
Walk the Line
Wednesday, August 9th, 2006
To nenà fér. V celý kinematografii snad neexistuje
většà klišé, než americký životopisný filmy.
KdyĹľ si tak vezmu pár vÄ›cĂ jen z poslednĂch let,
napadne mě třeba Čistá duše, Pollock, samozřejmě
Cinderella Man, klidně staršà Stoneovi The Doors, Ray a teď
Walk the Line (nešahat na Fridu, to je výjimka). Všechno je to
stejnĂ˝ – dÄ›tstvĂ vÄ›tšinou s nÄ›jakĂ˝m
traumatem, pak objevenĂ talentu, cesta nahoru, prĹŻser
v podobÄ› konfliktu geniálnĂho, leÄŤ labilnĂho
jedince s drsnou realitou, prohloubenĂ prĹŻseru pomocĂ
chlastu/drog/chudoby/schizofrenie etc., vytaĹľenĂ
z bryndy prostĹ™ednictvĂm milujĂcĂ bytosti,
ideálně manželky, a následně finálnà triumf (OK, mimo
The Doors :)). Jak Baťa cvičky. A přesto mě minimálně
tĹ™i poslednĂ ze jmenovanejch filmĹŻ praštily do palice –
ovšem jen a pouze dĂky muzice, pro kterou ÄŤlovÄ›k zapomene na
všechno ostatnĂ.
Walk the Line (aneb Ĺľivot a dĂlo Johnnyho Cashe
s obzvláštnĂm pĹ™ihlĂ©dnutĂm k jeho druhĂ©
manĹľelce June Carter) se podobá o rok staršĂmu Rayovi tak,
aĹľ to hezkĂ˝ nenĂ. JasnÄ›, do jistĂ˝ mĂry v tom
hraje roli podobná událost v ĹľivotÄ› obou geniálnĂch
muzikantĹŻ – obÄ›ma umĹ™el v dÄ›tskĂ˝m vÄ›ku
staršà a lepšà brácha a oba se s tĂm celej
život vyrovnávali. Jenže filmaři tenhle motiv akcentovali tak
naprosto shodným způsobem, až má člověk pocit, že se
dĂvá na remake stejnĂ˝ho filmu. JeštÄ› Ĺľe Cash má proti
Rayovi navĂc prudivĂ˝ho otce a netolerantnĂ vochechuli coby
prvnĂ manĹľelku, aspon nÄ›jak se lišĂ.
Jinak je Walk the Line mnohem vĂc love story a pĹ™itom je
učesanějšà než Ray, ale to je v podstatě jedno. To
hlavnĂ se totiĹľ odehrává v hudebnĂch
ÄŤĂslech. NevĂm jak ostatnĂ, ale mÄ› dostala uĹľ
pĹ™edstava koncertu, kde se na pĂłdiu vystĹ™Ădá Carl Perkins
s Jerry Lee Lewisem, pak přijde Cash, po něm Roy Orbison a
všechno dorazĂ mladej Elvis, zkrátka celá tehdejšĂ
parta ze Sun Records. Pokud jde o mě, po něčem podobným už
bych mohl umĹ™Ăt
. Mimochodem Joaquin Phoenix
a Reese Witherspoon (ani jednoho jsem doteÄŹ nijak nemusel) zazpĂvali
skvěle, hlavně Joaquin se Cashovi opravdu hodně
pĹ™iblĂĹľil.
A ještě jedna věc. Pokud někdo zná country jen od
Zelenáčů, Rangers, Schovanek a podobnejch podvodů, možná nad
tĂm ohrnuje nos. Ă“ ne. Je to stejnÄ› Ĺľivotná muzika jako
starý r'n'blues a koneckonců fúze těchhle dvou stylů udělala
rock'n'roll. (Ve filmu je tohle mimochodem velmi dobře vidět
právÄ› na koncertech zmĂnÄ›nĂ˝ party ze Sun Records –
pro mladý nebo zapomnětlivý je to ideálnà procházka
jednou z nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂch etap hudebnĂ
historie.) Takový koule, jaký má Phoenix třeba v I Got Stripes
(přes proklamovanou ožralost!), I Walk the Line, Ring of Fire nebo
Cocaine Blues, takovĂ˝ bych přál mnohejm dnešnĂm tvrdejm
rockerům typu Linkin' Park, určitě by nezněli tak trapně.
