
Sting & Royal Philharmonic Orchestra, Praha
Monday, October 4th, 2010
NenĂ to ĂşplnÄ› ÄŤerstvá zpráva, ale dĹ™Ăv to
v návalu práce nešlo. Takže: stejně jako cca
15 tisĂc dalšĂch lidĂ jsme v našvihanĂ˝
vysočanský hale viděli Stinga se symfoñákem. Desku Symphonicity,
která před světovým turné vznikla, jsme si zcela
záměrně ani jednou nepustili, abychom nepřišli
o pĹ™ekvapenĂ. PĹ™ed akcĂ jsem si mnohokrát
vzpomněl na březnovýho Gabriela s podobným ansámblem
v BerlĂnÄ›, coĹľ dodnes povaĹľuju za jeden
z nejvÄ›tšĂch koncertnĂch zážitkĹŻ
v ĹľivotÄ›, a Ĺ™Ăkal jsem si, jestli Sting bude
srovnatelně odvážnej v aranžmá notoricky známých
vÄ›cĂ, nebo jestli pĹŻjde o kýčovitou cukrkandlovou
smyÄŤcovou vatu ve stylu Metalliky apod…
ÄŚelist mi spadla uĹľ pĹ™i prvnĂ pĂsni – If
I Ever Lose My Faith in You. Jedna z nejtěžšĂch
vÄ›cĂ, kterou Sting kdy udÄ›lal – jsem lĂnej
poÄŤĂtat, o kolik tĂłnĹŻ v tĂ˝ frázi na
začátku refrénu vyleze, ale o hodně a sakra vysoko. Copak se,
sakra, tohle dá takhle na začátek zvládnout v 59 letech?
No, dá, a bez chyby. Vzpomněl jsem si na koncerty (tehdy) mnohem
mladšĂch kapel a zpÄ›vákĹŻ, kterĂ˝ v mládĂ
hodnÄ› bazĂrovali na hlasovĂ˝ virtuozitÄ›. Jethro Tull, Deep
Purple, Robert Plant a bĹŻhvĂkdo ještÄ›. Všechno jen odlesk
minulosti. Tady jsem měl (podobně jako u toho Gabriela) pocit,
Ĺľe ÄŤĂm staršĂ, tĂm lepšĂ.
Parádnà začátek.
Od začátku bylo jasný, že tenhle koncert nebude tak
pĹ™evratnej jako zmĂnÄ›nej Gabriel – ten dal celĂ˝mu
turnĂ© název „No Drums, No Guitars“ a vyuĹľĂvá tak
jen tradiÄŤnĂch nástrojĹŻ. Sting naproti tomu bicĂ
i kytary má, orchestr za nĂm vlastnÄ› jen doplñuje
klasickou kapelu. Zpočátku se zdálo, že s dirigentem Stevenem
Mercuriem vybrali hlavně věci, který si o symfonický
pĹ™earanĹľovánĂ samy Ĺ™Ăkaly – Every Little Thing
She Does Is Magic nebo Englishman in New York zněly výtečně, ale
nepřekvapivě. Pro mě přišel prvnà vrchol
s Roxanne, která mÄ› na poslednĂch StingovĂ˝ch koncertech
moc nebavila, ale tady byla parádnĂ. Tvrdej rytmus originálu
úplně zmizel, smyčce to hrály jako tango (inspirace Moulin Rouge?),
bÄ›hem celĂ˝ pĂsnÄ› vlastnÄ› vĹŻbec nedošlo na refrĂ©n.
PodobnÄ› vynikla má oblĂbená „murder ballad“
I Hung My Head – opÄ›t ĂşspornĂ˝ aranĹľmá, kdy jedinej
pořádnej úder na virbl fakt nahnal husà kůži.
A monumentálnĂ Russians, kterĂ˝ by se lĂbili
i Prokofjevovi. Do poločasový přestávky si Sting vybral
i povinnej pĹ™ĂdÄ›l slaďákĹŻ, kterĂ˝ by si pro
mě mohl odpustit, ale ohlas měly velkej (When We Dance, Fields of Gold).
