h1

Teremin

January 1st, 2007

PĹ™ed pár dny jsme byli v DejvickĂ˝m divadle na Tereminovi. PříbÄ›h ruskĂ˝ho vynálezce, hudebnĂ­ka a všeumÄ›la, kterej tak napĹŻl zdrhnul-nezdrhnul pĹ™ed Stalinem do Ameriky, napsal a režíroval Petr Zelenka a já tak trochu ÄŤekal mystifikaÄŤnĂ­ pseudodokument typu Mnágy-Happyendu, ovšem Teremin je ĂşplnÄ› jinej. Ze začátku se tváří v podstatÄ› jako zábavná konverzaÄŤka o chlápkovi, kterej se navzdory suchopárnĂ˝ povaze a naprostĂ˝ neschopnosti projevit jakoukoli emoci prostÄ› ocitl na správnĂ˝m mĂ­stÄ› ve správnou dobu a z nápadu, kterej se zdál na prvnĂ­ pohled beznadÄ›jnej (prvnĂ­ elektronickej hudebnĂ­ nástroj v dÄ›jinách), udÄ›lal dĂ­ru do svÄ›ta. Mimochodem, scĂ©na koncertu na baseballovĂ˝m stadiĂłnu pro 25 000 lidĂ­ je skuteÄŤnÄ› dechberoucĂ­, Zelenka tradiÄŤnÄ› fantasticky pracuje s muzikou (Karel Holas) a já uĹľ dĂ­ky nÄ›mu vĂ­m, jak se cĂ­tĂ­ Ĺ™eknÄ›me technici od FloydĹŻ :-). Mimochodem mÄ› pobavilo i to, Ĺľe podle diskusĂ­ o pĹ™estávce v baru cca pĹŻlka publika nemÄ›la o existenci Teremina (ÄŤlovÄ›ka) ani tereminu (nástroje) sebemenší ponÄ›tĂ­ a myslela si, Ĺľe si to celĂ˝ autor po cimrmanovsku vymyslel… Druhá pĹŻlka hry je vĂ˝raznÄ› temnÄ›jší, zaÄŤĂ­ná tu hrát roli americká i ruská politika, Teremin vypadá chvĂ­li jako klasická oběť drsnĂ˝ doby, pak zas jako totálnÄ› bezcitná svinÄ›, a pointa to celĂ˝ posouvá zase trochu nÄ›kam jinam, ale proÄŤ to prozrazovat, prostÄ› pokud vás to zajĂ­má, tak si do tÄ›ch Dejvic zajdÄ›te. UĹľ jenom kvĹŻli Ivanu Trojanovi, kterej ve skoro tříhodinovĂ˝ hĹ™e sleze z jevištÄ› cca na pĹŻl minuty, jinak je na nÄ›m furt a je vážnÄ› famĂłznĂ­.

Comments are closed.