Van der Graaf Generator v Akropoli
Monday, January 26th, 2009
Když jsem poprvý zaregistroval informaci o koncertě obnovených Van
der Graaf Generator, jásal jsem – další kultovní záležitost
z mládí na vlastní oči, tomu se říká klika. Pak jsem se ale dočetl,
že z kapely odešel dechař Dave Jackson, a trochu se do mě daly obavy.
VdGG bez saxofonu? Není to náhodou něco jako Rolling Stones bez Keithe
Richardse? Obstojej písničky z nový desky Trisector (poprvý jsem ji
slyšel až pár dní před koncertem) vedle klasických kusů? Nebude to celý
jen tak trochu trapný vyvolávání duchů z dávný minulosti, něco jako
Jethro Tull apod.?
No, ani náhodou, naštěstí. Důvod je nasnadě – Generátoři nikdy
nebyli zrovna komerčně úspěšná kapela a ani současný klubový turné jim
nejspíš milióny na konta nepřinese, tudíž lze předpokládat, že za
comebackem byla spíš chuť do muziky než potřeba další vily
v Karibiku. A že jim to hraje pořád parádně, to bylo jasný už
od prvních tónů jedný z novinek v natřískaný Akropoli.
V nových skladbách sice není tolik nápadů jako v těch peckách
z předchozí éry, rozhodně ale nejsou špatný a taková Lifetime
působila se svou křehkostí vedle řekněme Scorched Earth z Godbluffu
jako zajímavý ozvláštnění/oddech. Trojice muzikantů
z nejslavnější sestavy (Peter Hammill – kytara, klávesy, zpěv, Hugh
Banton – klávesy, Guy Evans – bicí) je až neskutečně sehraná, taková
porce virtuozity se jen tak nevidí – a to se u VdGG nikdy moc nehrálo
na dlouhý efektní sóla jako u jiných kapel artrockový vlny (do který
Generátoři stejně nikdy moc nepatřili). Místo toho stačilo chvíli
poslouchat, co se vlastně hraje za rytmy v takový Man Erg (původně
z Pawn Hearts), a člověku se zatočila hlava – tohle by snad
nespočítal ani sám Stephen Hawking.
Zmíněnej chybějící saxofon se pánové příliš nesnažili nijak
nahradit, spíš vybírali skladby, v nichž jeho absence tolik nevadí.
Bohužel tak nedošlo ani na jednu píseñ z legendární „trojky“ H to
He Who Am the Only One, což mě mrzelo, aspoñ Killera jsem čekal
stoprocentně. Zato mý asi nejoblíbenější album Still Life bylo zastoupený
hned dvakrát a La Rossa (aneb ďábelská jízda od téměř naprostýho ticha
k extatickýmu řevu několikrát tam a zpět) byla z celýho koncertu
snad nejlepší. Coby přídavek pak pánové dali titulní skladbu a já se
velmi bavil – v roce 1976 se v ní tehdy ani ne třicetiletej
Hammill vypsal ze strachu ze stárnutí a fotrovatění. Dnes je mu přes
šedesát a zní v tý písni nabroušeněji a naštvaněji než dřív…
:)
Celý to mělo jen jeden háček – problémy se zvukem, tedy konkrétně
s jednou bednou, která si občas nepříjemně zadrnčela. Nás se
Štěpánem se to zas tak netýkalo, byli jsme hodně vepředu a rezonance tu
byly slyšet jen ojediněle, zato Roman C. z Kouře a další známí
stojící vzadu v sále po koncertě trochu prskali. Jinak paráda, hned
bych šel zas…
Když jsem poprvý zaregistroval informaci o koncertě obnovených Van der Graaf Generator, jásal jsem – další kultovní záležitost z mládí na vlastní oči, tomu se říká klika. Pak jsem se ale dočetl, že z kapely odešel dechař Dave Jackson, a trochu se do mě daly obavy. VdGG bez saxofonu? Není to náhodou něco jako Rolling Stones bez Keithe Richardse? Obstojej písničky z nový desky Trisector (poprvý jsem ji slyšel až pár dní před koncertem) vedle klasických kusů? Nebude to celý jen tak trochu trapný vyvolávání duchů z dávný minulosti, něco jako Jethro Tull apod.?
No, ani náhodou, naštěstí. Důvod je nasnadě – Generátoři nikdy nebyli zrovna komerčně úspěšná kapela a ani současný klubový turné jim nejspíš milióny na konta nepřinese, tudíž lze předpokládat, že za comebackem byla spíš chuť do muziky než potřeba další vily v Karibiku. A že jim to hraje pořád parádně, to bylo jasný už od prvních tónů jedný z novinek v natřískaný Akropoli. V nových skladbách sice není tolik nápadů jako v těch peckách z předchozí éry, rozhodně ale nejsou špatný a taková Lifetime působila se svou křehkostí vedle řekněme Scorched Earth z Godbluffu jako zajímavý ozvláštnění/oddech. Trojice muzikantů z nejslavnější sestavy (Peter Hammill – kytara, klávesy, zpěv, Hugh Banton – klávesy, Guy Evans – bicí) je až neskutečně sehraná, taková porce virtuozity se jen tak nevidí – a to se u VdGG nikdy moc nehrálo na dlouhý efektní sóla jako u jiných kapel artrockový vlny (do který Generátoři stejně nikdy moc nepatřili). Místo toho stačilo chvíli poslouchat, co se vlastně hraje za rytmy v takový Man Erg (původně z Pawn Hearts), a člověku se zatočila hlava – tohle by snad nespočítal ani sám Stephen Hawking.
Zmíněnej chybějící saxofon se pánové příliš nesnažili nijak nahradit, spíš vybírali skladby, v nichž jeho absence tolik nevadí. Bohužel tak nedošlo ani na jednu píseñ z legendární „trojky“ H to He Who Am the Only One, což mě mrzelo, aspoñ Killera jsem čekal stoprocentně. Zato mý asi nejoblíbenější album Still Life bylo zastoupený hned dvakrát a La Rossa (aneb ďábelská jízda od téměř naprostýho ticha k extatickýmu řevu několikrát tam a zpět) byla z celýho koncertu snad nejlepší. Coby přídavek pak pánové dali titulní skladbu a já se velmi bavil – v roce 1976 se v ní tehdy ani ne třicetiletej Hammill vypsal ze strachu ze stárnutí a fotrovatění. Dnes je mu přes šedesát a zní v tý písni nabroušeněji a naštvaněji než dřív… :)
Celý to mělo jen jeden háček – problémy se zvukem, tedy konkrétně s jednou bednou, která si občas nepříjemně zadrnčela. Nás se Štěpánem se to zas tak netýkalo, byli jsme hodně vepředu a rezonance tu byly slyšet jen ojediněle, zato Roman C. z Kouře a další známí stojící vzadu v sále po koncertě trochu prskali. Jinak paráda, hned bych šel zas…