Patti Smith, Archa 15.7.
Thursday, July 16th, 2009
Patti Smith už jsme v Praze viděli, když tu hrála poprvé –
před třinácti lety v Pakulu. Tehdy se vrátila do muziky po dlouhý
pauze se skvělou, ale hodně protrpěnou deskou Gone Again (věnovanou
manželovi a bratrovi, který krátce po sobě pár měsíců předtím umřeli)
a na koncertě bylo vidět, že toho ze sebe potřebuje dostat opravdu dost
– tý hromadě energie z pódia neodolaly ani plyšový sedačky
v tom totálně neatmosférickým sále. Fantastickej koncert, moc rád na
něj vzpomínám. Pak tu Patti hrála ještě minimálně jednou, ale to nám
nějak uniklo a tak nás zpráva o vystoupení v Arše velmi
potěšila, jenže den po začátku předprodeje už nebyl v kase jedinej
lístek. Naštěstí se do věci vložil Milan Ž. a silou vůle ukecal slečnu
z 10:15 na novinářský passy, takže vše dobře dopadlo a my mohli
nastoupit.
I když Archu našlapete po střechu, je to pořád jenom větší klub,
což náladě koncertu pochopitelně velmi prospívá. Patti Smith Group začala
s reggae Redondo Beach z desky Easter a během první sloky to na
pódiu začalo jiskřit tak, jak si to z posledních let vybavuju snad jen
z Gabriela a jeho party. Není divu, PSG už toho má spolu odehráno
hodně – z původní sestavy zůstal kytarista Lenny Kaye a bubeník
Jay Lee Daugherty, na basu už spoustu let hraje Tony Shanahan a na steelku a
druhou kytaru Tom Verlaine původně z Television. Dohromady je to kapela
snů – nikdo neexhibuje, všichni hrajou přesně a účelně, ke
komunikaci stačej náznaky a jejich muzika má neskutečnej tah. Jako druhá
v pořadí přišla jediná převzatina Paint It Black (po poslední desce
jsem toho čekal víc, ale je dobře, že se Patti rozhodla věnovat hlavně
vlastním věcem) a pak první vrchol jménem Birdland. Daugherty hrál místo
na bubny na basu, Shanahan na piáno a ač nemám rád klišé o
„kapesních symfoniích“, na tohle to sedí. No a pak už to jelo:
fantastickej Ghost Song (ta ženská je vážně šamanka), Beneath the Southern
Cross nebo třeba We Three coby krásný zvolnění. Please don't take my hope
away from me… no ano, byl jsem fakt naměkko. Výtečně vygradovaný
Ain't It Strange a Pissing in the River, tu jsem ze začátku skoro nepoznal.
Výborně do toho zapadla jedna mála novějších věcí Peacable Kingdom,
věnovaná dětem z Palestiny.
V první půlce koncertu se střídaly lyričtější věci a
vypalovačky, přičemž paradoxně převažovaly ty tišší. Po hodině a kus
ovšem přišly i starý známý novovlnný pecky – Dancing Barefoot,
má milovaná Because the Night a závěrečná směs Land/Gloria, to vše
v čím dál tím zběsilejším rytmu. A v přídavcích pak People
Have the Power a samozřejmě Rock'n'Roll Nigger. Ve finále Patti vypadala jako
olympionik právě doběhnuvší maratón, ale zpívala pořád fantasticky a
vůbec, energie má ve třišedesáti tolik, že by jí mohli závidět mnohý
životem unavený dvacátníci. Samozřejmě, svět je plnej muzikantů
v důchodovým věku, který jezděj jedno turné za druhým a lépe či
hůře hrajou třicet let starý pecky prostě proto, že na lepší způsob
obživy nepřišli. Ale troufám si tvrdit, že v PSG (tohle byl koncert
celý kapely, nikoli hvězdy a jejího křoví) to mají jinak, že je prostě
pořád baví hrát v klubech a dráždit, slovy klasika,
„rock'n'roll animal“. Už hodně dlouho jsem nedostal takovouhle
pecku energie a muzikantský radosti. Fantastickej zážitek, díky za něj.
