ZaÄŤĂná mi pomalu hrabat z nekonÄŤĂcĂ zimy,
takže jsem šel na vytouženýho Reeda (poprvý, já ostuda, ač
už tu hrál mockrát) s chutà slyšet nějakej
pořádnej nářez, nejlépe Metal Machine Music :). A na
základě živáku z roku 1998 (Perfect Night) jsem měl
takovej nejasnej strach, Ĺľe to bude spĂš šanson neĹľ
bigbĂt a Ĺľe budu zklamanej. Kdybych vÄ›dÄ›l, jak to dopadne,
strach by odpadl.
Ale po pořádku. Asi je mi souzený, že když už
vyrazĂm nÄ›kam na tzv. velkej koncert, zaÄŤĂná to
nÄ›jakĂ˝m organizaÄŤnĂm vopruzem. Tentokrát se nehrálo
v Hušákově tichu a tak nebyly trable s pouštěči,
ale zato jsem do Pakulu vyrazil s pĹ™edstavou, Ĺľe si koupĂm
lĂstek aĹľ na mĂstÄ›. Na tom by nebylo nic tak divnĂ˝ho
– podle zpráv bylo lĂstkĹŻ dost, tak jsem vlez ke kase a
Ĺ™ek si o nÄ›j. JenĹľe ouha. ProdavaÄŤ zmatenÄ› zazĂral
do PC, párkrát kliknul a pak prohlásil, že to má smazaný. Jak
se ukázalo, myslel tĂm, Ĺľe se mu podÄ›lal soft na
prodávánĂ lupenĹŻ a nemĹŻĹľe naÄŤĂst volnĂ˝
mĂsta na ReedĹŻv koncert. BÄ›hem chvilky bylo u kasy asi
30 lĂstkuchtivĂ˝ch lidĂ a chlapec vypadal stále
smutněji, netuše, co má dělat. Někdo mu poradil, ať se jde
zeptat šéfa. Chlapec odpověděl, že to asi k ničemu
nebude a Ĺľe asi lĂstky nebudou, neboĹĄ to má smazanĂ˝. Nakonec
ho naše výhrůžné pohledy donutily zavolat nějakýho
operátora, kterej pĹ™išel, restartoval poÄŤĂtaÄŤ a spustil
program znova a najednou to smazanĂ˝ nebylo. LĂstky se dostaly na
všechny a koncert mohl zaÄŤĂt.
Reed zaÄŤal pĂsnĂ Paranoia Key of E z alba Ecstasy
(2000) a obavy z malĂ˝ razance se vcelku rychle rozplynuly, ba co
vĂc, uĹľ bÄ›hem prvnĂ skladby jsem zĂral jak puk.
TradiÄŤnĂ doprovodná kapela (Mike Rathke – kytara, Fernando
Saunders – basa, Tony Smith – bubny plus druhej basák, snad Bob
Watson, pokud jsem jméno chytil správně) jela jak tank, žádný
zbytečný kudrlinky, rytmickej nářez jako prase.
VynikajĂcĂ Mike Rathke hrál beglajty jak rozjetej vlak, kdyĹľ
se jedinkrát za celej koncert dostal k sĂłlu, zahrál spĂš
stoupajĂcĂ a zase klesajĂcĂ sekvenci akordĹŻ a moc
mi tĂm pĹ™ipomnÄ›l Jirku KĹ™ivku v PĹŻlnoci na
začátku 90. let (a našeho kapelnĂho Ĺ tÄ›pána,
kterej něco podobnýho hraje na konci Five to One). O skutečný
sóla, pokud vůbec byly, se staral většinou sám Reed a trochu mi
u toho pĹ™ipomĂnal Neila Younga – jednoduchĂ˝ vyhrávky
a ohýbaný tóny opakoval třeba desetkrát, než se dostal
přesně k tomu tvaru, kterej chtěl. A když jsme
u Younga, tak jsem si během koncertu několikrát vybavil jeho
koncert s Pearl Jam pĹ™ed jedenácti lety –
hlasitějšà vystoupenà jsem od tý doby neabsolvoval,
až dneska. Pankáč, kterej seděl na sedadle cca 2 metry ode
mě, to v půlce nevydržel a narval si nějaký špunty do
ušĂ. BlahoĹ™eÄŤena budiĹľ moje bubenická hluchota, já
jsem si uĹľĂval.
