal zhruba 3 sochy před Nepomuckým směrem
z Malý Strany) a připadali si děsně romanticky? A taky jste se po
svých pokusech o cokoli svobodnýho (koncert, divadlo,….) dostávali
do (dnes nepředstavitelně absurdních) průserů a po vybruslení
s odřenýma ušima a nabouraným sebevědomím zjišťovali, že fakt
žijete v kleci a pomalu se opracováváte do tvaru zkrocených
zvířátek, který mají jen tři možnosti – zdrhnout, definitivně se
přizpůsobit nebo dostávat přes hubu? Ano? Pak si rozumíme a budete ze hry
patrně stejně nadšení jako my. A nadšení se zdvojnásobí, pokud
máte rádi muziku – pódiová kapela hraje výborně Jasnou páku,
Pražský výběr, Paniku, Mišíka, The Doors (asi Honzovi navrhnu jistou
vizuální úpravu Break on Through ) apod., což dodává hře
minimálně jeden rozměr navíc.
Přes zmíněný hlubší tóny je Oněgin neskutečně zábavnej, bránice
měla celý tři hodiny co dělat. Akorát mám trochu strach, že hře
dokážou pořádně porozumět jen ti, o nichž vypráví –
případné mladší generace tímto prosím o komentář, jak to působilo
na ně. Pokud se mýlím a Oněgin je generačně přenosnej, tím líp –
mimo jiný jsem přesvědčenej, že nikdo z těch, kdo tenhle kus uvidí a
pochopí, už nikdy nebude koketovat s myšlenkou volit komunisty. Nebo
byste si to s těmi mávátky snad chtěli vyzkoušet v praxi? Tak
vidíte.
Povídá se, že středoškolský roky patřej v životě k nejdůležitějším, a já s tím docela souhlasím – pamatuju si z nich daleko víc než z leckterý doby potom, prožil jsem v nich mnohý ze zásadních životních zážitků a mimo jiné jsme se na jejich konci poznali s Jarmilou. Všechno se to odehrávalo v druhý půlce 80. let a já od tý doby čekal na film, hru, písničku nebo cokoli podobnýho, co by tohle období z pohledu tehdejších gymnazistů opravdu věrně zachytilo. A po mnoha marných pokusech se konečně zadařilo – hru Oněgin byl Rusák napsala Irena Dousková, hraje ji Divadlo v Dlouhé a kdyby autorka nebyla cca o pět let starší a nechodila na jinej pražskej gympl, asi bych nevěřil, že nejsme spolužáci, natolik je to přesný.
Hra v podstatě nemá žádnej zvláštní děj, spíš jde o takový souvislý pásmo tehdejších typických motivů a zážitků, ovšem fantasticky věrně podaných. Modří (tedy pamětníci vrstevníci) vědí a tak mohou srovnávat: taky jste měli ve škole učitele(-ky) v rozsahu od hnusných všeho schopných bolševiček přes relativně hodný, ale ustrašený páprdy až po slušný lidi, co sice dávno přišli o iluze, ale ještě dokázali v nejhorším pomoct? Taky jste se snažili dělat cokoli (muziku, divadlo, básničky, recitaci, co já vím) a vedli dlouhý debaty o Dostojevským a Čechovovi, protože oficiální náplñ studia byla k uzoufání na nic? Taky jste sedávali na Karlově mostě, poslouchali (nebo hráli) Chytit vítr od Merty, sledovali onoho maniakálního portétistu (sedal zhruba 3 sochy před Nepomuckým směrem z Malý Strany) a připadali si děsně romanticky? A taky jste se po svých pokusech o cokoli svobodnýho (koncert, divadlo,….) dostávali do (dnes nepředstavitelně absurdních) průserů a po vybruslení s odřenýma ušima a nabouraným sebevědomím zjišťovali, že fakt žijete v kleci a pomalu se opracováváte do tvaru zkrocených zvířátek, který mají jen tři možnosti – zdrhnout, definitivně se přizpůsobit nebo dostávat přes hubu? Ano? Pak si rozumíme a budete ze hry patrně stejně nadšení jako my. A nadšení se zdvojnásobí, pokud máte rádi muziku – pódiová kapela hraje výborně Jasnou páku, Pražský výběr, Paniku, Mišíka, The Doors (asi Honzovi navrhnu jistou vizuální úpravu Break on Through ) apod., což dodává hře minimálně jeden rozměr navíc.
Přes zmíněný hlubší tóny je Oněgin neskutečně zábavnej, bránice měla celý tři hodiny co dělat. Akorát mám trochu strach, že hře dokážou pořádně porozumět jen ti, o nichž vypráví – případné mladší generace tímto prosím o komentář, jak to působilo na ně. Pokud se mýlím a Oněgin je generačně přenosnej, tím líp – mimo jiný jsem přesvědčenej, že nikdo z těch, kdo tenhle kus uvidí a pochopí, už nikdy nebude koketovat s myšlenkou volit komunisty. Nebo byste si to s těmi mávátky snad chtěli vyzkoušet v praxi? Tak vidíte.