Patti Smith už jsme v Praze viděli, když tu hrála poprvé – před třinácti lety v Pakulu. Tehdy se vrátila do muziky po dlouhý pauze se skvělou, ale hodně protrpěnou deskou Gone Again (věnovanou manželovi a bratrovi, který krátce po sobě pár měsíců předtím umřeli) a na koncertě bylo vidět, že toho ze sebe potřebuje dostat opravdu dost – tý hromadě energie z pódia neodolaly ani plyšový sedačky v tom totálně neatmosférickým sále. Fantastickej koncert, moc rád na něj vzpomínám. Pak tu Patti hrála ještě minimálně jednou, ale to nám nějak uniklo a tak nás zpráva o vystoupení v Arše velmi potěšila, jenže den po začátku předprodeje už nebyl v kase jedinej lístek. Naštěstí se do věci vložil Milan Ž. a silou vůle ukecal slečnu z 10:15 na novinářský passy, takže vše dobře dopadlo a my mohli nastoupit.
I když Archu našlapete po střechu, je to pořád jenom větší klub, což náladě koncertu pochopitelně velmi prospívá. Patti Smith Group začala s reggae Redondo Beach z desky Easter a během první sloky to na pódiu začalo jiskřit tak, jak si to z posledních let vybavuju snad jen z Gabriela a jeho party. Není divu, PSG už toho má spolu odehráno hodně – z původní sestavy zůstal kytarista Lenny Kaye a bubeník Jay Lee Daugherty, na basu už spoustu let hraje Tony Shanahan a na steelku a druhou kytaru Tom Verlaine původně z Television. Dohromady je to kapela snů – nikdo neexhibuje, všichni hrajou přesně a účelně, ke komunikaci stačej náznaky a jejich muzika má neskutečnej tah. Jako druhá v pořadí přišla jediná převzatina Paint It Black (po poslední desce jsem toho čekal víc, ale je dobře, že se Patti rozhodla věnovat hlavně vlastním věcem) a pak první vrchol jménem Birdland. Daugherty hrál místo na bubny na basu, Shanahan na piáno a ač nemám rád klišé o „kapesních symfoniích“, na tohle to sedí. No a pak už to jelo: fantastickej Ghost Song (ta ženská je vážně šamanka), Beneath the Southern Cross nebo třeba We Three coby krásný zvolnění. Please don't take my hope away from me… no ano, byl jsem fakt naměkko. Výtečně vygradovaný Ain't It Strange a Pissing in the River, tu jsem ze začátku skoro nepoznal. Výborně do toho zapadla jedna mála novějších věcí Peacable Kingdom, věnovaná dětem z Palestiny.
V první půlce koncertu se střídaly lyričtější věci a vypalovačky, přičemž paradoxně převažovaly ty tišší. Po hodině a kus ovšem přišly i starý známý novovlnný pecky – Dancing Barefoot, má milovaná Because the Night a závěrečná směs Land/Gloria, to vše v čím dál tím zběsilejším rytmu. A v přídavcích pak People Have the Power a samozřejmě Rock'n'Roll Nigger. Ve finále Patti vypadala jako olympionik právě doběhnuvší maratón, ale zpívala pořád fantasticky a vůbec, energie má ve třišedesáti tolik, že by jí mohli závidět mnohý životem unavený dvacátníci. Samozřejmě, svět je plnej muzikantů v důchodovým věku, který jezděj jedno turné za druhým a lépe či hůře hrajou třicet let starý pecky prostě proto, že na lepší způsob obživy nepřišli. Ale troufám si tvrdit, že v PSG (tohle byl koncert celý kapely, nikoli hvězdy a jejího křoví) to mají jinak, že je prostě pořád baví hrát v klubech a dráždit, slovy klasika, „rock'n'roll animal“. Už hodně dlouho jsem nedostal takovouhle pecku energie a muzikantský radosti. Fantastickej zážitek, díky za něj.