
Van der Graaf Generator v Akropoli
Monday, January 26th, 2009
KdyĹľ jsem poprvĂ˝ zaregistroval informaci o koncertÄ›
obnovenĂ˝ch Van der Graaf Generator, jásal jsem – dalšĂ
kultovnĂ záleĹľitost z mládĂ na vlastnĂ
oÄŤi, tomu se Ĺ™Ăká klika. Pak jsem se ale doÄŤetl, Ĺľe
z kapely odešel dechař Dave Jackson, a trochu se do mě daly
obavy. VdGG bez saxofonu? Nenà to náhodou něco jako Rolling Stones
bez Keithe Richardse? Obstojej pĂsniÄŤky z novĂ˝ desky Trisector
(poprvý jsem ji slyšel až pár dnà před koncertem) vedle
klasických kusů? Nebude to celý jen tak trochu trapný
vyvolávánà duchů z dávný minulosti, něco jako
Jethro Tull apod.?
No, ani náhodou, naštÄ›stĂ. DĹŻvod je nasnadÄ› –
Generátoři nikdy nebyli zrovna komerčně úspěšná
kapela a ani současný klubový turné jim nejspÚ milióny
na konta nepĹ™inese, tudĂĹľ lze pĹ™edpokládat, Ĺľe za
comebackem byla spÚ chuť do muziky než potřeba
dalšà vily v Karibiku. A že jim to hraje pořád
parádnÄ›, to bylo jasnĂ˝ uĹľ od prvnĂch tĂłnĹŻ jednĂ˝
z novinek v natĹ™ĂskanĂ˝ Akropoli. V novĂ˝ch
skladbách sice nenà tolik nápadů jako v těch peckách
z předchozà éry, rozhodně ale nejsou špatný a
taková Lifetime působila se svou křehkostà vedle
Ĺ™eknÄ›me Scorched Earth z Godbluffu jako zajĂmavĂ˝
ozvláštnÄ›nĂ/oddech. Trojice muzikantĹŻ
z nejslavnějšà sestavy (Peter Hammill – kytara,
klávesy, zpěv, Hugh Banton – klávesy, Guy Evans –
bicĂ) je aĹľ neskuteÄŤnÄ› sehraná, taková porce virtuozity
se jen tak nevidà – a to se u VdGG nikdy moc nehrálo na
dlouhý efektnà sóla jako u jiných kapel artrockový vlny
(do kterĂ˝ GenerátoĹ™i stejnÄ› nikdy moc nepatĹ™ili). MĂsto
toho staÄŤilo chvĂli poslouchat, co se vlastnÄ› hraje za rytmy
v takový Man Erg (původně z Pawn Hearts), a člověku
se zatoÄŤila hlava – tohle by snad nespoÄŤĂtal ani sám
Stephen Hawking.
ZmĂnÄ›nej chybÄ›jĂcĂ saxofon se pánovĂ©
pĹ™Ăliš nesnaĹľili nijak nahradit, spĂš vybĂrali
skladby, v nichĹľ jeho absence tolik nevadĂ. BohuĹľel tak
nedošlo ani na jednu pĂseñ z legendárnĂ
„trojky“ H to He Who Am the Only One, což mě mrzelo, aspoñ
Killera jsem ÄŤekal stoprocentnÄ›. Zato mĂ˝ asi
nejoblĂbenÄ›jšà album Still Life bylo zastoupenĂ˝ hned
dvakrát a La Rossa (aneb ďábelská jĂzda od tĂ©měř
naprostýho ticha k extatickýmu řevu několikrát tam a
zpÄ›t) byla z celĂ˝ho koncertu snad nejlepšĂ. Coby
pĹ™Ădavek pak pánovĂ© dali titulnĂ skladbu a já se
velmi bavil – v roce 1976 se v nà tehdy ani ne
třicetiletej Hammill vypsal ze strachu ze stárnutà a
fotrovatÄ›nĂ. Dnes je mu pĹ™es šedesát a znĂ
v tĂ˝ pĂsni nabroušenÄ›ji a naštvanÄ›ji neĹľ
dĹ™Ăv… :)
Celý to mělo jen jeden háček – problémy se zvukem,
tedy konkrétně s jednou bednou, která si občas
nepĹ™ĂjemnÄ› zadrnÄŤela. Nás se Ĺ tÄ›pánem se to
zas tak netýkalo, byli jsme hodně vepředu a rezonance tu byly
slyšet jen ojedinÄ›le, zato Roman C. z KouĹ™e a dalšĂ
známĂ stojĂcĂ vzadu v sále po koncertÄ›
trochu prskali. Jinak paráda, hned bych šel zas…
KdyĹľ jsem poprvĂ˝ zaregistroval informaci o koncertÄ› obnovenĂ˝ch Van der Graaf Generator, jásal jsem – dalšà kultovnĂ záleĹľitost z mládĂ na vlastnĂ oÄŤi, tomu se Ĺ™Ăká klika. Pak jsem se ale doÄŤetl, Ĺľe z kapely odešel dechaĹ™ Dave Jackson, a trochu se do mÄ› daly obavy. VdGG bez saxofonu? NenĂ to náhodou nÄ›co jako Rolling Stones bez Keithe Richardse? Obstojej pĂsniÄŤky z novĂ˝ desky Trisector (poprvĂ˝ jsem ji slyšel aĹľ pár dnĂ pĹ™ed koncertem) vedle klasickĂ˝ch kusĹŻ? Nebude to celĂ˝ jen tak trochu trapnĂ˝ vyvolávánĂ duchĹŻ z dávnĂ˝ minulosti, nÄ›co jako Jethro Tull apod.?
