Srdce temnoty, Divadlo Komedie
Saturday, January 21st, 2012
Divadlo s poněkud paradoxním názvem (nejvíc komediálních prvků
jsem v něm zatím viděl asi v Kafkově Procesu, což věru není
žádná řachanda) se pustilo do adaptace klasického románu Josepha Conrada,
který stejně všichni znají hlavně coby film Apocalypse Now od Coppoly. Jde
o jeden z posledních počinů současnýho souboru před letním
rozpuštěním a pokud vám nevadí těžší podívaná, utíkejte na to.
Pro ty, kdo to neznají, rychlej úvod do děje: voják Marlowe dostane úkol
proniknout do africký (u Coppoly vietnamský) džungle a odchytit tam
zběhlýho plukovníka Kurtze, kterej si tam vybudoval soukromý impérium a
stal se pro domorodce něčím mezi králem a bohem. Úkol je to poněkud
nestandardní a všem z toho postupně začíná více či méně, ale
spíš více, hrabat.
Co je dobrý vědět: režisér David Jařab se rozhodně nepustil do
pietního oprášení původního románu, tím méně filmu. Ono by to ani moc
nešlo. V Conradově originálu z roku 1899 je Srdce temnoty
hlavně drsná výpověď o střetu západní civilizace a africký
divočiny v době, kdy na mapách byla ještě spousta lvů a výprava do
džungle v Kongu byla skutečně o tělesný i duševní zdraví.
Coppola přenesl děj do války ve Vietnamu a spojil tak exotický prostředí
se situací, která je už z podstaty mezní a leckterým úchylkám se
v ní velmi dobře daří. To je sice efektní a silný, ale taky dosti
nepřenosný. Pokud Jařab chtěl, aby jeho hra oslovila lidi i jinak než
jako vzpomínka na knihu/film, nemohl využít ani jedno z těchhle pojetí
– válka v džungli tu není relevantní a exotika už v dnešním
světě skoro neexistuje, v sebedivočejší zemi třetího světa vás do
půl hodiny ubytujou v hotelu s teplou sprchou a nabídnou kulturní
program. Co s tím? Inu, stačí obrátit celej příběh introvertně
dovnitř a zbyde vám po čertech silná výpověď o šílenství
z odloučení od společnosti a odtržení od hodnot, který všichni okolo
vás sdílí. K tomu ovšem může dojít úplně stejně v činžáku
na Žižkově jako v Kongu. Exotický prostředí je proto u Jařaba
jen zlehka a nenásilně nahozená kulisa, to důležitý z příběhu se
může stát komukoli kdekoli. Jařab dokonce oslabil i leitmotiv původní
verze, tj. to, že si Kurtz podmanil domorodce z cizí kultury – tady
sice občas vystupuje nemluvící černoch, ale hlavní patolízalská dvojka
jsou „normální“ běloši poněkud úřednický, leč standardní vizáže
a projevu. A co teda hra vlastně říká? 1) Z pocitu vlastní
důležitosti a výjimečnosti se lze zbláznit velmi snadno. 2) Je snadný a
zároveñ nebezpečný podlehnout něčímu charismatu, zapomenout na vlastní
kritickej rozum a následovat onu autoritu bez přemýšlení. Nebezpečný
proto, že člověku dřív nebo později spadnou klapky z očí a pak
většinou následuje nějaká vypjatá (až krvavá) reakce. Obě informace
jsou sakra cenný i tady a teď, Kongo nekongo.
A ještě jedna věc: hrozně se mi líbí, jak v Komedii pracujou
s fyzickým herectvím na pódiu. Nějak jsme se po představení shodli,
že jiný pražský divadla, do kterých chodíme (Činoherák, Dejvice,
Švanda, Dlouhá atd.) mají výraz postavenej hlavně na konverzaci, tady se
ovšem nebojí hrát všemi údy (v případě Romana Zacha alias Kurtze
opravdu všemi). Odvážné a sympatické. Tohohle divadla bude škoda.