A propos, sedadla. Je hodně nezvyklý sedět na takovýhle
muzice v kongresovejch kĹ™esĂlkách a zprvu mi to dost vadilo,
pak jsem si ale zvyknul a možná to bylo dobře. Jednak bylo
z kĹ™esla (mÄ›l jsem 5. Ĺ™adu) vidÄ›t mnohem lĂp neĹľ
z kterýkoli plochy, druhak se člověk mohl soustředit na
texty. MĂsty jsem mÄ›l pocit, Ĺľe Reed vybĂral skladby
hlavnÄ› podle nich – konalo se klasickĂ˝ vyprávÄ›nĂ
pĹ™ĂbÄ›hĹŻ zoufalcĹŻ z New Yorku, ale taky pár
hoĹ™kejch ĂştokĹŻ na všechno okolo a mnoho osobnĂch
vĂ˝povÄ›dĂ zaloĹľenĂ˝ch na známĂ©m heslu „optimismus
je nedostatek informacÓ. Celej koncert tak po textový
stránce působil hodně kompaktně.
K vrcholům vystoupenà určitě patřila dylanovitá
záležitost The Day John Kennedy Died, taky ploužáček Tell It to
Your Heart (nebyla jediná, ve který si Saunders vyšvihl pěvecký
sĂłlo naprosto dokonalou fistulkou – ten by snad mohl zastat Clare Tory
ve floydĂ The Great Gig in the Sky. No dobĹ™e, pĹ™ehánĂm,
ale jenom trošku…), Rock Minuet s vĂ˝bornou rytmickou
pasážà pro dvÄ› basy a bubny, pĹ™ĂpadnÄ› rychlovka
My Red Joystick nebo finálnĂ pĹ™edpĹ™Ădavková Who Am
I? z projektu Raven. Reed hrál novÄ›jšĂ
i staršà vÄ›ci, ale vybĂral si spĂš ty
mĂn známĂ˝ a vÄ›tšinou hodnÄ›, hodnÄ› pĹ™itvrzoval.
MÄ› snad nejvĂc dostala Why Do You Talk, jednak kvĹŻli
geniálnÄ› hnusnĂ˝mu textu („Why do you talk, why do you waste
time? / Saying the same old things, it should be a crime / You never listen,
instead you stammer / As though you're interesting, and full of glamour“),
ale snad ještÄ› vĂc kvĹŻli uĹľ popisovanĂ˝mu dĹŻrazu na
kapelnà rytmickej nářez, ve kterým nikdo neexhiboval, ale
pĂsniÄŤka jela snad deset minut silou tankovĂ˝ brigády
u Kurska. Žádná soft verze jako na živáku Perfect Night,
tady se hrálo, jak Ĺ™Ăká KateĹ™ina Neumannová, na
krev.
Na to, že je Reedovi nějakejch 65, podal naprosto fantastickej
vĂ˝kon. Na rozdĂl od spousty jinejch koncertĹŻ jsem nemÄ›l ani
chvĂli pocit, Ĺľe hraje ÄŤlovÄ›k ĹľijĂcĂ tak jako
mnoho starejch pĂsniÄŤkářů hlavnÄ› z minulosti.
Naopak, na pódiu stál nadupanej muzikant, kterej má pořád co
Ĺ™Ăct. PĹ™itom se královsky bavil, dÄ›lal srandiÄŤky
všude okolo, nebyl zdaleka tak studenej, jak se o něm někdy
pĂše.
Na známĂ˝ vÄ›ci došlo aĹľ v pĹ™Ădavkách a Reed
s kapelou při nich Pakul definitivně zbořili. Lidi se narvali
dopředu před sedačky a začali řádit jak v klasickým
klubu, hrála se Sweet Jane, Walk on the Wild Side a nakonec, po hodně
dlouhĂ˝ pauze, Dirty Boulevard, ÄŤĂmĹľ došlo i na mĂ˝
milovanĂ˝ album New York (1989). Pak jsem vypad z Pakulu do zimy a uĹľ
mi nepřipadala tak hnusná, resp. měl jsem pocit, že na mě
nemá. Koncert byl úžasnej – pokud ho má Clapton, PapriÄŤky
nebo Värtinää v mý soukromý koncertparádě za rok
2006 překonat, musej se hodně snažit.