
Teremin
January 1st, 2007Před pár dny jsme byli v Dejvickým divadle na Tereminovi.
PĹ™ĂbÄ›h ruskĂ˝ho vynálezce, hudebnĂka a
všeuměla, kterej tak napůl zdrhnul-nezdrhnul před Stalinem do
Ameriky, napsal a reĹľĂroval Petr Zelenka a já tak trochu ÄŤekal
mystifikačnà pseudodokument typu Mnágy-Happyendu, ovšem Teremin
je ĂşplnÄ› jinej. Ze začátku se tvářĂ
v podstatě jako zábavná konverzačka o chlápkovi,
kterej se navzdory suchopárný povaze a naprostý neschopnosti projevit
jakoukoli emoci prostÄ› ocitl na správnĂ˝m mĂstÄ› ve
správnou dobu a z nápadu, kterej se zdál na prvnà pohled
beznadějnej (prvnà elektronickej hudebnà nástroj
v dÄ›jinách), udÄ›lal dĂru do svÄ›ta. Mimochodem,
scéna koncertu na baseballovým stadiónu pro 25 000 lidà je
skuteÄŤnÄ› dechberoucĂ, Zelenka tradiÄŤnÄ› fantasticky pracuje
s muzikou (Karel Holas) a já uĹľ dĂky nÄ›mu vĂm, jak
se cĂtĂ Ĺ™eknÄ›me technici od FloydĹŻ .
Mimochodem mÄ› pobavilo i to, Ĺľe podle diskusĂ
o přestávce v baru cca půlka publika neměla
o existenci Teremina (člověka) ani tereminu (nástroje)
sebemenšà ponětà a myslela si, že si to celý autor po
cimrmanovsku vymyslel… Druhá pĹŻlka hry je vĂ˝raznÄ›
temnÄ›jšĂ, zaÄŤĂná tu hrát roli americká
i ruská politika, Teremin vypadá chvĂli jako klasická
oběť drsný doby, pak zas jako totálně bezcitná svině, a
pointa to celý posouvá zase trochu někam jinam, ale proč to
prozrazovat, prostÄ› pokud vás to zajĂmá, tak si do tÄ›ch
Dejvic zajděte. Už jenom kvůli Ivanu Trojanovi, kterej ve skoro
tĹ™ĂhodinovĂ˝ hĹ™e sleze z jevištÄ› cca na pĹŻl
minuty, jinak je na nÄ›m furt a je vážnÄ› famĂłznĂ.