Nation, National Theatre London/Kino Aero Praha
Sunday, January 31st, 2010
Asi ještě nikdy jsem nebyl v kině na přímým přenosu divadelního
představení. Nicméně londýnské Národní začalo přenášet své
premiéry do vybraných kin po celém světě a kamarádka Karolína si toho
chvályhodně všimla, tož jsme vyrazili na hru Nation od Terryho Pratchetta
v úpravě a režii neméně slavného Marka Ravenhilla. Na rozdíl od
Jarmily, kterou přivábilo už jméno autora, jsem nikdy nebyl žádnej velkej
fanoušek Zeměplochy, Pratchetta jsem odjinud neznal a tak jsem od hry čekal
jakousi parodickou fantasy s odkazy na popkulturní ikony a víc nic moc.
No, skepticismus bývá občas po zásluze potrestán ranou do palice :). Nation
je v podstatě klasický postkatastrofický drama typu Cesty od McCarthyho,
Dnu Trifidů nebo třeba Kingova Svědectví, akorát se odehrává v 19.
století, ale to je víceméně jedno. Základní děj: bohatá šlechtická
dcerka po tsunami ztroskotá na tropickým ostrově, na kterým stejná pohroma
zdecimovala místní obyvatelstvo, zůstal jedinej dospívající kluk a pár
domorodců z okolních ostrůvků a teď spolu musejí dát nějak
dohromady základy nový civilizace. Až na občasný třeskutě vtipný
záblesky (mnoho z nich obstarává slečnin papoušek, kterýho vlna taky
nedostala) bych v tom Pratchetta nehledal ani náhodou, je to mnohem
vážnější a – ač to slovo nemám moc rád – hlubší, kdo chce, může
za velmi rychle odsýpajícím dějem a spektakulárními scénami najít
zajímavý úvahy na téma, jak se vlastně utváří základní lidský
společenství, jakými pravidly by se mělo řídit a zda jsou ty zásady
kulturně přenosný či nikoli. Snad největším zážitkem je ale famózní
inscenace – scéna, herci, zvuk, světla, to všechno bere dech. Ze začátku
jsem měl dojem, že si holt v National Theatre můžou dovolit špičkovou
výpravu, na kterou naše divadla nemají, ale Karolína mě coby bývalá
produkční vyvedla z omylu, vlastně na tom nic složitýho nebylo. Teď
se trochu bojím, aby na mě zdejší „velký“ produkce nepůsobily po
tomhle zážitku zoufale amatérsky – ve čtvrtek jdeme na Vinohrady na Marii
Stuartovnu, tak uvidíme.
Asi ještě nikdy jsem nebyl v kině na přímým přenosu divadelního představení. Nicméně londýnské Národní začalo přenášet své premiéry do vybraných kin po celém světě a kamarádka Karolína si toho chvályhodně všimla, tož jsme vyrazili na hru Nation od Terryho Pratchetta v úpravě a režii neméně slavného Marka Ravenhilla. Na rozdíl od Jarmily, kterou přivábilo už jméno autora, jsem nikdy nebyl žádnej velkej fanoušek Zeměplochy, Pratchetta jsem odjinud neznal a tak jsem od hry čekal jakousi parodickou fantasy s odkazy na popkulturní ikony a víc nic moc. No, skepticismus bývá občas po zásluze potrestán ranou do palice :). Nation je v podstatě klasický postkatastrofický drama typu Cesty od McCarthyho, Dnu Trifidů nebo třeba Kingova Svědectví, akorát se odehrává v 19. století, ale to je víceméně jedno. Základní děj: bohatá šlechtická dcerka po tsunami ztroskotá na tropickým ostrově, na kterým stejná pohroma zdecimovala místní obyvatelstvo, zůstal jedinej dospívající kluk a pár domorodců z okolních ostrůvků a teď spolu musejí dát nějak dohromady základy nový civilizace. Až na občasný třeskutě vtipný záblesky (mnoho z nich obstarává slečnin papoušek, kterýho vlna taky nedostala) bych v tom Pratchetta nehledal ani náhodou, je to mnohem vážnější a – ač to slovo nemám moc rád – hlubší, kdo chce, může za velmi rychle odsýpajícím dějem a spektakulárními scénami najít zajímavý úvahy na téma, jak se vlastně utváří základní lidský společenství, jakými pravidly by se mělo řídit a zda jsou ty zásady kulturně přenosný či nikoli. Snad největším zážitkem je ale famózní inscenace – scéna, herci, zvuk, světla, to všechno bere dech. Ze začátku jsem měl dojem, že si holt v National Theatre můžou dovolit špičkovou výpravu, na kterou naše divadla nemají, ale Karolína mě coby bývalá produkční vyvedla z omylu, vlastně na tom nic složitýho nebylo. Teď se trochu bojím, aby na mě zdejší „velký“ produkce nepůsobily po tomhle zážitku zoufale amatérsky – ve čtvrtek jdeme na Vinohrady na Marii Stuartovnu, tak uvidíme.