
Dogville, Stavovské divadlo
Wednesday, December 8th, 2010
K adventnĂmu obdobĂ patřà správnÄ›
depresivnà kulturnà zážitek jako k velbloudovi hrby
– v minulĂ˝ch letech tĹ™eba The Proposition nebo Lebka
z Connemary, teÄŹ Dogville. MĹŻj oblĂbenĂ˝ film Larse von
Triera si o divadelnĂ zpracovánĂ Ĺ™Ăká
sám, v podstatě se totiž na divadle odehrává, takže
jevištnà adaptace věru nemohla být složitá. K tomu
důstojné prostředà Stavovského divadla a hlavně
reĹľĂrujĂcĂ Krobot z Dejvic, takto záruka kvality
a osobitosti i u pĹ™ejatĂ˝ch vÄ›cĂ. Tohle musĂ
vyjĂt. A… ono to zas tak nevyšlo.
Pro neznalé: Dogville je o tom, že do coloradskýho buranova ve
30. letech dorazà mladá kráska na útěku, požádá
mĂstnĂ o azyl a následnÄ› cca 2 hodiny sledujeme,
jak jĂ celĂ˝ mÄ›sto vĂc a vĂc ubliĹľuje –
napĹ™ed nesmÄ›le, pak ÄŤĂm dál tĂm brutálnÄ›ji,
vyuĹľĂvaje jejĂ bezmocnosti. AĹľ to celĂ˝ dospÄ›je
k hodně překvapivýmu, drsnýmu a poněkud
nekonvenÄŤnÄ› moralistickĂ˝mu závÄ›ru. VĂce Google,
pĹ™ĂbÄ›h je známej dost. Z programu jsem vÄ›dÄ›l,
že je hra oproti filmu zhruba o hodinu zkrácená, a moc mě
zajĂmalo, co Krobot vypustĂ, co naopak akcentuje a hlavnÄ› kam
celý představenà oproti předloze posune, aby tomu dal novou
tvář a nejlépe i význam. Umà to jak málokdo, viz
MuĹľ bez minulosti v rodnĂ˝ch DejvicĂch, ale tĹ™eba
i Hamlet tamtéž, patrnÄ› má nejmilejšĂ
„netradiÄŤnĂ“ shakespearovská adaptace vĹŻbec.
Jenže tady jakoby mu stála za zády komise
hlĂdajĂcĂ totálnĂ vÄ›rnost originálu. Je
pravda, že jsem film viděl naposled někdy před rokem a
rozhodně si nepamatuju každou scénu, ale v mnoha
pĹ™Ăpadech mi pĹ™ipadalo, jako kdyby autor adaptace
pouĹľĂval pĹ™i práci s originálnĂm filmovĂ˝m
scĂ©nářem hlavnÄ› metodu „copy and paste“ –
nÄ›kterĂ˝ klĂÄŤovĂ˝ repliky byly snad vážnÄ› slovo od
slova stejnĂ˝. To zmĂnÄ›nĂ˝ zkrácenĂ jsem nijak
zvlášť nepostĹ™ehl. JistÄ›, ve hĹ™e na rozdĂl od filmu
chybà vypravěč a ústřednà Dogvillan Tom Edison tak
dostává vÄ›tšà prostor, ale tĂm rozdĂly
vĂcemĂ©nÄ› konÄŤĂ. Žádnej posun se nekoná ani
zdálky.
No dobře, tak tedy originál zůstal puristicky zachován, taky
Ĺ™ešenĂ. V tom pĹ™ĂpadÄ› vše stojĂ a
padá s herci, tedy pĹ™edevšĂm s hlavnĂ hrdinkou
Grace. No a tady je druhej kámen úrazu. Nicole Kidman ve filmu fantasticky
pracovala s úsporným výrazem a gesty, člověk (teda
pĹ™inejmenšĂm já) podvÄ›domÄ› od začátku
cĂtil, Ĺľe nenĂ všechno tak jak se jevĂ, a ve
zmĂnÄ›nĂ˝ pointÄ› uĹľ jen vše zapadlo na správnĂ˝
mĂsto, aĹľ to cvaklo. Lucie Žáčková naproti tomu
kolikrát aĹľ zbyteÄŤnÄ› pĹ™ehrává, kaĹľdou chvĂli
teatrálně cosi vykřikuje nebo se hroutà a ve finále tak
nepĹŻsobĂ pĹ™Ăliš uvěřitelnÄ›. Jinak se na
pódiu sešlo hodně slavných jmen a samozřejmě hrajou
dobře (hlavně František Němec nemá chybu), stejně se ale
nemůžu zbavit dojmu, že ansámbl takových Dejvic nebo
Činoheráku současnou sestavu Zlatý kapličky ještě
o nÄ›co pĹ™edÄŤĂ.
Ne že by to byl vyslovenej průšvih jako např. Marie Stuartovna
na Vinohradech – pokud nÄ›kdo film nezná, v podstatÄ›
dostane oĹ™ezanou verzi tĂ©hoĹľ a pĹ™ĂbÄ›h ho jistÄ›
zasáhne velmi podobně. Pokud ale máte Dogville doma na DVD, klidně
si ho pusĹĄte a do divadla mĹŻĹľete jĂt na nÄ›co
jinĂ˝ho…
K adventnĂmu obdobĂ patřà správnÄ› depresivnĂ kulturnĂ zážitek jako k velbloudovi hrby – v minulĂ˝ch letech tĹ™eba The Proposition nebo Lebka z Connemary, teÄŹ Dogville. MĹŻj oblĂbenĂ˝ film Larse von Triera si o divadelnĂ zpracovánĂ Ĺ™Ăká sám, v podstatÄ› se totiĹľ na divadle odehrává, takĹľe jevištnĂ adaptace vÄ›ru nemohla bĂ˝t sloĹľitá. K tomu dĹŻstojnĂ© prostĹ™edĂ StavovskĂ©ho divadla a hlavnÄ› reĹľĂrujĂcĂ Krobot z Dejvic, takto záruka kvality a osobitosti i u pĹ™ejatĂ˝ch vÄ›cĂ. Tohle musĂ vyjĂt. A… ono to zas tak nevyšlo.
