Když festivalu odřekne headliner, v tomto případě Sinéad O'Connor,
je to svinská smůla. Na druhou stranu toho v setlistu zbylo víc než
dost, aby člověk vyrazil do příšerný polední výhně do Stromovky.
Zprávě z akce tentokrát nejlépe prospěje chronologická forma, na nic
víc mi v tomhle vedru mozkový bu�?ky nezbývají…
12:00 Zatímco festival začíná koncertem Dave Murphy
Bandu, já nesmyslně bloudím Prahou v tramvajích.
V pětatřicetistup�?ový výhni mi to fakt nemyslí a navíc ty
linky jezděj nějak divně, což pro člověka, kterej jezdí MHD jen
v nouzi nejvyšší, znamená docela komplikaci. Když se konečně ve
Stromovce před vchodem do areálu potkávám se Štěpánem a jeho kamarádem
Rosťou, můžu se jim (a potažmo i Murphymu) akorát tak omluvit –
první číslo právě skončilo. Lezem dovnitř, obhlížíme terén, hoši
vytahují 1,5 l vína v PET flašce. S díky odmítám, nejsem
sebevrah.
12:40 Scéna vypadá poměrně zajímavě – 2 samostatný velký
pódia, zatímco se na jednom hraje, na druhým se chystá a zvučí příští
koncert. Je to výborný, časovej program se celou dobu stíhá na minutu
přesně, žádný úmorný čekání, organizátoři by si zasloužili pochvalu
před nastoupenou jednotkou. Teď na pódium č.2 leze Mišík a
Etc. Dlouho jsem je neviděl. Registruju změnu u bicích, než se
ale stihnu zaradovat, že by odešel můj nepříliš oblíbenej Zelenka,
oznamuje Mišík, že se jedná jen o jednorázovej záskok (Vašek Zíma
z Blue Effect). Produkce standardní, na můj vkus trochu utahaná,
nicméně Štěpán Mišíka naživo ještě neviděl a tak je nadšen, což
chápu. Já ale po chvíli mizím do stínu, v tom pekle pod pódiem se
nedá vydržet.
13:40 Bez přípravy a varování do nás praštil první vrchol festivalu
– Tyler Bryant Band. Patnáctiletej (!!!) kluk, kterýho
předchází pověst mladýho nástupce Stevie Ray Vaughna. No, ani moc nekecá.
Když člověk rozchodí trochu silácký pózy (což jde vzhledem k věku
tolerovat), hraje jak pámbu. Klasický power trio, basa a bubny držej spodek a
nikam se necpou, ani Tyler ale zbytečně neujíždí do zbytečný exhibice,
sóla jsou dlouhý tak akorát, umí i zpomalit a protáhnout tón,
parádně pracuje se zvukem. Vrcholem jsou hendrixovky Foxy Lady a Voodoo Chile.
Chudák Štěpán z toho po pár písních upadá do těžký deprese a
během deseti minut likviduje v podpódiový peci asi tak litr zteplalýho
Tramínu, což ho víceméně ukládá do kytek. Ale koncert statečně dokoukal
.
14:40 Tyler dohrál. Táhneme Štěpána do stínu, lijem do něj vodu a
přesvědčujem ho, aby tu sebevraždu ještě nepáchal (mj. odmítám shánět
dalšího kytaristu do Peace Frog). Na dvojce mezitím začíná Blue
Effect. No, po Bryantovi je to jako zelená po patnáctiletý single
malt whisky. Křížek z Walk-Choc-Ice zpívá hodně divně, takový
zteplalý tremolo tam pořád má, jako by si chtěl hrát, já nevím, třeba
na Petra Nováka. U Kuřete v hodinkách přemýšlím, jestli to
není parodie. Asi není. Ale zní to tak. No nic, aspo�? je čas vyzkoušet
kvalitu zdejších utopenců.
15:40 Na scénu leze James Harries Band. Harries je
anglickej písničkář s divým pohledem a mírně dylanovským hlasem,
doprovází ho malá česká supergroup (Chyška, Jakubec, Smetáček).
Dohromady to sice není žádná rána do palice jako Bryant, ale je to prima
– něco mezi Jeffem Buckleym a Oasis, ale bez protivnýho Gallaghera. Ve
vedru pod pódiem nevydržím, ale v trávě pod stromy se u toho
válí příjemně.
