
Oněgin byl Rusák
Monday, May 26th, 2008
PovĂdá se, Ĺľe stĹ™edoškolskĂ˝ roky patĹ™ej
v ĹľivotÄ› k nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂm, a já
s tĂm docela souhlasĂm – pamatuju si z nich daleko
vĂc neĹľ z leckterĂ˝ doby potom, proĹľil jsem v nich
mnohĂ˝ ze zásadnĂch ĹľivotnĂch zážitkĹŻ a mimo
jiné jsme se na jejich konci poznali s Jarmilou. Všechno se to
odehrávalo v druhý půlce 80. let a já od tý doby čekal na
film, hru, pĂsniÄŤku nebo cokoli podobnĂ˝ho, co by tohle
obdobĂ z pohledu tehdejšĂch gymnazistĹŻ opravdu
věrně zachytilo. A po mnoha marných pokusech se konečně
zadaĹ™ilo – hru OnÄ›gin byl Rusák napsala Irena Dousková,
hraje ji Divadlo v Dlouhé a kdyby autorka nebyla cca o pět let
staršà a nechodila na jinej pražskej gympl, asi bych
nevěřil, že nejsme spolužáci, natolik je to přesný.
Hra v podstatě nemá žádnej zvláštnà děj,
spĂš jde o takovĂ˝ souvislĂ˝ pásmo tehdejšĂch
typických motivů a zážitků, ovšem fantasticky věrně
podanĂ˝ch. Modřà (tedy pamÄ›tnĂci vrstevnĂci)
vědà a tak mohou srovnávat: taky jste měli ve škole
učitele(-ky) v rozsahu od hnusných všeho schopných
bolševiček přes relativně hodný, ale ustrašený páprdy
až po slušný lidi, co sice dávno přišli o iluze, ale
ještÄ› dokázali v nejhoršĂm pomoct? Taky jste se
snažili dělat cokoli (muziku, divadlo, básničky, recitaci, co já
vĂm) a vedli dlouhĂ˝ debaty o DostojevskĂ˝m a ÄŚechovovi,
protoĹľe oficiálnĂ náplñ studia byla k uzoufánĂ
na nic? Taky jste sedávali na Karlově mostě, poslouchali (nebo
hráli) Chytit vĂtr od Merty, sledovali onoho maniakálnĂho
portétistu (sedal zhruba 3 sochy před Nepomuckým směrem
z Malý Strany) a připadali si děsně romanticky? A taky
jste se po svých pokusech o cokoli svobodnýho (koncert,
divadlo,….) dostávali do (dnes nepĹ™edstavitelnÄ›
absurdnĂch) prĹŻserĹŻ a po vybruslenĂ s odĹ™enĂ˝ma
ušima a nabouranĂ˝m sebevÄ›domĂm zjišťovali, Ĺľe fakt
žijete v kleci a pomalu se opracováváte do tvaru zkrocených
zvĂřátek, kterĂ˝ majĂ jen tĹ™i moĹľnosti –
zdrhnout, definitivně se přizpůsobit nebo dostávat přes hubu?
Ano? Pak si rozumĂme a budete ze hry patrnÄ› stejnÄ›
nadšenĂ jako my. A nadšenĂ se zdvojnásobĂ,
pokud máte rádi muziku – pĂłdiová kapela hraje vĂ˝bornÄ›
Jasnou páku, PraĹľskĂ˝ vĂ˝bÄ›r, Paniku, MišĂka, The Doors
(asi Honzovi navrhnu jistou vizuálnà úpravu Break on Through
) apod., což dodává hře minimálně jeden
rozmÄ›r navĂc.
PĹ™es zmĂnÄ›nĂ˝ hlubšà tĂłny je OnÄ›gin
neskutečně zábavnej, bránice měla celý tři hodiny co
dělat. Akorát mám trochu strach, že hře dokážou
pořádnÄ› porozumÄ›t jen ti, o nichĹľ vyprávĂ
– pĹ™ĂpadnĂ© mladšà generace tĂmto
prosĂm o komentář, jak to pĹŻsobilo na nÄ›. Pokud se
mĂ˝lĂm a OnÄ›gin je generaÄŤnÄ› pĹ™enosnej, tĂm
lĂp – mimo jinĂ˝ jsem pĹ™esvÄ›dÄŤenej, Ĺľe nikdo
z tÄ›ch, kdo tenhle kus uvidĂ a pochopĂ, uĹľ nikdy
nebude koketovat s myšlenkou volit komunisty. Nebo byste si to
s těmi mávátky snad chtěli vyzkoušet v praxi? Tak
vidĂte.
