
Dogville, Stavovské divadlo
Wednesday, December 8th, 2010
K adventnĂmu obdobĂ patřà správnÄ›
depresivnà kulturnà zážitek jako k velbloudovi hrby
– v minulĂ˝ch letech tĹ™eba The Proposition nebo Lebka
z Connemary, teÄŹ Dogville. MĹŻj oblĂbenĂ˝ film Larse von
Triera si o divadelnĂ zpracovánĂ Ĺ™Ăká
sám, v podstatě se totiž na divadle odehrává, takže
jevištnà adaptace věru nemohla být složitá. K tomu
důstojné prostředà Stavovského divadla a hlavně
reĹľĂrujĂcĂ Krobot z Dejvic, takto záruka kvality
a osobitosti i u pĹ™ejatĂ˝ch vÄ›cĂ. Tohle musĂ
vyjĂt. A… ono to zas tak nevyšlo.
Pro neznalé: Dogville je o tom, že do coloradskýho buranova ve
30. letech dorazà mladá kráska na útěku, požádá
mĂstnĂ o azyl a následnÄ› cca 2 hodiny sledujeme,
jak jĂ celĂ˝ mÄ›sto vĂc a vĂc ubliĹľuje –
napĹ™ed nesmÄ›le, pak ÄŤĂm dál tĂm brutálnÄ›ji,
vyuĹľĂvaje jejĂ bezmocnosti. AĹľ to celĂ˝ dospÄ›je
k hodně překvapivýmu, drsnýmu a poněkud
nekonvenÄŤnÄ› moralistickĂ˝mu závÄ›ru. VĂce Google,
pĹ™ĂbÄ›h je známej dost. Z programu jsem vÄ›dÄ›l,
že je hra oproti filmu zhruba o hodinu zkrácená, a moc mě
zajĂmalo, co Krobot vypustĂ, co naopak akcentuje a hlavnÄ› kam
celý představenà oproti předloze posune, aby tomu dal novou
tvář a nejlépe i význam. Umà to jak málokdo, viz
MuĹľ bez minulosti v rodnĂ˝ch DejvicĂch, ale tĹ™eba
i Hamlet tamtĂ©Ĺľ, patrnÄ› má nejmilejšĂ
„netradiÄŤnĂ“ shakespearovská adaptace vĹŻbec.
Jenže tady jakoby mu stála za zády komise
hlĂdajĂcĂ totálnĂ vÄ›rnost originálu. Je
pravda, že jsem film viděl naposled někdy před rokem a
rozhodně si nepamatuju každou scénu, ale v mnoha
pĹ™Ăpadech mi pĹ™ipadalo, jako kdyby autor adaptace
pouĹľĂval pĹ™i práci s originálnĂm filmovĂ˝m
scĂ©nářem hlavnÄ› metodu „copy and paste“ –
nÄ›kterĂ˝ klĂÄŤovĂ˝ repliky byly snad vážnÄ› slovo od
slova stejnĂ˝. To zmĂnÄ›nĂ˝ zkrácenĂ jsem nijak
zvlášť nepostĹ™ehl. JistÄ›, ve hĹ™e na rozdĂl od filmu
chybà vypravěč a ústřednà Dogvillan Tom Edison tak
dostává vÄ›tšà prostor, ale tĂm rozdĂly
vĂcemĂ©nÄ› konÄŤĂ. Žádnej posun se nekoná ani
zdálky.
No dobře, tak tedy originál zůstal puristicky zachován, taky
Ĺ™ešenĂ. V tom pĹ™ĂpadÄ› vše stojĂ a
padá s herci, tedy pĹ™edevšĂm s hlavnĂ hrdinkou
Grace. No a tady je druhej kámen úrazu. Nicole Kidman ve filmu fantasticky
pracovala s úsporným výrazem a gesty, člověk (teda
pĹ™inejmenšĂm já) podvÄ›domÄ› od začátku
cĂtil, Ĺľe nenĂ všechno tak jak se jevĂ, a ve
zmĂnÄ›nĂ˝ pointÄ› uĹľ jen vše zapadlo na správnĂ˝
mĂsto, aĹľ to cvaklo. Lucie Žáčková naproti tomu
kolikrát aĹľ zbyteÄŤnÄ› pĹ™ehrává, kaĹľdou chvĂli
teatrálně cosi vykřikuje nebo se hroutà a ve finále tak
nepĹŻsobĂ pĹ™Ăliš uvěřitelnÄ›. Jinak se na
pódiu sešlo hodně slavných jmen a samozřejmě hrajou
dobře (hlavně František Němec nemá chybu), stejně se ale
nemůžu zbavit dojmu, že ansámbl takových Dejvic nebo
Činoheráku současnou sestavu Zlatý kapličky ještě
o nÄ›co pĹ™edÄŤĂ.
Ne že by to byl vyslovenej průšvih jako např. Marie Stuartovna
na Vinohradech – pokud nÄ›kdo film nezná, v podstatÄ›
dostane oĹ™ezanou verzi tĂ©hoĹľ a pĹ™ĂbÄ›h ho jistÄ›
zasáhne velmi podobně. Pokud ale máte Dogville doma na DVD, klidně
si ho pusĹĄte a do divadla mĹŻĹľete jĂt na nÄ›co
jinĂ˝ho…
K adventnĂmu obdobĂ patřà správnÄ› depresivnĂ kulturnĂ zážitek jako k velbloudovi hrby – v minulĂ˝ch letech tĹ™eba The Proposition nebo Lebka z Connemary, teÄŹ Dogville. MĹŻj oblĂbenĂ˝ film Larse von Triera si o divadelnĂ zpracovánĂ Ĺ™Ăká sám, v podstatÄ› se totiĹľ na divadle odehrává, takĹľe jevištnĂ adaptace vÄ›ru nemohla bĂ˝t sloĹľitá. K tomu dĹŻstojnĂ© prostĹ™edĂ StavovskĂ©ho divadla a hlavnÄ› reĹľĂrujĂcĂ Krobot z Dejvic, takto záruka kvality a osobitosti i u pĹ™ejatĂ˝ch vÄ›cĂ. Tohle musĂ vyjĂt. A… ono to zas tak nevyšlo.