Nicméně těsně před pauzou přišel dalšà (pro
mÄ› moĹľná nejvÄ›tšĂ) vrchol – punkovka Next to You
z prvnĂho alba. Dokážete si pĹ™edstavit, jak osmitaktovĂ˝
kytarový sólo ve zběsilým tempu hraje symfoñák ve stylu
„mexická vlna“ podle toho, kde kdo sedĂ, tedy postupnÄ›
napřed housle, pak dřevěný dechy, žestě a nakonec cella a
dokonale to sedne, ač na každou skupinu vybyde pár vteřin?
Neuvěřitelný.
Po přestávce koncert gradoval. Hned na začátek má milovaná
A Thousand Years, pak vynikajĂcĂ Moon Over Bourbon Street
s autenticky horrorovou filmovou muzikou a Stingovým skvělým
sólem na theremin, neméně skvělá Whenever I Say Your Name,
ve finále King of Pain a Every Breath You Take a
v pĹ™ĂdavcĂch tĹ™eba Desert Rose – vše bez
chyby. CelkovÄ› to bylo ĂşplnÄ› jinĂ˝ neĹľ ten Gabriel –
dobře, ne tak revolučnà v aranžmá, ale zase na druhou
stranu třeba takovej skupinovej odvaz jako v Next to You jsem
ještě neviděl. U člověka, kterej by už do konce
života mohl hrát s jednou kapelou a lidi by na něj chodili
stejně, je takováhle snaha o něco novýho skvělá, a na
celou halu bylo vidÄ›t, jak to hlavnĂho aktĂ©ra i všechny
ostatnĂ bavĂ. VĂ˝bornej koncert a bez diskuse jedna
z akcĂ roku.
NenĂ to ĂşplnÄ› ÄŤerstvá zpráva, ale dĹ™Ăv to v návalu práce nešlo. TakĹľe: stejnÄ› jako cca 15 tisĂc dalšĂch lidĂ jsme v našvihanĂ˝ vysoÄŤanskĂ˝ hale vidÄ›li Stinga se symfoñákem. Desku Symphonicity, která pĹ™ed svÄ›tovĂ˝m turnĂ© vznikla, jsme si zcela zámÄ›rnÄ› ani jednou nepustili, abychom nepĹ™išli o pĹ™ekvapenĂ. PĹ™ed akcĂ jsem si mnohokrát vzpomnÄ›l na bĹ™eznovĂ˝ho Gabriela s podobnĂ˝m ansámblem v BerlĂnÄ›, coĹľ dodnes povaĹľuju za jeden z nejvÄ›tšĂch koncertnĂch zážitkĹŻ v ĹľivotÄ›, a Ĺ™Ăkal jsem si, jestli Sting bude srovnatelnÄ› odvážnej v aranĹľmá notoricky známĂ˝ch vÄ›cĂ, nebo jestli pĹŻjde o kýčovitou cukrkandlovou smyÄŤcovou vatu ve stylu Metalliky apod…
ÄŚelist mi spadla uĹľ pĹ™i prvnĂ pĂsni – If I Ever Lose My Faith in You. Jedna z nejtěžšĂch vÄ›cĂ, kterou Sting kdy udÄ›lal – jsem lĂnej poÄŤĂtat, o kolik tĂłnĹŻ v tĂ˝ frázi na začátku refrĂ©nu vyleze, ale o hodnÄ› a sakra vysoko. Copak se, sakra, tohle dá takhle na začátek zvládnout v 59 letech? No, dá, a bez chyby. VzpomnÄ›l jsem si na koncerty (tehdy) mnohem mladšĂch kapel a zpÄ›vákĹŻ, kterĂ˝ v mládĂ hodnÄ› bazĂrovali na hlasovĂ˝ virtuozitÄ›. Jethro Tull, Deep Purple, Robert Plant a bĹŻhvĂkdo ještÄ›. Všechno jen odlesk minulosti. Tady jsem mÄ›l (podobnÄ› jako u toho Gabriela) pocit, Ĺľe ÄŤĂm staršĂ, tĂm lepšĂ. ParádnĂ začátek.
