
Bob Dylan, Praha, 7.11.
November 9th, 2005Tak je to za náma. Chvilku mi trvalo, neĹľ jsem uĹľ ÄŤtvrtej koncert jednoho z nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂch lidĂ v dÄ›jinách muziky strávil, nicmĂ©nÄ› uĹľ jsem schopen se podÄ›lit o zážitky.
Všechno to zaÄŤalo dost hroznÄ›. UĹľ pĹ™edem jsem ventiloval obavy z Hušák arĂ©ny (dále jen HA), ve kterĂ˝ jsem v ĹľivotÄ› nebyl a slyšel jsem o nĂ jen to nejhoršĂ. A marnÄ› jsem se utěšoval, Ĺľe kamarádi, co na HA nadávali, pĹ™ehánÄ›li. No, nepĹ™ehánÄ›li. TakĹľe pro zájemce o dalšà koncerty v onom svatostánku: NapĹ™ed se tĂsnĂte asi tak pĹŻl hodiny v davu pĹ™ed vchodem, kterej se zmenšujĂcĂ se vzdálenostĂ ode dveřà houstne natolik, Ĺľe klaustrofobici rovnou omdlĂ©vajĂ a mÄ› naskakovaly reminiscence z listopadu 89 (podobnÄ› tÄ›sno, tehdy ale vÄ›tšà sranda). PĹ™ĂÄŤina je jednoduchá – bobeÄŤci z ochranky otevĹ™eli jen pĹŻlku vchodĹŻ, proÄŤ, vĂ asi jenom Hušák. KdyĹľ se koneÄŤnÄ› procedĂte ke vchodu, ÄŤeká vás bezpeÄŤnostnĂ rám jak na letišti, pĹ™ed a za kterĂ˝m stojej ony vrcholy inteligence ve ĹľlutĂ˝ch bundách a stylem, kterej si fakt pamatuju snad naposled ze Ĺ kolskĂ˝ (poznámka pro mladšĂ: kdysi známá sluĹľebna policie, resp. VB, a ÄŤastá cĂlová stanice demonstrantĹŻ z Václaváku), na vás vyštÄ›knou: Dej sem klĂÄŤe mobil! (a posunkem ukážou na nÄ›jakej pás, po kterĂ˝m jmenovanĂ˝ vÄ›ci musej projet, neĹľ si je zase mĹŻĹľete sebrat). PĹ™iznám se, Ĺľe mÄ› to v tu chvĂli tak odrovnalo, Ĺľe jsem na nÄ›j ani nezaĹ™val: „KOMU TYKďż˝?Ĺ , LOKAJI?“, coĹľ mÄ› mrzĂ doteÄŹ. No, zevnitĹ™ uĹľ se ozĂ˝valy neklamnĂ© známky začátku koncertu (celá vstupnĂ procedura trvala minimálnÄ› pĹŻlhodinu), takĹľe jsme se Ĺ tÄ›pánem radši rychle zdrhali na plochu. NicmĂ©nÄ› ten Hušák by se fakt mÄ›l kĹ™estnĂm jmĂ©nem jmenovat Guštav.
Do haly jsme dorazili s poslednĂmi tĂłny otevĂracĂ Maggie's Farm a mnÄ›, v tom vzteku z pĹ™edcházejĂcĂ pakárny, cca 3 pĂsnÄ› trvalo, neĹľ jsem se dostal do nálady, proÄŤeĹľ jsem mÄ›l pocit, Ĺľe se Dylanovi I'll Be Your Baby Tonight, Lay Lady Lay a pĹ™ed nima ještÄ› jedna, kterou jsme nikdo neidentifikovali, moc nepovedla. Po koncertÄ› mi ale Ondra T. Ĺ™Ăkal, Ĺľe to bylo dobrĂ˝ uĹľ od začátku, takĹľe za mĂ˝ pocity fakt mĹŻĹľou ty kokoti ĹľlutĂ˝. No, pak kaĹľdopádnÄ› vše nakopla It's Allright Ma (I'm Only Bleeding), stejnÄ› jako pĹ™ed dvÄ›ma lety jeden z vrcholĹŻ koncertu. Dylan to dneska hraje jako takovĂ˝ zemitĂ˝ r'n'b, jako ostatnÄ› spoustu vÄ›cĂ (pro nejmladšà roÄŤnĂky: rhythm'n'blues je to, co hrál Bo Diddley a Muddy Waters, ne to, co produkuje ten Kásim nebo AzĂz nebo Sámer nebo jak se jmenuje, jakkoli to tak k mĂ˝mu zděšenĂ nÄ›kdo nazval v MF Dnes). StejnÄ› skvÄ›lá byla následujĂcĂ I Don't Believe in You (She Acts Like We Have Never Met) a pak uĹľ to jelo.
