
Once
Monday, December 31st, 2007
Mám moc rád hudebnĂ filmy. A pozor, teÄŹ nemyslĂm
muzikály – to je ĂşplnÄ› jinej žánr. Muzikál má
nÄ›jakej dÄ›j a v urÄŤitĂ˝ chvĂli jeho postavy
pĹ™estanou mluvit a zaÄŤnou zpĂvat, nicmĂ©nÄ›
pĹ™ĂbÄ›h v pĂsni normálnÄ› probĂhá
dál, často se dokonce ještě zrychlà (tedy
pĹ™inejmenšĂm by to tak mÄ›lo fungovat, ne vĹľdy se
zadaĹ™Ă, viz nedávná neblahá zkušenost s MuĹľem
z La Manchy). HudebnĂ filmy jsou naproti tomu skuteÄŤnÄ›
„o hudbÄ›“, ta v nich na rozdĂl od
muzikálů nenà formou, ale náplnà čili obsahem.
Mnohý hudebnà filmy jsou zároven životopisy slavných
muzikantů (Ray, Walk the Line etc.), jiný ale na nějaký velký
vyprávěnà rovnou rezignujou a soustředěj se pouze a
jedině na samotnou muziku (klasikou největšà je beatlovina
A Hard Day's Night čili Perný den nebo třeba Pink Floyd
v PompejĂch). A do poslednĂ kategorie patĹ™Ă
i Once s Glenem Hansardem (jinak The Frames) a Markétou Irglovou
v hlavnĂch rolĂch. O neÄŤekanĂ˝m obĹ™Ăm
celosvětovým úspěchu tohohle filmu se psalo všude možně,
takĹľe patrnÄ› vĂte, Ĺľe sbĂrá ceny hrábÄ›ma,
má nominaci na Oscara i Grammy a devatenáctiletá Moravanka
Irglová je dĂky nÄ›mu rázem v prvnĂ svÄ›tovĂ˝
hudebnĂ lize. A sakra zaslouĹľenÄ›.
PĹ™ĂbÄ›h, kterej Once vyprávĂ, opravdu nestojĂ
za dlouhĂ˝ rozebĂránĂ – odehrává se
v Dublinu během několika dnů, nemá v podstatě
žádnej vnitřnà vývoj, o nějakým konfliktu nebo
sloĹľitÄ›jšà zápletce ani nemluvÄ›, vĂcemĂ©nÄ›
popisuje seznámenĂ dvou muzikantĹŻ, jejich sblĂĹľenĂ
skrze podobnĂ˝ hudebnĂ˝ cĂtÄ›nĂ a následnĂ˝
natáčenà demo-CD. No a co? A Hard Day's Night taky
nenà žádný aristotelský drama. Zato hudby je tu od
prvnĂch vteĹ™in spousta – v ĂşvodnĂ scĂ©nÄ›
Hansard coby pouliÄŤnĂ muzikant hraje Then the Healing Has Begun od
Vana Morrisona a tady i v dalšà skladbě, která
následuje vzápÄ›tĂ, ukazuje, Ĺľe i s obyÄŤejnou
španÄ›lou dokáže pĂsniÄŤku na 4 akordy fantasticky
vygradovat (ostatně proto jsem měl vždycky rád Frames).
