Archive for February, 2010

h1

Marie Stuartovna, Divadlo na Vinohradech

Friday, February 5th, 2010

Na Marii Stuartovnu na Vinohrady (reĹľie Daniel Ĺ pinar) nás pĹ™ivedla hlavnÄ› zvÄ›davost a chuĹĄ vidÄ›t po tÄ›ch mnoha DejvicĂ­ch, Ĺ vandách i ÄŚinoherácĂ­ch zase jednou nÄ›co na velkĂ˝, Ĺ™eknÄ›me oficiálnÄ›jší scĂ©nÄ›, abychom nezapomnÄ›li, jak takovĂ˝ prostĹ™edĂ­ vlastnÄ› vypadá (naposledy jsme v něčem podobnĂ˝m byli pĹ™ed 2,5 lety na KohoutovÄ› Eine Kleine Machtmusik). NuĹľe, pĹ™išli jsme, vidÄ›li jsme a teÄŹ se zase mĹŻĹľeme v klidu na nÄ›kolik let vrátit zpátky do tÄ›ch Dejvic.

KdyĹľ se inscenuje nÄ›co tak klasickĂ©ho jako tahle Schillerova hra, lze to udÄ›lat pietnÄ› tradiÄŤnÄ›, na ÄŤemĹľ nevidĂ­m nic špatnĂ©ho, tĹ™eba Othello na ShakespearovskĂ˝ch slavnostech byl právÄ› takovej a lĂ­bil se mi. Nebo se to dá pĹ™ekopat a aktualizovat – a v tom případÄ› je dobrĂ˝, kdyĹľ se toho chopĂ­ reĹľisĂ©r, kterej jaksi chápe velikost originálu a nevyzĂ˝vá ho na souboj, ale spíš se ho snaží ukázat z nÄ›jakĂ˝ho nezvyklĂ˝ho Ăşhlu. To udÄ›lal tĹ™eba Krobot s Hamletem nebo PitĂ­nskĂ˝ s GoethovĂ˝mi SpříznÄ›nĂ˝mi volbou (obojĂ­ Dejvice), prvnĂ­ vÄ›c se mi lĂ­bila obrovsky, druhá tolik ne, ale pořád to splñovalo výše Ĺ™eÄŤenĂ©. Marie Stuartovna ale naproti tomu patĹ™ila jednoznaÄŤnÄ› do kategorie „reĹľisĂ©r pĹ™edvádĂ­ vlastnĂ­ ego“. A to jak vizuálnÄ›, tak (pĹ™edevším) akusticky. Nic proti modernĂ­mu nábytku, obleÄŤenĂ­ a rekvizitám u klasickĂ˝ hry. Královnu AlĹľbÄ›tu na obrovskĂ˝m bĂ­lĂ˝m plastovĂ˝m (nebo sádrovĂ˝m?) koni jsem moc nepochopil, nepĹ™ipadala mi aĹľ tak dÄ›tinská, ale budiĹľ. Snad i ty golfovĂ˝ hole mĂ­sto meÄŤĹŻ bych pĹ™eĹľil, i kdyĹľ ani tam nechápu smysl a pĹ™ijde mi to jako hóóódnÄ› lacinej symbol. Ale proboha, to na sebe všichni museli od začátku do konce jen hystericky Ĺ™vát? To opravdu Ĺ pinar nevěří, Ĺľe by Dagmar Havlová a další umÄ›li vyjádĹ™it nÄ›jakĂ˝ emoce jinak? A ze všeho nejstrašnÄ›jší byla hudba a další zvukovĂ˝ efekty – akustickĂ˝ vazbenĂ­ mÄ›lo asi navozovat pocit napÄ›tĂ­, mnÄ› ale navodilo pĹ™edevším bolenĂ­ hlavy. A ty pĂ­snÄ›… nejsem znalec nÄ›meckĂ©ho techna a tak nevĂ­m, jestli pouĹľitá skladba nemá nÄ›jakej skrytej kontext, ale kdyĹľ se nejmĂ©nÄ› 1× za 5 minut ozval strojovej rytmus a rapovánĂ­ „Du hast mich gefragt, und ich hab' nichts gesagt“, uĹľ jsem definitivnÄ› nÄ›jakej smysl pĹ™estal hledat. Mariinu popravu doprovázĂ­ Ăşryvek z Like a Virgin od Madonny, coĹľ by pro absolutnĂ­ lacinost zavrhl snad i divadelnĂ­ krouĹľek ZĹ  DolnĂ­ KotÄ›hĹŻlky, a pokud v publiku sedÄ›l nÄ›jakej Brit, tak mám chuĹĄ se mu za Ĺ pinarovo rádobyironickĂ˝ zprznÄ›nĂ­ God Save the Queen omluvit, to uĹľ bylo fakt moc.

Ne Ĺľe by to celĂ˝ nemÄ›lo dobrĂ˝ momenty – samotná hra je skvÄ›lá a kdyĹľ se herci vĂ˝jimeÄŤnÄ› trochu ztišili a zaÄŤali hrát a ne kĹ™iÄŤet, bylo to najednou ĂşplnÄ› jinĂ˝ a ÄŤlovÄ›k se mohl ponoĹ™it do příbÄ›hu o tĂ­ze moci a odpovÄ›dnosti, kterej rozhodnÄ› nenĂ­ nijak zastaralej ani po dvou stoletĂ­ch. Nikdy to ale netrvalo dlouho, protoĹľe reĹľisĂ©r záhy usoudil, Ĺľe uĹľ bylo dost Schillera a pĹ™išel ÄŤas zase trochu upozornit na sebe, ozvalo se Du hast mich gefragt… a bylo po ponoĹ™enĂ­. Chudák Schiller, chudák Marie.