StejnÄ› jako pĹ™ed dvÄ›ma lety se Dylan prakticky nehnul od piána – tehdy ve Sportovce vzal tušĂm na 2–3 kusy do ruky kytaru, tady ani jednou. Kapela mi pĹ™išla mĂrnÄ› obmÄ›nÄ›ná, zĹŻstal samozĹ™ejmÄ› basák Tony Garnier a myslĂm i bubenĂk, u kytaristĹŻ si nejsem jistej (byli 2 plus jeden sympatickej dÄ›lnĂk stĹ™ĂdajĂcĂ steelku, housle, kytaru a nÄ›jakou mandolĂnu nebo co to bylo). KdyĹľtak se to dá urÄŤitÄ› nÄ›kde najĂt. CelkovÄ› byl letošnĂ koncert o nÄ›co tiššà neĹľ ten pĹ™edloďż˝?skej, urÄŤitÄ› i kvĹŻli tomu, Ĺľe ve Sportovce kapela sázela jednu pecku z Love and Theft za druhou, zatĂmco tady dali pánovĂ© jen 3 kusy vÄŤetnÄ› ploužáčku Moonlight. (Mimochodem, v rámci pokoncertnĂho chilloutu jsem si vÄŤera sjel pár Ĺ™adovek a Love and Theft z toho vyšla jako opus magnum, nechápu, co proti nĂ kdo má…)
Celej ten r'n'b základ zajel tentokrát hodně často někam,
odkud je uĹľ na dohled country (opÄ›t prosĂm nemást pojmy,
country je Jimmie Rogers nebo Hank Williams, taky Merle Haggard a
pochopitelnÄ› Johnny Cash, a naposledek klidnÄ› Norah Jones, ale
urÄŤitÄ› ne ráčkujĂcĂ VyÄŤĂtal nebo ty dva
tlustý bráchové, co kdysi kempovali na Strahově). Hlavně Stuck
Inside of Mobile (Memphis Blues Again) a Simple Twist of Fate se táhly jak
med, i kdyĹľ hlavnÄ› v tĂ˝ druhĂ˝ uĹľ by si Dylan
možná mohl odpustit do vytahovánà každý fráze na konci
do vejšky – ale co, aspoďż˝? to má ksicht. Ovšem já si
nejvĂc uĹľil pecku, kterou jsem absolutnÄ› nedoufal, Ĺľe bych mohl
nÄ›kdy slyšet ĹľivÄ› – Visions of Johanna, mou
jednoznaÄŤnÄ› nejoblĂbenÄ›jšà vÄ›c z Blonde on
Blonde. (Na gymplu jsem s jejĂm textem strávil celĂ˝ hodiny, ne
že bych mu někdy porozuměl úplně, ale stejně mě
dostával – a vĹŻbec, pro mÄ› z mnoha dĹŻvodĹŻ hodnÄ›
osobnĂ záleĹľitost, navĂc na tom koncertÄ› doslova tekla,
jeden z kytaristů ji fantasticky táhl na španělku, no
prostÄ› jsem vylĂtl aĹľ nÄ›kam ke stropu, Bobe
dĂky…) Taky to ale na pĂłdiu obÄŤas slušnÄ› dunÄ›lo,
zejména pak při Highway 61 Revisited (tak bloomfieldovskej zvuk
kytary jsem slyšel naposled v originálnà verzi) a Summer Days
z Love and Theft, která mĂsty znÄ›la jak Rock'n'Roll od
ZeppelinĹŻ . Tou bohuĹľel
základnà část končila. Trochu brzo
, ale
coĹľ, Mistrovi bude 65, hodina a pĹŻl uĹľ mu asi staÄŤĂ. Dva
pĹ™Ădavky byly senzaÄŤnĂ, Don't Think Twice a hodnÄ›,
hodně, hodně nabroušená All Along the Watchtower, asi vůbec
nejtvrdšà kus večera (inspirace Hendrixem je jasná už dlouho,
ale tady jako bych slyšel i způsob, jakým to hráli U2 na Rattle
and Hum. Nebo Rychlej konec na SlamnĂku
.
NuĹľe. NÄ›jakĂ© vĂ˝tky, kdyĹľ pominu HA? JasnÄ›, mohlo to bejt dvojnásob dlouhĂ˝ a mĂsto I'll Be Your Baby Tonight bych bral cokoli jinĂ˝ho. A vĹŻbec nechápu, proÄŤ Dylan nehraje nic z geniálnĂ desky Time Out of Mind. Ale tĹ™eba si to šetřà na přÚtÄ›. Tak zase za 2 roky? Nebo dĹ™Ăv? KlidnÄ›…