The Police, Lipsko, 28.6.2008
Sunday, June 29th, 2008
Na koncert The Police (aneb tak dlouho se Sting zaklínal, že tenhle
comeback dohromady nedá, až z toho vzniklo nejúspěšnější turné na
světě za několik posledních let) jsme se chystali už loni v Praze,
leč zdejší plánovaný koncert nakonec odpadl. A když nejde hora
k Mohamedovi, nezbývá Tolimatům než sednout do Polárky a vyrazit na
Messegelände do Lipska – no, aspoñ jsem si osvěžil vzpomínky
z dávných dob, kdy to ještě bylo die zweitgrösste Stadt der DDR a
pořádaly se tam školní zájezdy .
Celou akci v hale pro bratru 10–12 tisíc lidí načala
předkapela tuším z Jižní Afriky, jejíž jméno jsem nezachytil, ale
byla docela zajímavá – 2 akustický kytary a perkuse, přitom
docela slušnej nářez. Koncert hlavních hvězd odstartoval Stewart Copeland
bušením do obřího gongu a následně (podobně jako na posledním turné
Stinga, který lze z dnešního pohledu brát jako test publika na comeback
The Police) ostrá verze Message in the Bottle. Následovalo Walking on the Moon
a pak má oblíbená Demolition Man, včetně oněch nenápadných, ale
famózních rytmických fíglů basy a bicích z originální verze na
Ghost in the Machine (kdo si to nespočítá, neuvěří, mě to fascinuje
i po 25 letech). Dost mě překvapilo, že pánové hráli opravdu jen
ve třech, čekal jsem, že s sebou budou mít přinejmenším někoho na
klávesy, ale zvládli to sami (pravda, v případě kytaristy Andyho
Summerse s dopomocí asi tak třímetrovýho panelu z krabiček) a
snad až na samotnej úvod Message in the Bottle, kdy se výjimečně trochu
hledali v rytmu, jim to i po těch letech hrálo fantasticky.
U Stinga se to bere víceméně jako samozřejmost, ale Summers
s Copelandem mě po desetiletích víceméně komorního jazzování, resp.
skládání filmový muziky velmi příjemně překvapili, naživo to bylo
ještě mnohem lepší než z koncertních desek/filmů z 80. let.
Samozřejmě se nekonaly žádný dlouhý sóla nebo exhibionistický
instrumentální masturbace, to k týhle kapele nepatřilo nikdy (až na
Stingovo halekačky s publikem, který si pochopitelně neodpustil ani
zde), přesto (nebo vlastně spíš proto) se hráčský výkony permanentně
pohybovaly kdesi na hranici muzikantskýho orgasmu. Inu, Police.
Výběr skladeb víceméně odpovídal standardním Greatest Hits, což byla
trochu škoda – ne že by Walking on the Moon, Don't Stand So Close to Me
(aneb „píseñ vilného dědka“, copyright Jarmila :)), De Do Do Do
De Da Da Da, Can't Stand Losing You nebo přídavkové So Lonely, Roxanne nebo
Every Breath You Take byly špatný, to ani náhodou, ale je pravda, že jsem se
těšil i na míñ známý kusy a říkal jsem si, co tak asi kapela
opráší. Moc toho nebylo, když už na ně ale došlo, tak to stálo za to.
Vynikající byla hlavně Wrapped Around Your Finger – co při ní
Copeland předvedl na nejrůznější cinkátka, chrastítka a zvonítka
nádavkem k normálním bubnům, to se dá těžko pochopit, natož zahrát
(vzápětí si to víceméně zopakoval u Every Little Thing She Does Is
Magic). Taky Invisible Sun mě mimořádně potěšila. Dobrá byla i Hole
in My Life, kde kapela v závěru totálně zmátla roztleskaný publikum
– aneb proč hrát stoptime na osm, když to jde na devět, že. Pánové
se dobře bavili .
Po hodině a čtvrt kapela odpískala konec normální hrací doby, což nás
trochu zaskočilo, ale on to byl spíš takovej taktickej manévr, aby se
muzikanti trochu zregenerovali před závěrem – přídavky trvaly přes
půl hodiny a celej koncert měl tak zcela standardní rozměry. Kdybych mohl
mít napříště nějaký přání, tak asi jen vážně o něco
odvážnější setlist – zní to kacířsky, ale klidně bych z něj
vyhodil Roxanne i pár dalších provařenejch hitů (stejně je všichni
slyšeli už x-krát naživo od Stinga) a dal tam víc těch druhoplánovejch
věcí, třeba Synchronicity, No Time this Time nebo cokoli z nehranýho
z Ghost in the Machine (třeba One World si o to fakt říká).