PovĂdá se, Ĺľe stĹ™edoškolskĂ˝ roky patĹ™ej v ĹľivotÄ› k nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂm, a já s tĂm docela souhlasĂm – pamatuju si z nich daleko vĂc neĹľ z leckterĂ˝ doby potom, proĹľil jsem v nich mnohĂ˝ ze zásadnĂch ĹľivotnĂch zážitkĹŻ a mimo jinĂ© jsme se na jejich konci poznali s Jarmilou. Všechno se to odehrávalo v druhĂ˝ pĹŻlce 80. let a já od tĂ˝ doby ÄŤekal na film, hru, pĂsniÄŤku nebo cokoli podobnĂ˝ho, co by tohle obdobĂ z pohledu tehdejšĂch gymnazistĹŻ opravdu vÄ›rnÄ› zachytilo. A po mnoha marnĂ˝ch pokusech se koneÄŤnÄ› zadaĹ™ilo – hru OnÄ›gin byl Rusák napsala Irena Dousková, hraje ji Divadlo v DlouhĂ© a kdyby autorka nebyla cca o pÄ›t let staršà a nechodila na jinej praĹľskej gympl, asi bych nevěřil, Ĺľe nejsme spolužáci, natolik je to pĹ™esnĂ˝.
Hra v podstatě nemá žádnej zvláštnà děj,
spĂš jde o takovĂ˝ souvislĂ˝ pásmo tehdejšĂch
typických motivů a zážitků, ovšem fantasticky věrně
podanĂ˝ch. Modřà (tedy pamÄ›tnĂci vrstevnĂci)
vědà a tak mohou srovnávat: taky jste měli ve škole
učitele(-ky) v rozsahu od hnusných všeho schopných
bolševiček přes relativně hodný, ale ustrašený páprdy
až po slušný lidi, co sice dávno přišli o iluze, ale
ještÄ› dokázali v nejhoršĂm pomoct? Taky jste se
snažili dělat cokoli (muziku, divadlo, básničky, recitaci, co já
vĂm) a vedli dlouhĂ˝ debaty o DostojevskĂ˝m a ÄŚechovovi,
protoĹľe oficiálnĂ náplñ studia byla k uzoufánĂ
na nic? Taky jste sedávali na Karlově mostě, poslouchali (nebo
hráli) Chytit vĂtr od Merty, sledovali onoho maniakálnĂho
portétistu (sedal zhruba 3 sochy před Nepomuckým směrem
z Malý Strany) a připadali si děsně romanticky? A taky
jste se po svých pokusech o cokoli svobodnýho (koncert,
divadlo,….) dostávali do (dnes nepĹ™edstavitelnÄ›
absurdnĂch) prĹŻserĹŻ a po vybruslenĂ s odĹ™enĂ˝ma
ušima a nabouranĂ˝m sebevÄ›domĂm zjišťovali, Ĺľe fakt
žijete v kleci a pomalu se opracováváte do tvaru zkrocených
zvĂřátek, kterĂ˝ majĂ jen tĹ™i moĹľnosti –
zdrhnout, definitivně se přizpůsobit nebo dostávat přes hubu?
Ano? Pak si rozumĂme a budete ze hry patrnÄ› stejnÄ›
nadšenĂ jako my. A nadšenĂ se zdvojnásobĂ,
pokud máte rádi muziku – pĂłdiová kapela hraje vĂ˝bornÄ›
Jasnou páku, PraĹľskĂ˝ vĂ˝bÄ›r, Paniku, MišĂka, The Doors
(asi Honzovi navrhnu jistou vizuálnà úpravu Break on Through ) apod., což dodává hře minimálně jeden
rozmÄ›r navĂc.
PĹ™es zmĂnÄ›nĂ˝ hlubšà tĂłny je OnÄ›gin neskuteÄŤnÄ› zábavnej, bránice mÄ›la celĂ˝ tĹ™i hodiny co dÄ›lat. Akorát mám trochu strach, Ĺľe hĹ™e dokážou pořádnÄ› porozumÄ›t jen ti, o nichĹľ vyprávĂ – pĹ™ĂpadnĂ© mladšà generace tĂmto prosĂm o komentář, jak to pĹŻsobilo na nÄ›. Pokud se mĂ˝lĂm a OnÄ›gin je generaÄŤnÄ› pĹ™enosnej, tĂm lĂp – mimo jinĂ˝ jsem pĹ™esvÄ›dÄŤenej, Ĺľe nikdo z tÄ›ch, kdo tenhle kus uvidĂ a pochopĂ, uĹľ nikdy nebude koketovat s myšlenkou volit komunisty. Nebo byste si to s tÄ›mi mávátky snad chtÄ›li vyzkoušet v praxi? Tak vidĂte.