Divadlo s poněkud paradoxním názvem (nejvíc komediálních prvků jsem v něm zatím viděl asi v Kafkově Procesu, což věru není žádná řachanda) se pustilo do adaptace klasického románu Josepha Conrada, který stejně všichni znají hlavně coby film Apocalypse Now od Coppoly. Jde o jeden z posledních počinů současnýho souboru před letním rozpuštěním a pokud vám nevadí těžší podívaná, utíkejte na to.
Pro ty, kdo to neznají, rychlej úvod do děje: voják Marlowe dostane úkol proniknout do africký (u Coppoly vietnamský) džungle a odchytit tam zběhlýho plukovníka Kurtze, kterej si tam vybudoval soukromý impérium a stal se pro domorodce něčím mezi králem a bohem. Úkol je to poněkud nestandardní a všem z toho postupně začíná více či méně, ale spíš více, hrabat.
Co je dobrý vědět: režisér David Jařab se rozhodně nepustil do pietního oprášení původního románu, tím méně filmu. Ono by to ani moc nešlo. V Conradově originálu z roku 1899 je Srdce temnoty hlavně drsná výpověď o střetu západní civilizace a africký divočiny v době, kdy na mapách byla ještě spousta lvů a výprava do džungle v Kongu byla skutečně o tělesný i duševní zdraví. Coppola přenesl děj do války ve Vietnamu a spojil tak exotický prostředí se situací, která je už z podstaty mezní a leckterým úchylkám se v ní velmi dobře daří. To je sice efektní a silný, ale taky dosti nepřenosný. Pokud Jařab chtěl, aby jeho hra oslovila lidi i jinak než jako vzpomínka na knihu/film, nemohl využít ani jedno z těchhle pojetí – válka v džungli tu není relevantní a exotika už v dnešním světě skoro neexistuje, v sebedivočejší zemi třetího světa vás do půl hodiny ubytujou v hotelu s teplou sprchou a nabídnou kulturní program. Co s tím? Inu, stačí obrátit celej příběh introvertně dovnitř a zbyde vám po čertech silná výpověď o šílenství z odloučení od společnosti a odtržení od hodnot, který všichni okolo vás sdílí. K tomu ovšem může dojít úplně stejně v činžáku na Žižkově jako v Kongu. Exotický prostředí je proto u Jařaba jen zlehka a nenásilně nahozená kulisa, to důležitý z příběhu se může stát komukoli kdekoli. Jařab dokonce oslabil i leitmotiv původní verze, tj. to, že si Kurtz podmanil domorodce z cizí kultury – tady sice občas vystupuje nemluvící černoch, ale hlavní patolízalská dvojka jsou „normální“ běloši poněkud úřednický, leč standardní vizáže a projevu. A co teda hra vlastně říká? 1) Z pocitu vlastní důležitosti a výjimečnosti se lze zbláznit velmi snadno. 2) Je snadný a zároveñ nebezpečný podlehnout něčímu charismatu, zapomenout na vlastní kritickej rozum a následovat onu autoritu bez přemýšlení. Nebezpečný proto, že člověku dřív nebo později spadnou klapky z očí a pak většinou následuje nějaká vypjatá (až krvavá) reakce. Obě informace jsou sakra cenný i tady a teď, Kongo nekongo.
A ještě jedna věc: hrozně se mi líbí, jak v Komedii pracujou s fyzickým herectvím na pódiu. Nějak jsme se po představení shodli, že jiný pražský divadla, do kterých chodíme (Činoherák, Dejvice, Švanda, Dlouhá atd.) mají výraz postavenej hlavně na konverzaci, tady se ovšem nebojí hrát všemi údy (v případě Romana Zacha alias Kurtze opravdu všemi). Odvážné a sympatické. Tohohle divadla bude škoda.