A když ho Irglová poprvé doprovodà na piano a
v prodejnÄ› hudebnĂch nástrojĹŻ si spolu ve dvojhlase
střihnou největšà hit filmu Falling Slowly, přibije vás
to do sedadla. Všechno vrcholĂ pĹ™i natáčenĂ
zmĂnÄ›nĂ˝ho demosnĂmku – o HansardovÄ›
schopnosti gradovat zdánlivě jednoduchý motivy už řeč byla,
takže si jistě dokážete představit, co se stane, když mu ve
skladbě When Your Mind's Made Up pomáhá slušně
nabroušená rocková kapela. Zkrátka okamĹľitÄ› uhánĂm
pro soundtrack a doufám, že Hansard s Irglovou budou brzo koncertovat
i jinde neĹľ v Americe, kde na nÄ› chodÄ›j davy lidĂ
– tohle se musĂ vidÄ›t naĹľivo…
Mám moc rád hudebnĂ filmy. A pozor, teÄŹ nemyslĂm muzikály – to je ĂşplnÄ› jinej žánr. Muzikál má nÄ›jakej dÄ›j a v urÄŤitĂ˝ chvĂli jeho postavy pĹ™estanou mluvit a zaÄŤnou zpĂvat, nicmĂ©nÄ› pĹ™ĂbÄ›h v pĂsni normálnÄ› probĂhá dál, ÄŤasto se dokonce ještÄ› zrychlĂ (tedy pĹ™inejmenšĂm by to tak mÄ›lo fungovat, ne vĹľdy se zadaĹ™Ă, viz nedávná neblahá zkušenost s MuĹľem z La Manchy). HudebnĂ filmy jsou naproti tomu skuteÄŤnÄ› „o hudbÄ›“, ta v nich na rozdĂl od muzikálĹŻ nenĂ formou, ale náplnĂ ÄŤili obsahem. MnohĂ˝ hudebnĂ filmy jsou zároven Ĺľivotopisy slavnĂ˝ch muzikantĹŻ (Ray, Walk the Line etc.), jinĂ˝ ale na nÄ›jakĂ˝ velkĂ˝ vyprávÄ›nĂ rovnou rezignujou a soustĹ™edÄ›j se pouze a jedinÄ› na samotnou muziku (klasikou nejvÄ›tšà je beatlovina A Hard Day's Night ÄŤili PernĂ˝ den nebo tĹ™eba Pink Floyd v PompejĂch). A do poslednĂ kategorie patřà i Once s Glenem Hansardem (jinak The Frames) a MarkĂ©tou Irglovou v hlavnĂch rolĂch. O neÄŤekanĂ˝m obĹ™Ăm celosvÄ›tovĂ˝m ĂşspÄ›chu tohohle filmu se psalo všude moĹľnÄ›, takĹľe patrnÄ› vĂte, Ĺľe sbĂrá ceny hrábÄ›ma, má nominaci na Oscara i Grammy a devatenáctiletá Moravanka Irglová je dĂky nÄ›mu rázem v prvnĂ svÄ›tovĂ˝ hudebnĂ lize. A sakra zaslouĹľenÄ›.
PĹ™ĂbÄ›h, kterej Once vyprávĂ, opravdu nestojĂ za dlouhĂ˝ rozebĂránĂ – odehrává se v Dublinu bÄ›hem nÄ›kolika dnĹŻ, nemá v podstatÄ› žádnej vnitĹ™nĂ vĂ˝voj, o nÄ›jakĂ˝m konfliktu nebo sloĹľitÄ›jšà zápletce ani nemluvÄ›, vĂcemĂ©nÄ› popisuje seznámenĂ dvou muzikantĹŻ, jejich sblĂĹľenĂ skrze podobnĂ˝ hudebnĂ˝ cĂtÄ›nĂ a následnĂ˝ natáčenĂ demo-CD. No a co? A Hard Day's Night taky nenà žádnĂ˝ aristotelskĂ˝ drama. Zato hudby je tu od prvnĂch vteĹ™in spousta – v ĂşvodnĂ scĂ©nÄ› Hansard coby pouliÄŤnĂ muzikant hraje Then the Healing Has Begun od Vana Morrisona a tady i v dalšà skladbÄ›, která následuje vzápÄ›tĂ, ukazuje, Ĺľe i s obyÄŤejnou španÄ›lou dokáže pĂsniÄŤku na 4 akordy fantasticky vygradovat (ostatnÄ› proto jsem mÄ›l vĹľdycky rád Frames). A kdyĹľ ho Irglová poprvĂ© doprovodĂ na piano a v prodejnÄ› hudebnĂch nástrojĹŻ si spolu ve dvojhlase stĹ™ihnou nejvÄ›tšà hit filmu Falling Slowly, pĹ™ibije vás to do sedadla. Všechno vrcholĂ pĹ™i natáčenĂ zmĂnÄ›nĂ˝ho demosnĂmku – o HansardovÄ› schopnosti gradovat zdánlivÄ› jednoduchĂ˝ motivy uĹľ Ĺ™eÄŤ byla, takĹľe si jistÄ› dokážete pĹ™edstavit, co se stane, kdyĹľ mu ve skladbÄ› When Your Mind's Made Up pomáhá slušnÄ› nabroušená rocková kapela. Zkrátka okamĹľitÄ› uhánĂm pro soundtrack a doufám, Ĺľe Hansard s Irglovou budou brzo koncertovat i jinde neĹľ v Americe, kde na nÄ› chodÄ›j davy lidĂ – tohle se musĂ vidÄ›t naĹľivo…