Archive for May, 2011

h1

Four Seasons Tour aka Nízké Tatry 2011

Saturday, May 28th, 2011

Nějak jsem tu opomenul zmínit nedávnou čtyřdenní výpravu do Nízkých Tater, tedy tak činím se zpožděním, byla totiž skutečně výživná. Zejména pak její úvodní část – nocleh ve vymrzlým dřevěným bivaku na Hiadelským sedle, během něhož nám veškerá voda ve flaškách zmrzla na šutr, následně noční stoupání na východovku na Prašivou a cca třicetikilometrovej pochod nahoru dolů až na Kamennou chatu pod Chopkom. Jak název akce napovídá, příroda si s náma pohrála opravdu slušně, kromě zmíněnýho nočního mrazu jsme zažili v podstatě všechny polohy počasí od sněhový vánice až po polední hřebenový vedro. Turisticky i fotograficky to ovšem stálo za to. Díky všem účastníkům (Hanka, Karel, Lukáš, Martin, Pepčok, Štěpán), fotky zde (odshora po Ominous 2, pak už je to starší).

h1

Sade, 14. 5. 2011

Tuesday, May 17th, 2011

Sade jsem hodně poslouchal kdysi na střední škole (tehdy měla venku první dvě desky, Diamond Life a Promise) a pak mi nějak sešla z uší, byť se mi to pořád líbilo. Jarmila ji má nicméně ráda velmi, poslouchá ji často a právě díky ní jsme se minulou sobotu vypravili do Vysočan. Čekal jsem příjemnej večer plnej vzpomínek na mládí a doufal jsem, že to nebude „ušlechtilá nuda“ (copyright tehdejší skorospolužák Ondra Bezr).

Všechno začala předkapela Jolly Boys z Jamajky, která sice hrála do hodně studený atmosféry (hala se teprve plnila), ale muzikantům to očividně vůbec nevadilo. A my jen zírali. Dědové s dready i bez vypadali jak starší a vypitější braši Keithe Richardse (hned po návratu jsem zapátral, jestli někdo fakt nehrál ve Wingless Angels… nehrál) a šlo jim to parádně. Kytara, banjo, maracas, taková divná ostruněná krabice místo basy a bicí, k tomu repertoár dílem vlastní, dílem klasiky typu Perfect Day nebo Passenger, to vše v krásně uvolněným stylu mento (trochu jako cajun, ale ještě ležérnější). Paráda. Jestli fakt přijedou na samostatnej koncert, jak slibovali, rozhodně to stojí za návštěvu.

No a po pauze se otevřelo několik dveří v podlaze pódia a zespodu vyjela Sade z kapelou. A od prvních tónů bylo jasný, že tohle tedy žádnej soft-pop nebude – takhle vibrující podlahu od basů jsem dlouho necítil. Už při první písni (Soldier of Love z poslední stejnojmenný desky) bylo jasný, jak bude koncert vypadat – dvoje vcelku tvrdý a razantní bicí a basa zněly jak stroje a hodně mi tím připomněly rytmiku Petera Gabriela, nad tím jednoduchý piano, dvě kytary, vynikající jazzovej saxofon, občas flétna a sbory. A nad tím vším suverénní zpěv Sade, která je v padesáti snad lepší než v pětadvaceti. Nikdo se nikam necpal, pánové muzikanti si vzájemně dávali prostor a skvěle se vyžívali v dynamických zvratech – ševelení v pianissimu střídaly hardrockový kytarový riffy, za který by se nemusel stydět ani Jimmy Page. A až na občasný zjemnění v tišších skladbách (těch ale moc nebylo) se kapela tohohle schématu držela celej koncert, čili kdo přišel na barovej pop, asi dost koukal. Já teda koukal taky, ale nadšeně – tohle jsem fakt nečekal.

Co se setlistu týče, hrála Sade v podstatě největší hity, takže se vcelku chytal i nesystematickej posluchač jako já. Kromě výbornýho úvodu bych vypíchl dynamicky mimořádně povedenou Is It a Crime, skvělou Smooth Operator s perfektní jazzovou vložkou se změnou tempa, zpěvaččinu exhibici v Jezebel, nářez Nothing Can Come Between Us a tak. Vše vygradovalo před závěrem s Pearls (tady si kapela dala pauzu a Sade zpívala na halfplayback, ale fantasticky, takže to nevadilo), No Ordinary Love a By Your Side – asi nejlepší tři věci koncertu, aspoñ pro mě. Vše dotvářela uměřená, ale překvapivě propracovaná vizuální show – nejzajímavější byla poloprůsvitná opona, která se občas spustila před pódium, takže kapela připomínala stínový divadlo. Moc hezký.

Čekal jsem „jen“ příjemnej večer a dočkal se jednoho z nejlepších koncertů posledních let. Snad jen texty byly trochu prostší – co začali Beatles s “Love, love me do, you know I love you…“, to Sade víceméně dokončila. Ale co, aspoñ bylo víc prostoru na poslouchání muziky. O to víc mě překvapilo, jak jednotvárně o koncertě psaly domácí noviny – podle recenzentů či recenzentek šlo hlavně o romantický zážitek (už ty titulky: Hynku, Viléme, Jarmilo, Sade, případně Láska na čtyři či Pražské ženy své Sade rozuměly, romantika hrála prim – uf) a nejdůležitější bylo, kolikrát se Sade za večer převlékla. O muzice se nepsalo skoro nikde, jako kdyby novináře ani nezajímala. No nevím – já viděl nadupanou kapelu se skvělými muzikanty a famózní zpěvačkou a jsem tomu rád.