
Roger Waters – The Wall, Praha
Friday, April 22nd, 2011
Je mi jasnĂ˝, Ĺľe jste si povĂdánĂ o jednom
z nejvÄ›tšĂch koncertĹŻ sezĂłny patrnÄ› pĹ™eÄŤetli
uĹľ ve spoustÄ› renomovanÄ›jšĂch a navĂc ponÄ›kud
pohotovÄ›jšĂch mĂ©diĂ, ale nešť. PĹ™ece jen si
dojmy z jednoho z nejvÄ›tšĂch hudebnĂch
zážitkĹŻ uplynulĂ˝ch mÄ›sĂcĹŻ nechci nechat jen pro
sebe.
Přitom jsem měl dopředu určitý pochybnosti,
pramenĂcĂ z jistĂ©ho hrĹŻzyplnĂ©ho zážitku
z července 1990. Tehdy jsme s Irenou L. (tehdy ještě
Š.) u kamarádů v jednom severoitalském městečku
celà nadšenà večer sedli k televizi, abychom si
vychutnali ĹľivĂ© boĹ™enĂ BerlĂnskĂ© zdi aneb Watersovo
předvedenà The Wall v německé metropoli. Následovaly
nesmĂrnÄ› smutnĂ© dvÄ› hodiny plnĂ© nesmyslnÄ›
bombastických scén, nesehraných muzikantů,
přÚernÄ› falešnĂ©ho zpÄ›vu (ten chlápek ze
Scorpions, Cindy Lauper, bohužel i Sinéad O’Connor etc.) a
vĹŻbec prĹŻser jak mraky. Kdyby se to tomu mÄ›lo pĹ™iblĂĹľit,
snad Watersovi vlastnoruÄŤnÄ› pošlu ten drahej lĂstek
k proplacenĂ, Ĺ™Ăkal jsem si cestou do VysoÄŤan.
Jenže naštěstà nebyl důvod. Úvodnà In the
Flesh? znÄ›la moĹľná aĹľ pĹ™Ăliš krotce (Waters
s nĂ otvĂral uĹľ minulej koncert a tam byla nÄ›jak
razantnÄ›jšĂ), ale od druhĂ˝ The Thin Ice uĹľ to po
hudebnà stránce nemělo chybu. Kapela se od minulýho turné
pĹ™Ăliš nezmÄ›nila, jen ĂşstĹ™ednĂ kytarista Dave
Kilminster působà ještě jistěji a dělá fakt
minimálně 9/10 Gilmoura. A celý partě to hrálo skvěle.
Popravdě řečeno mě během prvnà půlky (kdy kapela
ještÄ› nehrála schovaná za zdĂ) bavilo vĂc sledovat
muzikanty než efekty a videoprojekce, takže mi možná něco
ušlo. Ale pro mÄ› je The Wall zkrátka pĹ™edevšĂm muzika a
aĹľ pak divadlo.
A provedenà Zdi mi kupodivu přišlo o dost
živějšà než před třema lety Dark Side of the Moon
– tam šlo o čistě archeologickou práci a každej
tón zněl stejně jako na desce, tady kapela občas opustila
originál a vÄ›tšinou slušnÄ› pĹ™itvrdila. NapĹ™Ăklad
v Another Brick in the Wall pt.2 a 3 nebo ve zpomalenĂ˝, ale
vyostřený Mother. Asi nejsoučasněji zněla skvělá One of
My Turns. Gilmourovy pÄ›veckĂ˝ party zpĂval vÄ›tšinou Robbie
Wyckoff – vypadal trochu jak z východoněmecký estrády,
ale pěl skvěle.
A ta bombastická a poněkud plakátová výprava? Zopakuju,
co jsem psal po minulĂ˝m WatersovÄ› koncertÄ›: za poslednĂch
37 let (od Wish You Were Here) udělal jen jedno nepolitický album,
jinak se holt ke světu okolo hlasitě vyjadřuje. Berte, nebo nechte
být – pokud vám vadà poměrně vysoká hladina
patosu, existuje jistÄ› mnoho lepšĂch zpĹŻsobĹŻ, jak utratit
nějaký dva litry. Mně to nevadilo, věděl jsem, do čeho
jdu.