Pro neznalĂ©: Dogville je o tom, Ĺľe do coloradskĂ˝ho buranova ve 30. letech dorazĂ mladá kráska na ĂştÄ›ku, požádá mĂstnĂ o azyl a následnÄ› cca 2 hodiny sledujeme, jak jĂ celĂ˝ mÄ›sto vĂc a vĂc ubliĹľuje – napĹ™ed nesmÄ›le, pak ÄŤĂm dál tĂm brutálnÄ›ji, vyuĹľĂvaje jejĂ bezmocnosti. AĹľ to celĂ˝ dospÄ›je k hodnÄ› pĹ™ekvapivĂ˝mu, drsnĂ˝mu a ponÄ›kud nekonvenÄŤnÄ› moralistickĂ˝mu závÄ›ru. VĂce Google, pĹ™ĂbÄ›h je známej dost. Z programu jsem vÄ›dÄ›l, Ĺľe je hra oproti filmu zhruba o hodinu zkrácená, a moc mÄ› zajĂmalo, co Krobot vypustĂ, co naopak akcentuje a hlavnÄ› kam celĂ˝ pĹ™edstavenĂ oproti pĹ™edloze posune, aby tomu dal novou tvář a nejlĂ©pe i vĂ˝znam. UmĂ to jak málokdo, viz MuĹľ bez minulosti v rodnĂ˝ch DejvicĂch, ale tĹ™eba i Hamlet tamtéž, patrnÄ› má nejmilejšà „netradiÄŤnĂ“ shakespearovská adaptace vĹŻbec. JenĹľe tady jakoby mu stála za zády komise hlĂdajĂcĂ totálnĂ vÄ›rnost originálu. Je pravda, Ĺľe jsem film vidÄ›l naposled nÄ›kdy pĹ™ed rokem a rozhodnÄ› si nepamatuju kaĹľdou scĂ©nu, ale v mnoha pĹ™Ăpadech mi pĹ™ipadalo, jako kdyby autor adaptace pouĹľĂval pĹ™i práci s originálnĂm filmovĂ˝m scĂ©nářem hlavnÄ› metodu „copy and paste“ – nÄ›kterĂ˝ klĂÄŤovĂ˝ repliky byly snad vážnÄ› slovo od slova stejnĂ˝. To zmĂnÄ›nĂ˝ zkrácenĂ jsem nijak zvlášť nepostĹ™ehl. JistÄ›, ve hĹ™e na rozdĂl od filmu chybĂ vypravěč a ĂşstĹ™ednĂ Dogvillan Tom Edison tak dostává vÄ›tšà prostor, ale tĂm rozdĂly vĂcemĂ©nÄ› konÄŤĂ. Žádnej posun se nekoná ani zdálky.
No dobĹ™e, tak tedy originál zĹŻstal puristicky zachován, taky Ĺ™ešenĂ. V tom pĹ™ĂpadÄ› vše stojĂ a padá s herci, tedy pĹ™edevšĂm s hlavnĂ hrdinkou Grace. No a tady je druhej kámen Ăşrazu. Nicole Kidman ve filmu fantasticky pracovala s ĂşspornĂ˝m vĂ˝razem a gesty, ÄŤlovÄ›k (teda pĹ™inejmenšĂm já) podvÄ›domÄ› od začátku cĂtil, Ĺľe nenĂ všechno tak jak se jevĂ, a ve zmĂnÄ›nĂ˝ pointÄ› uĹľ jen vše zapadlo na správnĂ˝ mĂsto, aĹľ to cvaklo. Lucie Žáčková naproti tomu kolikrát aĹľ zbyteÄŤnÄ› pĹ™ehrává, kaĹľdou chvĂli teatrálnÄ› cosi vykĹ™ikuje nebo se hroutĂ a ve finále tak nepĹŻsobĂ pĹ™Ăliš uvěřitelnÄ›. Jinak se na pĂłdiu sešlo hodnÄ› slavnĂ˝ch jmen a samozĹ™ejmÄ› hrajou dobĹ™e (hlavnÄ› František NÄ›mec nemá chybu), stejnÄ› se ale nemĹŻĹľu zbavit dojmu, Ĺľe ansámbl takovĂ˝ch Dejvic nebo ÄŚinoheráku souÄŤasnou sestavu ZlatĂ˝ kapliÄŤky ještÄ› o nÄ›co pĹ™edÄŤĂ.
Ne Ĺľe by to byl vyslovenej průšvih jako napĹ™. Marie Stuartovna na Vinohradech – pokud nÄ›kdo film nezná, v podstatÄ› dostane oĹ™ezanou verzi tĂ©hoĹľ a pĹ™ĂbÄ›h ho jistÄ› zasáhne velmi podobnÄ›. Pokud ale máte Dogville doma na DVD, klidnÄ› si ho pusĹĄte a do divadla mĹŻĹľete jĂt na nÄ›co jinĂ˝ho…