16:40 Na „český“ dvojce začíná show Jiřího
Suchého, což znamená další příležitost k prozkoumání
vzdálenějších končin areálu (pán promine, ale přišel jsem na muziku, ne
na kabaret). Naši pozornost přitáhl především stan určený pro jam
session, kterej ale momentálně okupuje trio jakýchsi jazzrockových
pidlikářů bez myšlenky. Nakonec končím s mojitem u jednoho ze
stánků. Je trochu šizený, ale ve vedru osvěží.
17:40 James Blood Ulmer & Memphis Blues Band, kytara
Vernon Reid. Dvě kytary, foukačka, housle, piáno, basa a bicí, zvuk jak
z Chicaga z roku 1954. Spoonful, Little Red Rooster, I Just Wanna
Make Love to You, Love the Life I Live a mnoho dalších starejch
klasickejch pecek. Back to the roots. Band Muddyho Waterse s Little
Walterem a Willie Dixonem už naživo neuvidím, tak aspon tohle. Navíc
z Ulmera teče charisma jak ze starýho šamana někde v Zimbabwe.
Paráda. Navíc už pod pódium nesvítí slunce, tak se tam dá bejt.
18:50 Skončilo blues, začíná Žlutej pes. Byly časy,
kdy to bylo jedno a totéž, nicméně to už bylo dávno. Dneska je to –
sorry – trapná vyšeptalá parta rutinérů bez ducha, vedená
člověkem, kterej už dávno provařil svůj muzikantskej kredit
v různejch TV soutěžích a estrádách. Prcháme k jamovýmu stanu,
kde hraje nějaký trio věci od Ten Years After a není to špatný.
Potkáváme partu ze Špajzu, vzpomínáme na náš nedávnej koncert a jsme
chváleni, díky čemuž se Štěpán poprvý od koncertu Bryanta přestává
tvářit jak kakabus.
20:00 Druhej suverénní vrchol večera – Blind Boys of
Alabama. Šest hlasů od basu po dost neuvěřitelnej sopránek (chlap
jak hora), dva jen zpívaj, zbytek i hraje (klasika – 2 kytary,
basa, bicí). Repertoár klasickej – blues, spirituály, gospely, ale taky
jedna pecka od RedHotů (název si teď nevybavuju, sorry). O charismatu
platí totéž co u Ulmera, ale ještě mnohokrát znásobeno. Jen jsem se
párkrát musel donutit neposlouchat texty – tý křesťanský agitace na
mě bylo trochu příliš, ale co, Alabama. Famózní byla procházka
nejstaršího a nejtlustšího slepýho černocha v kotli pod pódiem za
stálýho zpívání. Zato zvukař měl bohužel dost problém s mikrofony
– jeden z nich celý vystoupení moc nefungoval. Jo, a ještě se mi
pokusila zkazit dojem Irena Budweiserová, která stála vedle mě a v The
Last Time se usilovně snažila Blind Boys překřičet. Naštěstí víc textů
neuměla, moc jí to s Blind Boys nešlo – přece jen je to trochu
jiná liga.
21:15 A finále – Maceo Parker. Funky Fiesta,
křičel druhej zpěvák do první skladby a měl recht. Úžasná jízda.
Kromě Mistrova sága ještě trubka, trombón, kytara, basa, klávesy a bicí,
vše virtuózní. Maceův repertoár nemám moc naposlouchanej a tak
neposloužím názvy skladeb, ale soudě podle reakcí zasvěcenějších se
šlo od hitu k hitu, do toho se hrál taky James Brown nebo Ray Charles
(Georgia on My Mind, You Don't Know Me). Zajímavá byla skladba To Be or Not To
Be, do který si konferenciérka zarecitovala slušnej kousek Hamleta. Akorát
to hoši trochu přehnali s dýlkou – vinou výpadku Sinéad měli
k dispozici skoro tři hodiny a fakt je naplnili, což na mě po celým dni
bylo trochu příliš a nakonec jsem zmizel před přídavkama. Ztahanej jak
burlackej pes, ale maximálně spokojenej.