Pro neznalĂ©: Dogville je o tom, Ĺľe do coloradskĂ˝ho buranova ve 30. letech dorazĂ mladá kráska na ĂştÄ›ku, požádá mĂstnĂ o azyl a následnÄ› cca 2 hodiny sledujeme, jak jĂ celĂ˝ mÄ›sto vĂc a vĂc ubliĹľuje – napĹ™ed nesmÄ›le, pak ÄŤĂm dál tĂm brutálnÄ›ji, vyuĹľĂvaje jejĂ bezmocnosti. AĹľ to celĂ˝ dospÄ›je k hodnÄ› pĹ™ekvapivĂ˝mu, drsnĂ˝mu a ponÄ›kud nekonvenÄŤnÄ› moralistickĂ˝mu závÄ›ru. VĂce Google, pĹ™ĂbÄ›h je známej dost. Z programu jsem vÄ›dÄ›l, Ĺľe je hra oproti filmu zhruba o hodinu zkrácená, a moc mÄ› zajĂmalo, co Krobot vypustĂ, co naopak akcentuje a hlavnÄ› kam celĂ˝ pĹ™edstavenĂ oproti pĹ™edloze posune, aby tomu dal novou tvář a nejlĂ©pe i vĂ˝znam. UmĂ to jak málokdo, viz MuĹľ bez minulosti v rodnĂ˝ch DejvicĂch, ale tĹ™eba i Hamlet tamtĂ©Ĺľ, patrnÄ› má nejmilejšà „netradiÄŤnĂ“ shakespearovská adaptace vĹŻbec. JenĹľe tady jakoby mu stála za zády komise hlĂdajĂcĂ totálnĂ vÄ›rnost originálu. Je pravda, Ĺľe jsem film vidÄ›l naposled nÄ›kdy pĹ™ed rokem a rozhodnÄ› si nepamatuju kaĹľdou scĂ©nu, ale v mnoha pĹ™Ăpadech mi pĹ™ipadalo, jako kdyby autor adaptace pouĹľĂval pĹ™i práci s originálnĂm filmovĂ˝m scĂ©nářem hlavnÄ› metodu „copy and paste“ – nÄ›kterĂ˝ klĂÄŤovĂ˝ repliky byly snad vážnÄ› slovo od slova stejnĂ˝. To zmĂnÄ›nĂ˝ zkrácenĂ jsem nijak zvlášť nepostĹ™ehl. JistÄ›, ve hĹ™e na rozdĂl od filmu chybĂ vypravěč a ĂşstĹ™ednĂ Dogvillan Tom Edison tak dostává vÄ›tšà prostor, ale tĂm rozdĂly vĂcemĂ©nÄ› konÄŤĂ. Žádnej posun se nekoná ani zdálky.
No dobĹ™e, tak tedy originál zĹŻstal puristicky zachován, taky Ĺ™ešenĂ. V tom pĹ™ĂpadÄ› vše stojĂ a padá s herci, tedy pĹ™edevšĂm s hlavnĂ hrdinkou Grace. No a tady je druhej kámen Ăşrazu. Nicole Kidman ve filmu fantasticky pracovala s ĂşspornĂ˝m vĂ˝razem a gesty, ÄŤlovÄ›k (teda pĹ™inejmenšĂm já) podvÄ›domÄ› od začátku cĂtil, Ĺľe nenĂ všechno tak jak se jevĂ, a ve zmĂnÄ›nĂ˝ pointÄ› uĹľ jen vše zapadlo na správnĂ˝ mĂsto, aĹľ to cvaklo. Lucie Žáčková naproti tomu kolikrát aĹľ zbyteÄŤnÄ› pĹ™ehrává, kaĹľdou chvĂli teatrálnÄ› cosi vykĹ™ikuje nebo se hroutĂ a ve finále tak nepĹŻsobĂ pĹ™Ăliš uvěřitelnÄ›. Jinak se na pĂłdiu sešlo hodnÄ› slavnĂ˝ch jmen a samozĹ™ejmÄ› hrajou dobĹ™e (hlavnÄ› František NÄ›mec nemá chybu), stejnÄ› se ale nemĹŻĹľu zbavit dojmu, Ĺľe ansámbl takovĂ˝ch Dejvic nebo ÄŚinoheráku souÄŤasnou sestavu ZlatĂ˝ kapliÄŤky ještÄ› o nÄ›co pĹ™edÄŤĂ.
Ne Ĺľe by to byl vyslovenej průšvih jako napĹ™. Marie Stuartovna na Vinohradech – pokud nÄ›kdo film nezná, v podstatÄ› dostane oĹ™ezanou verzi tĂ©hoĹľ a pĹ™ĂbÄ›h ho jistÄ› zasáhne velmi podobnÄ›. Pokud ale máte Dogville doma na DVD, klidnÄ› si ho pusĹĄte a do divadla mĹŻĹľete jĂt na nÄ›co jinĂ˝ho…