A kdyby to mělo bejt úplně dokonalý, tak aspoñ jednu věc od někoho
jinýho než od Stinga – ideálně Mother nebo Darkness. Ale co, člověk
nemůže chtít všechno a koncert to byl parádní…
Na koncert The Police (aneb tak dlouho se Sting zaklínal, že tenhle comeback dohromady nedá, až z toho vzniklo nejúspěšnější turné na světě za několik posledních let) jsme se chystali už loni v Praze, leč zdejší plánovaný koncert nakonec odpadl. A když nejde hora k Mohamedovi, nezbývá Tolimatům než sednout do Polárky a vyrazit na Messegelände do Lipska – no, aspoñ jsem si osvěžil vzpomínky z dávných dob, kdy to ještě bylo die zweitgrösste Stadt der DDR a pořádaly se tam školní zájezdy .
Celou akci v hale pro bratru 10–12 tisíc lidí načala předkapela tuším z Jižní Afriky, jejíž jméno jsem nezachytil, ale byla docela zajímavá – 2 akustický kytary a perkuse, přitom docela slušnej nářez. Koncert hlavních hvězd odstartoval Stewart Copeland bušením do obřího gongu a následně (podobně jako na posledním turné Stinga, který lze z dnešního pohledu brát jako test publika na comeback The Police) ostrá verze Message in the Bottle. Následovalo Walking on the Moon a pak má oblíbená Demolition Man, včetně oněch nenápadných, ale famózních rytmických fíglů basy a bicích z originální verze na Ghost in the Machine (kdo si to nespočítá, neuvěří, mě to fascinuje i po 25 letech). Dost mě překvapilo, že pánové hráli opravdu jen ve třech, čekal jsem, že s sebou budou mít přinejmenším někoho na klávesy, ale zvládli to sami (pravda, v případě kytaristy Andyho Summerse s dopomocí asi tak třímetrovýho panelu z krabiček) a snad až na samotnej úvod Message in the Bottle, kdy se výjimečně trochu hledali v rytmu, jim to i po těch letech hrálo fantasticky. U Stinga se to bere víceméně jako samozřejmost, ale Summers s Copelandem mě po desetiletích víceméně komorního jazzování, resp. skládání filmový muziky velmi příjemně překvapili, naživo to bylo ještě mnohem lepší než z koncertních desek/filmů z 80. let. Samozřejmě se nekonaly žádný dlouhý sóla nebo exhibionistický instrumentální masturbace, to k týhle kapele nepatřilo nikdy (až na Stingovo halekačky s publikem, který si pochopitelně neodpustil ani zde), přesto (nebo vlastně spíš proto) se hráčský výkony permanentně pohybovaly kdesi na hranici muzikantskýho orgasmu. Inu, Police.
Výběr skladeb víceméně odpovídal standardním Greatest Hits, což byla trochu škoda – ne že by Walking on the Moon, Don't Stand So Close to Me (aneb „píseñ vilného dědka“, copyright Jarmila :)), De Do Do Do De Da Da Da, Can't Stand Losing You nebo přídavkové So Lonely, Roxanne nebo Every Breath You Take byly špatný, to ani náhodou, ale je pravda, že jsem se těšil i na míñ známý kusy a říkal jsem si, co tak asi kapela opráší. Moc toho nebylo, když už na ně ale došlo, tak to stálo za to. Vynikající byla hlavně Wrapped Around Your Finger – co při ní Copeland předvedl na nejrůznější cinkátka, chrastítka a zvonítka nádavkem k normálním bubnům, to se dá těžko pochopit, natož zahrát (vzápětí si to víceméně zopakoval u Every Little Thing She Does Is Magic). Taky Invisible Sun mě mimořádně potěšila. Dobrá byla i Hole in My Life, kde kapela v závěru totálně zmátla roztleskaný publikum – aneb proč hrát stoptime na osm, když to jde na devět, že. Pánové se dobře bavili .
Po hodině a čtvrt kapela odpískala konec normální hrací doby, což nás trochu zaskočilo, ale on to byl spíš takovej taktickej manévr, aby se muzikanti trochu zregenerovali před závěrem – přídavky trvaly přes půl hodiny a celej koncert měl tak zcela standardní rozměry. Kdybych mohl mít napříště nějaký přání, tak asi jen vážně o něco odvážnější setlist – zní to kacířsky, ale klidně bych z něj vyhodil Roxanne i pár dalších provařenejch hitů (stejně je všichni slyšeli už x-krát naživo od Stinga) a dal tam víc těch druhoplánovejch věcí, třeba Synchronicity, No Time this Time nebo cokoli z nehranýho z Ghost in the Machine (třeba One World si o to fakt říká). A kdyby to mělo bejt úplně dokonalý, tak aspoñ jednu věc od někoho jinýho než od Stinga – ideálně Mother nebo Darkness. Ale co, člověk nemůže chtít všechno a koncert to byl parádní…