
Srdce temnoty, Divadlo Komedie
Saturday, January 21st, 2012
Divadlo s ponÄ›kud paradoxnĂm názvem (nejvĂc
komediálnĂch prvkĹŻ jsem v nÄ›m zatĂm vidÄ›l asi
v Kafkově Procesu, což věru nenà žádná
řachanda) se pustilo do adaptace klasického románu Josepha Conrada,
který stejně všichni znajà hlavně coby film Apocalypse Now
od Coppoly. Jde o jeden z poslednĂch poÄŤinĹŻ
souÄŤasnĂ˝ho souboru pĹ™ed letnĂm rozpuštÄ›nĂm a
pokud vám nevadĂ těžšà podĂvaná,
utĂkejte na to.
Pro ty, kdo to neznajĂ, rychlej Ăşvod do dÄ›je: voják Marlowe
dostane Ăşkol proniknout do africkĂ˝ (u Coppoly vietnamskĂ˝)
dĹľungle a odchytit tam zbÄ›hlĂ˝ho plukovnĂka Kurtze, kterej si
tam vybudoval soukromý impérium a stal se pro domorodce
něčĂm mezi králem a bohem. Ăškol je to ponÄ›kud
nestandardnĂ a všem z toho postupnÄ› zaÄŤĂná
vĂce ÄŤi mĂ©nÄ›, ale spĂš vĂce, hrabat.
Co je dobrý vědět: režisér David Jařab se rozhodně
nepustil do pietnĂho oprášenĂ pĹŻvodnĂho románu,
tĂm mĂ©nÄ› filmu. Ono by to ani moc nešlo. V ConradovÄ›
originálu z roku 1899 je Srdce temnoty hlavně drsná
výpověď o střetu západnà civilizace a africký
divočiny v době, kdy na mapách byla ještě spousta lvů a
výprava do džungle v Kongu byla skutečně o tělesný
i duševnĂ zdravĂ. Coppola pĹ™enesl dÄ›j do války
ve Vietnamu a spojil tak exotickĂ˝ prostĹ™edĂ se situacĂ,
která je už z podstaty meznà a leckterým úchylkám se
v nĂ velmi dobĹ™e daĹ™Ă. To je sice efektnĂ a
silný, ale taky dosti nepřenosný. Pokud Jařab chtěl, aby jeho
hra oslovila lidi i jinak neĹľ jako vzpomĂnka na knihu/film,
nemohl vyuĹľĂt ani jedno z tÄ›chhle pojetà –
válka v džungli tu nenà relevantnà a exotika už
v dnešnĂm svÄ›tÄ› skoro neexistuje,
v sebedivoÄŤejšà zemi tĹ™etĂho svÄ›ta vás do
pĹŻl hodiny ubytujou v hotelu s teplou sprchou a nabĂdnou
kulturnĂ program. Co s tĂm? Inu, staÄŤĂ obrátit
celej pĹ™ĂbÄ›h introvertnÄ› dovnitĹ™ a zbyde vám po
ÄŤertech silná vĂ˝pověď o šĂlenstvĂ
z odlouÄŤenĂ od spoleÄŤnosti a odtrĹľenĂ od hodnot,
kterĂ˝ všichni okolo vás sdĂlĂ. K tomu ovšem
mĹŻĹľe dojĂt ĂşplnÄ› stejnÄ› v ÄŤinžáku na
Žižkově jako v Kongu. Exotický prostředà je proto
u Jařaba jen zlehka a nenásilně nahozená kulisa, to
dĹŻleĹľitĂ˝ z pĹ™ĂbÄ›hu se mĹŻĹľe stát komukoli
kdekoli. Jařab dokonce oslabil i leitmotiv původnà verze, tj.
to, že si Kurtz podmanil domorodce z cizà kultury – tady
sice obÄŤas vystupuje nemluvĂcĂ ÄŤernoch, ale hlavnĂ
patolĂzalská dvojka jsou „normálnĂ“
bÄ›loši ponÄ›kud úřednickĂ˝, leÄŤ standardnĂ
vizáže a projevu. A co teda hra vlastnÄ› Ĺ™Ăká? 1)
Z pocitu vlastnà důležitosti a výjimečnosti se lze
zbláznit velmi snadno. 2) Je snadný a zároveñ nebezpečný
podlehnout něčĂmu charismatu, zapomenout na vlastnĂ
kritickej rozum a následovat onu autoritu bez pĹ™emýšlenĂ.
NebezpeÄŤnĂ˝ proto, Ĺľe ÄŤlovÄ›ku dĹ™Ăv nebo pozdÄ›ji
spadnou klapky z očà a pak většinou následuje
nějaká vypjatá (až krvavá) reakce. Obě informace jsou sakra
cennĂ˝ i tady a teÄŹ, Kongo nekongo.
A ještÄ› jedna vÄ›c: hroznÄ› se mi lĂbĂ, jak
v Komedii pracujou s fyzickĂ˝m herectvĂm na pĂłdiu.
Nějak jsme se po představenà shodli, že jiný pražský
divadla, do kterĂ˝ch chodĂme (ÄŚinoherák, Dejvice, Ĺ vanda,
Dlouhá atd.) majà výraz postavenej hlavně na konverzaci, tady
se ovšem nebojĂ hrát všemi Ăşdy (v pĹ™ĂpadÄ›
Romana Zacha alias Kurtze opravdu všemi). Odvážné a sympatické.
Tohohle divadla bude škoda.
