
DávnĂkovĂ©, Ĺ vandovo divadlo
Wednesday, March 25th, 2009
Zase jednou Švandovo divadlo, tentokrát autorská hra
zdejšĂho kmenovĂ©ho reĹľisĂ©ra Michaela Langa (na jeho punkovou
kapelu Masomlejn jsme chodili v 80. letech na Chmelnici).
„GrotesknĂ thriller s prvky fantasy“ vyprávĂ
v podstatě o hledánà a znovushledánà jedné
rodiny, až na to, že to nenà rodina ledajaká – ač to
na prvnà pohled nenà poznat, nejsou to tak úplně lidé,
Ĺ™ĂkajĂ si DávnĂkovĂ©, pocházejĂ ze
starýho Egypta, v současnosti mluvà po šlonzácku (jako
v JablunkovÄ› a okolĂ) a mĂsto umĂránĂ se
měnà v ptáky a odlétajà kamsi. Když se to
napĂše takhle, mohla by z toho bĂ˝t poetická pohádka nebo
taky horror, Švandům se ale až překvapivě dobře povedlo
vybalancovat akÄŤnĂ dÄ›j (mĂsty docela drsnej) se skvÄ›lou
situaÄŤnĂ a jazykovou komikou, takĹľe se hodnÄ› veselĂ˝
pasáže stĹ™Ădaj s momenty, kdy smĂch tuhne na
rtech… to mám rád. AtmosfĂ©rou a koneckoncĹŻ i tĂ©matem
to obÄŤas docela pĹ™ipomĂná Gaimanova Sandmana, chvĂlema
zase Addamsovu rodinu a v jistĂ˝ch pasážĂch tĹ™eba
i Dogville. Kdo chce, může se celou dobu bavit velmi slušně
odsĂ˝pajĂcĂm dÄ›jem, zároveñ je ale i o ÄŤem
přemýšlet – třeba o tom, jak je
obtĂĹľnĂ˝/nemoĹľnĂ˝ uniknout vlastnĂm koĹ™enĹŻm
dokonce i v tom pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe je pĹ™ed vámi
ĂşspěšnÄ› utajili. VĂ˝bornĂ˝ vĂ˝kony podávajĂ
(mnÄ› doteÄŹ zcela neznámĂ) herci, lĂbila se nám
i scĂ©na a skvÄ›lá je i hudba z dĂlny samotnĂ©ho
autora/reĹľisĂ©ra. Pro mÄ› zkrátka jedno z nejlepšĂch
divadelnĂch pĹ™ekvapenĂ za poslednĂ dobu.
Zase jednou Ĺ vandovo divadlo, tentokrát autorská hra zdejšĂho kmenovĂ©ho reĹľisĂ©ra Michaela Langa (na jeho punkovou kapelu Masomlejn jsme chodili v 80. letech na Chmelnici). „GrotesknĂ thriller s prvky fantasy“ vyprávĂ v podstatÄ› o hledánĂ a znovushledánĂ jednĂ© rodiny, aĹľ na to, Ĺľe to nenĂ rodina ledajaká – aÄŤ to na prvnĂ pohled nenĂ poznat, nejsou to tak ĂşplnÄ› lidĂ©, Ĺ™ĂkajĂ si DávnĂkovĂ©, pocházejĂ ze starĂ˝ho Egypta, v souÄŤasnosti mluvĂ po šlonzácku (jako v JablunkovÄ› a okolĂ) a mĂsto umĂránĂ se mÄ›nĂ v ptáky a odlĂ©tajĂ kamsi. KdyĹľ se to napĂše takhle, mohla by z toho bĂ˝t poetická pohádka nebo taky horror, Ĺ vandĹŻm se ale aĹľ pĹ™ekvapivÄ› dobĹ™e povedlo vybalancovat akÄŤnĂ dÄ›j (mĂsty docela drsnej) se skvÄ›lou situaÄŤnĂ a jazykovou komikou, takĹľe se hodnÄ› veselĂ˝ pasáže stĹ™Ădaj s momenty, kdy smĂch tuhne na rtech… to mám rád. AtmosfĂ©rou a koneckoncĹŻ i tĂ©matem to obÄŤas docela pĹ™ipomĂná Gaimanova Sandmana, chvĂlema zase Addamsovu rodinu a v jistĂ˝ch pasážĂch tĹ™eba i Dogville. Kdo chce, mĹŻĹľe se celou dobu bavit velmi slušnÄ› odsĂ˝pajĂcĂm dÄ›jem, zároveñ je ale i o ÄŤem pĹ™emýšlet – tĹ™eba o tom, jak je obtĂĹľnĂ˝/nemoĹľnĂ˝ uniknout vlastnĂm koĹ™enĹŻm dokonce i v tom pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe je pĹ™ed vámi ĂşspěšnÄ› utajili. VĂ˝bornĂ˝ vĂ˝kony podávajĂ (mnÄ› doteÄŹ zcela neznámĂ) herci, lĂbila se nám i scĂ©na a skvÄ›lá je i hudba z dĂlny samotnĂ©ho autora/reĹľisĂ©ra. Pro mÄ› zkrátka jedno z nejlepšĂch divadelnĂch pĹ™ekvapenĂ za poslednĂ dobu.