Od začátku bylo jasnĂ˝, Ĺľe tenhle koncert nebude tak pĹ™evratnej jako zmĂnÄ›nej Gabriel – ten dal celĂ˝mu turnĂ© název „No Drums, No Guitars“ a vyuĹľĂvá tak jen tradiÄŤnĂch nástrojĹŻ. Sting naproti tomu bicĂ i kytary má, orchestr za nĂm vlastnÄ› jen doplñuje klasickou kapelu. Zpočátku se zdálo, Ĺľe s dirigentem Stevenem Mercuriem vybrali hlavnÄ› vÄ›ci, kterĂ˝ si o symfonickĂ˝ pĹ™earanĹľovánĂ samy Ĺ™Ăkaly – Every Little Thing She Does Is Magic nebo Englishman in New York znÄ›ly vĂ˝teÄŤnÄ›, ale nepĹ™ekvapivÄ›. Pro mÄ› pĹ™išel prvnĂ vrchol s Roxanne, která mÄ› na poslednĂch StingovĂ˝ch koncertech moc nebavila, ale tady byla parádnĂ. Tvrdej rytmus originálu ĂşplnÄ› zmizel, smyÄŤce to hrály jako tango (inspirace Moulin Rouge?), bÄ›hem celĂ˝ pĂsnÄ› vlastnÄ› vĹŻbec nedošlo na refrĂ©n. PodobnÄ› vynikla má oblĂbená „murder ballad“ I Hung My Head – opÄ›t ĂşspornĂ˝ aranĹľmá, kdy jedinej pořádnej Ăşder na virbl fakt nahnal husĂ kĹŻĹľi. A monumentálnĂ Russians, kterĂ˝ by se lĂbili i Prokofjevovi. Do poloÄŤasovĂ˝ pĹ™estávky si Sting vybral i povinnej pĹ™ĂdÄ›l slaďákĹŻ, kterĂ˝ by si pro mÄ› mohl odpustit, ale ohlas mÄ›ly velkej (When We Dance, Fields of Gold). NicmĂ©nÄ› tÄ›snÄ› pĹ™ed pauzou pĹ™išel dalšà (pro mÄ› moĹľná nejvÄ›tšĂ) vrchol – punkovka Next to You z prvnĂho alba. Dokážete si pĹ™edstavit, jak osmitaktovĂ˝ kytarovĂ˝ sĂłlo ve zbÄ›silĂ˝m tempu hraje symfoñák ve stylu „mexická vlna“ podle toho, kde kdo sedĂ, tedy postupnÄ› napĹ™ed housle, pak dĹ™evÄ›nĂ˝ dechy, ĹľestÄ› a nakonec cella a dokonale to sedne, aÄŤ na kaĹľdou skupinu vybyde pár vteĹ™in? NeuvěřitelnĂ˝.
Po pĹ™estávce koncert gradoval. Hned na začátek má milovaná A Thousand Years, pak vynikajĂcĂ Moon Over Bourbon Street s autenticky horrorovou filmovou muzikou a StingovĂ˝m skvÄ›lĂ˝m sĂłlem na theremin, nemĂ©nÄ› skvÄ›lá Whenever I Say Your Name, ve finále King of Pain a Every Breath You Take a v pĹ™ĂdavcĂch tĹ™eba Desert Rose – vše bez chyby. CelkovÄ› to bylo ĂşplnÄ› jinĂ˝ neĹľ ten Gabriel – dobĹ™e, ne tak revoluÄŤnĂ v aranĹľmá, ale zase na druhou stranu tĹ™eba takovej skupinovej odvaz jako v Next to You jsem ještÄ› nevidÄ›l. U ÄŤlovÄ›ka, kterej by uĹľ do konce Ĺľivota mohl hrát s jednou kapelou a lidi by na nÄ›j chodili stejnÄ›, je takováhle snaha o nÄ›co novĂ˝ho skvÄ›lá, a na celou halu bylo vidÄ›t, jak to hlavnĂho aktĂ©ra i všechny ostatnĂ bavĂ. VĂ˝bornej koncert a bez diskuse jedna z akcĂ roku.