DruhĂ© pĹŻlce (tĂ© za zdĂ) pĹ™edcházela
čtvrthodinová přestávka, což byla v podstatě jediná
vÄ›c, která mi na koncertÄ› nesedla – trochu tĂm spadl
Ĺ™emen po tom počáteÄŤnĂm zápĹ™ahu a kapele zas
chvĂli trvalo, neĹľ se dostala do tempa. Ale uĹľ bÄ›hem Hey You se
vše srovnalo a koncert nadále probĂhal dle
očekávánà – při Nobody Home se ze zdi vysunul
kompletnÄ› zaĹ™Ăzenej pokoj s televizĂ, stolem a
kĹ™eslem, v nÄ›mĹľ sedÄ›l a zpĂval Waters, sĂłlo
v Comfortably Numb zase odehrál Kilminster na samým vrcholku zdi.
Kapela se postupně přestěhovala před zeď, která
sloužila jako projekčnà megaplátno, občas Waters použil
známý záběry z Parkerova filmu The Wall (Waiting for the Worms
nebo v prvnà půlce Empty Spaces), občas něco úplně
novĂ˝ho. No a pak uĹľ pĹ™išel The Trial (Waters ho odzpĂval
celej sám a mně definitivně spadla čelist, jak mu to před
sedmdesátkou jde), ZeÄŹ se zĹ™Ătila a bylo to.
Závěrečnou Outside the Wall sám šéf odehrál na trubku,
ostatnĂ si zazpĂvali a já byl normálnÄ› dojatej, coĹľ
se mi při podobných spektáklech většinou nestává. Sakra,
zas mÄ› dostal.
Je mi jasnĂ˝, Ĺľe jste si povĂdánĂ o jednom z nejvÄ›tšĂch koncertĹŻ sezĂłny patrnÄ› pĹ™eÄŤetli uĹľ ve spoustÄ› renomovanÄ›jšĂch a navĂc ponÄ›kud pohotovÄ›jšĂch mĂ©diĂ, ale nešť. PĹ™ece jen si dojmy z jednoho z nejvÄ›tšĂch hudebnĂch zážitkĹŻ uplynulĂ˝ch mÄ›sĂcĹŻ nechci nechat jen pro sebe.
PĹ™itom jsem mÄ›l dopĹ™edu urÄŤitĂ˝ pochybnosti, pramenĂcĂ z jistĂ©ho hrĹŻzyplnĂ©ho zážitku z ÄŤervence 1990. Tehdy jsme s Irenou L. (tehdy ještÄ› Ĺ .) u kamarádĹŻ v jednom severoitalskĂ©m mÄ›steÄŤku celĂ nadšenĂ veÄŤer sedli k televizi, abychom si vychutnali ĹľivĂ© boĹ™enĂ BerlĂnskĂ© zdi aneb Watersovo pĹ™edvedenĂ The Wall v nÄ›meckĂ© metropoli. Následovaly nesmĂrnÄ› smutnĂ© dvÄ› hodiny plnĂ© nesmyslnÄ› bombastickĂ˝ch scĂ©n, nesehranĂ˝ch muzikantĹŻ, přÚernÄ› falešnĂ©ho zpÄ›vu (ten chlápek ze Scorpions, Cindy Lauper, bohuĹľel i SinĂ©ad O’Connor etc.) a vĹŻbec prĹŻser jak mraky. Kdyby se to tomu mÄ›lo pĹ™iblĂĹľit, snad Watersovi vlastnoruÄŤnÄ› pošlu ten drahej lĂstek k proplacenĂ, Ĺ™Ăkal jsem si cestou do VysoÄŤan.
JenĹľe naštÄ›stĂ nebyl dĹŻvod. ĂšvodnĂ In the Flesh? znÄ›la moĹľná aĹľ pĹ™Ăliš krotce (Waters s nĂ otvĂral uĹľ minulej koncert a tam byla nÄ›jak razantnÄ›jšĂ), ale od druhĂ˝ The Thin Ice uĹľ to po hudebnĂ stránce nemÄ›lo chybu. Kapela se od minulĂ˝ho turnĂ© pĹ™Ăliš nezmÄ›nila, jen ĂşstĹ™ednĂ kytarista Dave Kilminster pĹŻsobĂ ještÄ› jistÄ›ji a dÄ›lá fakt minimálnÄ› 9/10 Gilmoura. A celĂ˝ partÄ› to hrálo skvÄ›le. PopravdÄ› Ĺ™eÄŤeno mÄ› bÄ›hem prvnĂ pĹŻlky (kdy kapela ještÄ› nehrála schovaná za zdĂ) bavilo vĂc sledovat muzikanty neĹľ efekty a videoprojekce, takĹľe mi moĹľná nÄ›co ušlo. Ale pro mÄ› je The Wall zkrátka pĹ™edevšĂm muzika a aĹľ pak divadlo.
