Once
Monday, December 31st, 2007
Mám moc rád hudební filmy. A pozor, teď nemyslím muzikály –
to je úplně jinej žánr. Muzikál má nějakej děj a v určitý chvíli
jeho postavy přestanou mluvit a začnou zpívat, nicméně příběh
v písni normálně probíhá dál, často se dokonce ještě zrychlí
(tedy přinejmenším by to tak mělo fungovat, ne vždy se zadaří, viz
nedávná neblahá zkušenost s Mužem z La Manchy). Hudební filmy
jsou naproti tomu skutečně „o hudbě“, ta v nich na
rozdíl od muzikálů není formou, ale náplní čili obsahem. Mnohý hudební
filmy jsou zároven životopisy slavných muzikantů (Ray, Walk the Line etc.),
jiný ale na nějaký velký vyprávění rovnou rezignujou a soustředěj se
pouze a jedině na samotnou muziku (klasikou největší je beatlovina
A Hard Day's Night čili Perný den nebo třeba Pink Floyd
v Pompejích). A do poslední kategorie patří i Once
s Glenem Hansardem (jinak The Frames) a Markétou Irglovou v hlavních
rolích. O nečekaným obřím celosvětovým úspěchu tohohle filmu se
psalo všude možně, takže patrně víte, že sbírá ceny hráběma, má
nominaci na Oscara i Grammy a devatenáctiletá Moravanka Irglová je díky
němu rázem v první světový hudební lize. A sakra
zaslouženě.
Příběh, kterej Once vypráví, opravdu nestojí za dlouhý rozebírání
– odehrává se v Dublinu během několika dnů, nemá
v podstatě žádnej vnitřní vývoj, o nějakým konfliktu nebo
složitější zápletce ani nemluvě, víceméně popisuje seznámení dvou
muzikantů, jejich sblížení skrze podobný hudebný cítění a následný
natáčení demo-CD. No a co? A Hard Day's Night taky není žádný
aristotelský drama. Zato hudby je tu od prvních vteřin spousta –
v úvodní scéně Hansard coby pouliční muzikant hraje Then the Healing
Has Begun od Vana Morrisona a tady i v další skladbě, která následuje
vzápětí, ukazuje, že i s obyčejnou španělou dokáže písničku na
4 akordy fantasticky vygradovat (ostatně proto jsem měl vždycky rád
Frames). A když ho Irglová poprvé doprovodí na piano a v prodejně
hudebních nástrojů si spolu ve dvojhlase střihnou největší hit filmu
Falling Slowly, přibije vás to do sedadla. Všechno vrcholí při natáčení
zmíněnýho demosnímku – o Hansardově schopnosti gradovat
zdánlivě jednoduchý motivy už řeč byla, takže si jistě dokážete
představit, co se stane, když mu ve skladbě When Your Mind's Made Up
pomáhá slušně nabroušená rocková kapela. Zkrátka okamžitě uháním pro
soundtrack a doufám, že Hansard s Irglovou budou brzo koncertovat
i jinde než v Americe, kde na ně choděj davy lidí – tohle se
musí vidět naživo…
Mám moc rád hudební filmy. A pozor, teď nemyslím muzikály – to je úplně jinej žánr. Muzikál má nějakej děj a v určitý chvíli jeho postavy přestanou mluvit a začnou zpívat, nicméně příběh v písni normálně probíhá dál, často se dokonce ještě zrychlí (tedy přinejmenším by to tak mělo fungovat, ne vždy se zadaří, viz nedávná neblahá zkušenost s Mužem z La Manchy). Hudební filmy jsou naproti tomu skutečně „o hudbě“, ta v nich na rozdíl od muzikálů není formou, ale náplní čili obsahem. Mnohý hudební filmy jsou zároven životopisy slavných muzikantů (Ray, Walk the Line etc.), jiný ale na nějaký velký vyprávění rovnou rezignujou a soustředěj se pouze a jedině na samotnou muziku (klasikou největší je beatlovina A Hard Day's Night čili Perný den nebo třeba Pink Floyd v Pompejích). A do poslední kategorie patří i Once s Glenem Hansardem (jinak The Frames) a Markétou Irglovou v hlavních rolích. O nečekaným obřím celosvětovým úspěchu tohohle filmu se psalo všude možně, takže patrně víte, že sbírá ceny hráběma, má nominaci na Oscara i Grammy a devatenáctiletá Moravanka Irglová je díky němu rázem v první světový hudební lize. A sakra zaslouženě.
Příběh, kterej Once vypráví, opravdu nestojí za dlouhý rozebírání – odehrává se v Dublinu během několika dnů, nemá v podstatě žádnej vnitřní vývoj, o nějakým konfliktu nebo složitější zápletce ani nemluvě, víceméně popisuje seznámení dvou muzikantů, jejich sblížení skrze podobný hudebný cítění a následný natáčení demo-CD. No a co? A Hard Day's Night taky není žádný aristotelský drama. Zato hudby je tu od prvních vteřin spousta – v úvodní scéně Hansard coby pouliční muzikant hraje Then the Healing Has Begun od Vana Morrisona a tady i v další skladbě, která následuje vzápětí, ukazuje, že i s obyčejnou španělou dokáže písničku na 4 akordy fantasticky vygradovat (ostatně proto jsem měl vždycky rád Frames). A když ho Irglová poprvé doprovodí na piano a v prodejně hudebních nástrojů si spolu ve dvojhlase střihnou největší hit filmu Falling Slowly, přibije vás to do sedadla. Všechno vrcholí při natáčení zmíněnýho demosnímku – o Hansardově schopnosti gradovat zdánlivě jednoduchý motivy už řeč byla, takže si jistě dokážete představit, co se stane, když mu ve skladbě When Your Mind's Made Up pomáhá slušně nabroušená rocková kapela. Zkrátka okamžitě uháním pro soundtrack a doufám, že Hansard s Irglovou budou brzo koncertovat i jinde než v Americe, kde na ně choděj davy lidí – tohle se musí vidět naživo…