No, ani náhodou, naštÄ›stĂ. DĹŻvod je nasnadÄ› – GenerátoĹ™i nikdy nebyli zrovna komerÄŤnÄ› Ăşspěšná kapela a ani souÄŤasnĂ˝ klubovĂ˝ turnĂ© jim nejspĂš miliĂłny na konta nepĹ™inese, tudĂĹľ lze pĹ™edpokládat, Ĺľe za comebackem byla spĂš chuĹĄ do muziky neĹľ potĹ™eba dalšà vily v Karibiku. A Ĺľe jim to hraje pořád parádnÄ›, to bylo jasnĂ˝ uĹľ od prvnĂch tĂłnĹŻ jednĂ˝ z novinek v natĹ™ĂskanĂ˝ Akropoli. V novĂ˝ch skladbách sice nenĂ tolik nápadĹŻ jako v tÄ›ch peckách z pĹ™edchozĂ Ă©ry, rozhodnÄ› ale nejsou špatnĂ˝ a taková Lifetime pĹŻsobila se svou kĹ™ehkostĂ vedle Ĺ™eknÄ›me Scorched Earth z Godbluffu jako zajĂmavĂ˝ ozvláštnÄ›nĂ/oddech. Trojice muzikantĹŻ z nejslavnÄ›jšà sestavy (Peter Hammill – kytara, klávesy, zpÄ›v, Hugh Banton – klávesy, Guy Evans – bicĂ) je aĹľ neskuteÄŤnÄ› sehraná, taková porce virtuozity se jen tak nevidà – a to se u VdGG nikdy moc nehrálo na dlouhĂ˝ efektnĂ sĂłla jako u jinĂ˝ch kapel artrockovĂ˝ vlny (do kterĂ˝ GenerátoĹ™i stejnÄ› nikdy moc nepatĹ™ili). MĂsto toho staÄŤilo chvĂli poslouchat, co se vlastnÄ› hraje za rytmy v takovĂ˝ Man Erg (pĹŻvodnÄ› z Pawn Hearts), a ÄŤlovÄ›ku se zatoÄŤila hlava – tohle by snad nespoÄŤĂtal ani sám Stephen Hawking.
ZmĂnÄ›nej chybÄ›jĂcĂ saxofon se pánovĂ© pĹ™Ăliš nesnaĹľili nijak nahradit, spĂš vybĂrali skladby, v nichĹľ jeho absence tolik nevadĂ. BohuĹľel tak nedošlo ani na jednu pĂseñ z legendárnà „trojky“ H to He Who Am the Only One, coĹľ mÄ› mrzelo, aspoñ Killera jsem ÄŤekal stoprocentnÄ›. Zato mĂ˝ asi nejoblĂbenÄ›jšà album Still Life bylo zastoupenĂ˝ hned dvakrát a La Rossa (aneb ďábelská jĂzda od tĂ©měř naprostĂ˝ho ticha k extatickĂ˝mu Ĺ™evu nÄ›kolikrát tam a zpÄ›t) byla z celĂ˝ho koncertu snad nejlepšĂ. Coby pĹ™Ădavek pak pánovĂ© dali titulnĂ skladbu a já se velmi bavil – v roce 1976 se v nĂ tehdy ani ne tĹ™icetiletej Hammill vypsal ze strachu ze stárnutĂ a fotrovatÄ›nĂ. Dnes je mu pĹ™es šedesát a znĂ v tĂ˝ pĂsni nabroušenÄ›ji a naštvanÄ›ji neĹľ dĹ™Ăv… :)
CelĂ˝ to mÄ›lo jen jeden háček – problĂ©my se zvukem, tedy konkrĂ©tnÄ› s jednou bednou, která si obÄŤas nepĹ™ĂjemnÄ› zadrnÄŤela. Nás se Ĺ tÄ›pánem se to zas tak netĂ˝kalo, byli jsme hodnÄ› vepĹ™edu a rezonance tu byly slyšet jen ojedinÄ›le, zato Roman C. z KouĹ™e a dalšà známĂ stojĂcĂ vzadu v sále po koncertÄ› trochu prskali. Jinak paráda, hned bych šel zas…