A provedenĂ Zdi mi kupodivu pĹ™išlo o dost ĹľivÄ›jšà neĹľ pĹ™ed tĹ™ema lety Dark Side of the Moon – tam šlo o ÄŤistÄ› archeologickou práci a kaĹľdej tĂłn znÄ›l stejnÄ› jako na desce, tady kapela obÄŤas opustila originál a vÄ›tšinou slušnÄ› pĹ™itvrdila. NapĹ™Ăklad v Another Brick in the Wall pt.2 a 3 nebo ve zpomalenĂ˝, ale vyostĹ™enĂ˝ Mother. Asi nejsouÄŤasnÄ›ji znÄ›la skvÄ›lá One of My Turns. Gilmourovy pÄ›veckĂ˝ party zpĂval vÄ›tšinou Robbie Wyckoff – vypadal trochu jak z vĂ˝chodonÄ›meckĂ˝ estrády, ale pÄ›l skvÄ›le.
A ta bombastická a ponÄ›kud plakátová vĂ˝prava? Zopakuju, co jsem psal po minulĂ˝m WatersovÄ› koncertÄ›: za poslednĂch 37 let (od Wish You Were Here) udÄ›lal jen jedno nepolitickĂ˝ album, jinak se holt ke svÄ›tu okolo hlasitÄ› vyjadĹ™uje. Berte, nebo nechte bĂ˝t – pokud vám vadĂ pomÄ›rnÄ› vysoká hladina patosu, existuje jistÄ› mnoho lepšĂch zpĹŻsobĹŻ, jak utratit nÄ›jakĂ˝ dva litry. MnÄ› to nevadilo, vÄ›dÄ›l jsem, do ÄŤeho jdu.
DruhĂ© pĹŻlce (tĂ© za zdĂ) pĹ™edcházela ÄŤtvrthodinová pĹ™estávka, coĹľ byla v podstatÄ› jediná vÄ›c, která mi na koncertÄ› nesedla – trochu tĂm spadl Ĺ™emen po tom počáteÄŤnĂm zápĹ™ahu a kapele zas chvĂli trvalo, neĹľ se dostala do tempa. Ale uĹľ bÄ›hem Hey You se vše srovnalo a koncert nadále probĂhal dle oÄŤekávánà – pĹ™i Nobody Home se ze zdi vysunul kompletnÄ› zaĹ™Ăzenej pokoj s televizĂ, stolem a kĹ™eslem, v nÄ›mĹľ sedÄ›l a zpĂval Waters, sĂłlo v Comfortably Numb zase odehrál Kilminster na samĂ˝m vrcholku zdi. Kapela se postupnÄ› pĹ™estÄ›hovala pĹ™ed zeÄŹ, která slouĹľila jako projekÄŤnĂ megaplátno, obÄŤas Waters pouĹľil známĂ˝ zábÄ›ry z Parkerova filmu The Wall (Waiting for the Worms nebo v prvnĂ pĹŻlce Empty Spaces), obÄŤas nÄ›co ĂşplnÄ› novĂ˝ho. No a pak uĹľ pĹ™išel The Trial (Waters ho odzpĂval celej sám a mnÄ› definitivnÄ› spadla ÄŤelist, jak mu to pĹ™ed sedmdesátkou jde), ZeÄŹ se zĹ™Ătila a bylo to. ZávÄ›reÄŤnou Outside the Wall sám šéf odehrál na trubku, ostatnĂ si zazpĂvali a já byl normálnÄ› dojatej, coĹľ se mi pĹ™i podobnĂ˝ch spektáklech vÄ›tšinou nestává. Sakra, zas mÄ› dostal.