To nenĂ fĂ©r. V celĂ˝ kinematografii snad neexistuje vÄ›tšà klišé, neĹľ americkĂ˝ ĹľivotopisnĂ˝ filmy. KdyĹľ si tak vezmu pár vÄ›cĂ jen z poslednĂch let, napadne mÄ› tĹ™eba ÄŚistá duše, Pollock, samozĹ™ejmÄ› Cinderella Man, klidnÄ› staršà Stoneovi The Doors, Ray a teÄŹ Walk the Line (nešahat na Fridu, to je vĂ˝jimka). Všechno je to stejnĂ˝ – dÄ›tstvĂ vÄ›tšinou s nÄ›jakĂ˝m traumatem, pak objevenĂ talentu, cesta nahoru, prĹŻser v podobÄ› konfliktu geniálnĂho, leÄŤ labilnĂho jedince s drsnou realitou, prohloubenĂ prĹŻseru pomocĂ chlastu/drog/chudoby/schizofrenie etc., vytaĹľenĂ z bryndy prostĹ™ednictvĂm milujĂcĂ bytosti, ideálnÄ› manĹľelky, a následnÄ› finálnĂ triumf (OK, mimo The Doors :)). Jak BaĹĄa cviÄŤky. A pĹ™esto mÄ› minimálnÄ› tĹ™i poslednĂ ze jmenovanejch filmĹŻ praštily do palice – ovšem jen a pouze dĂky muzice, pro kterou ÄŤlovÄ›k zapomene na všechno ostatnĂ.
Walk the Line (aneb Ĺľivot a dĂlo Johnnyho Cashe s obzvláštnĂm pĹ™ihlĂ©dnutĂm k jeho druhĂ© manĹľelce June Carter) se podobá o rok staršĂmu Rayovi tak, aĹľ to hezkĂ˝ nenĂ. JasnÄ›, do jistĂ˝ mĂry v tom hraje roli podobná událost v ĹľivotÄ› obou geniálnĂch muzikantĹŻ – obÄ›ma umĹ™el v dÄ›tskĂ˝m vÄ›ku staršà a lepšà brácha a oba se s tĂm celej Ĺľivot vyrovnávali. JenĹľe filmaĹ™i tenhle motiv akcentovali tak naprosto shodnĂ˝m zpĹŻsobem, aĹľ má ÄŤlovÄ›k pocit, Ĺľe se dĂvá na remake stejnĂ˝ho filmu. JeštÄ› Ĺľe Cash má proti Rayovi navĂc prudivĂ˝ho otce a netolerantnĂ vochechuli coby prvnĂ manĹľelku, aspon nÄ›jak se lišĂ.
Jinak je Walk the Line mnohem vĂc love story a pĹ™itom je
učesanějšà než Ray, ale to je v podstatě jedno. To
hlavnĂ se totiĹľ odehrává v hudebnĂch
ÄŤĂslech. NevĂm jak ostatnĂ, ale mÄ› dostala uĹľ
pĹ™edstava koncertu, kde se na pĂłdiu vystĹ™Ădá Carl Perkins
s Jerry Lee Lewisem, pak přijde Cash, po něm Roy Orbison a
všechno dorazĂ mladej Elvis, zkrátka celá tehdejšĂ
parta ze Sun Records. Pokud jde o mě, po něčem podobným už
bych mohl umĹ™Ăt . Mimochodem Joaquin Phoenix
a Reese Witherspoon (ani jednoho jsem doteÄŹ nijak nemusel) zazpĂvali
skvěle, hlavně Joaquin se Cashovi opravdu hodně
pĹ™iblĂĹľil.
A ještÄ› jedna vÄ›c. Pokud nÄ›kdo zná country jen od Zelenáčů, Rangers, Schovanek a podobnejch podvodĹŻ, moĹľná nad tĂm ohrnuje nos. Ă“ ne. Je to stejnÄ› Ĺľivotná muzika jako starĂ˝ r'n'blues a koneckoncĹŻ fĂşze tÄ›chhle dvou stylĹŻ udÄ›lala rock'n'roll. (Ve filmu je tohle mimochodem velmi dobĹ™e vidÄ›t právÄ› na koncertech zmĂnÄ›nĂ˝ party ze Sun Records – pro mladĂ˝ nebo zapomnÄ›tlivĂ˝ je to ideálnĂ procházka jednou z nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂch etap hudebnĂ historie.) TakovĂ˝ koule, jakĂ˝ má Phoenix tĹ™eba v I Got Stripes (pĹ™es proklamovanou oĹľralost!), I Walk the Line, Ring of Fire nebo Cocaine Blues, takovĂ˝ bych přál mnohejm dnešnĂm tvrdejm rockerĹŻm typu Linkin' Park, urÄŤitÄ› by neznÄ›li tak trapnÄ›.