Divadlo s ponÄ›kud paradoxnĂm názvem (nejvĂc komediálnĂch prvkĹŻ jsem v nÄ›m zatĂm vidÄ›l asi v KafkovÄ› Procesu, coĹľ vÄ›ru nenà žádná Ĺ™achanda) se pustilo do adaptace klasickĂ©ho románu Josepha Conrada, kterĂ˝ stejnÄ› všichni znajĂ hlavnÄ› coby film Apocalypse Now od Coppoly. Jde o jeden z poslednĂch poÄŤinĹŻ souÄŤasnĂ˝ho souboru pĹ™ed letnĂm rozpuštÄ›nĂm a pokud vám nevadĂ těžšà podĂvaná, utĂkejte na to.
Pro ty, kdo to neznajĂ, rychlej Ăşvod do dÄ›je: voják Marlowe dostane Ăşkol proniknout do africkĂ˝ (u Coppoly vietnamskĂ˝) dĹľungle a odchytit tam zbÄ›hlĂ˝ho plukovnĂka Kurtze, kterej si tam vybudoval soukromĂ˝ impĂ©rium a stal se pro domorodce něčĂm mezi králem a bohem. Ăškol je to ponÄ›kud nestandardnĂ a všem z toho postupnÄ› zaÄŤĂná vĂce ÄŤi mĂ©nÄ›, ale spĂš vĂce, hrabat.
Co je dobrĂ˝ vÄ›dÄ›t: reĹľisĂ©r David JaĹ™ab se rozhodnÄ› nepustil do pietnĂho oprášenĂ pĹŻvodnĂho románu, tĂm mĂ©nÄ› filmu. Ono by to ani moc nešlo. V ConradovÄ› originálu z roku 1899 je Srdce temnoty hlavnÄ› drsná vĂ˝pověď o stĹ™etu západnĂ civilizace a africkĂ˝ divoÄŤiny v dobÄ›, kdy na mapách byla ještÄ› spousta lvĹŻ a vĂ˝prava do dĹľungle v Kongu byla skuteÄŤnÄ› o tÄ›lesnĂ˝ i duševnĂ zdravĂ. Coppola pĹ™enesl dÄ›j do války ve Vietnamu a spojil tak exotickĂ˝ prostĹ™edĂ se situacĂ, která je uĹľ z podstaty meznĂ a leckterĂ˝m Ăşchylkám se v nĂ velmi dobĹ™e daĹ™Ă. To je sice efektnĂ a silnĂ˝, ale taky dosti nepĹ™enosnĂ˝. Pokud JaĹ™ab chtÄ›l, aby jeho hra oslovila lidi i jinak neĹľ jako vzpomĂnka na knihu/film, nemohl vyuĹľĂt ani jedno z tÄ›chhle pojetà – válka v dĹľungli tu nenĂ relevantnĂ a exotika uĹľ v dnešnĂm svÄ›tÄ› skoro neexistuje, v sebedivoÄŤejšà zemi tĹ™etĂho svÄ›ta vás do pĹŻl hodiny ubytujou v hotelu s teplou sprchou a nabĂdnou kulturnĂ program. Co s tĂm? Inu, staÄŤĂ obrátit celej pĹ™ĂbÄ›h introvertnÄ› dovnitĹ™ a zbyde vám po ÄŤertech silná vĂ˝pověď o šĂlenstvĂ z odlouÄŤenĂ od spoleÄŤnosti a odtrĹľenĂ od hodnot, kterĂ˝ všichni okolo vás sdĂlĂ. K tomu ovšem mĹŻĹľe dojĂt ĂşplnÄ› stejnÄ› v ÄŤinžáku na Ĺ˝iĹľkovÄ› jako v Kongu. ExotickĂ˝ prostĹ™edĂ je proto u JaĹ™aba jen zlehka a nenásilnÄ› nahozená kulisa, to dĹŻleĹľitĂ˝ z pĹ™ĂbÄ›hu se mĹŻĹľe stát komukoli kdekoli. JaĹ™ab dokonce oslabil i leitmotiv pĹŻvodnĂ verze, tj. to, Ĺľe si Kurtz podmanil domorodce z cizĂ kultury – tady sice obÄŤas vystupuje nemluvĂcĂ ÄŤernoch, ale hlavnĂ patolĂzalská dvojka jsou „normálnĂ“ bÄ›loši ponÄ›kud úřednickĂ˝, leÄŤ standardnĂ vizáže a projevu. A co teda hra vlastnÄ› Ĺ™Ăká? 1) Z pocitu vlastnĂ dĹŻleĹľitosti a vĂ˝jimeÄŤnosti se lze zbláznit velmi snadno. 2) Je snadnĂ˝ a zároveñ nebezpeÄŤnĂ˝ podlehnout něčĂmu charismatu, zapomenout na vlastnĂ kritickej rozum a následovat onu autoritu bez pĹ™emýšlenĂ. NebezpeÄŤnĂ˝ proto, Ĺľe ÄŤlovÄ›ku dĹ™Ăv nebo pozdÄ›ji spadnou klapky z oÄŤĂ a pak vÄ›tšinou následuje nÄ›jaká vypjatá (aĹľ krvavá) reakce. ObÄ› informace jsou sakra cennĂ˝ i tady a teÄŹ, Kongo nekongo.
A ještÄ› jedna vÄ›c: hroznÄ› se mi lĂbĂ, jak v Komedii pracujou s fyzickĂ˝m herectvĂm na pĂłdiu. NÄ›jak jsme se po pĹ™edstavenĂ shodli, Ĺľe jinĂ˝ praĹľskĂ˝ divadla, do kterĂ˝ch chodĂme (ÄŚinoherák, Dejvice, Ĺ vanda, Dlouhá atd.) majĂ vĂ˝raz postavenej hlavnÄ› na konverzaci, tady se ovšem nebojĂ hrát všemi Ăşdy (v pĹ™ĂpadÄ› Romana Zacha alias Kurtze opravdu všemi). OdvážnĂ© a sympatickĂ©. Tohohle divadla bude škoda.